2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
گردنه حیران کجاست و چطوری به آن سفر کنیم و کجاها را ببینیم

گردنه حیران کجاست و چطوری به آن سفر کنیم و کجاها را ببینیم

گردنه حیران منطقه ای است در حیران حد فاصل آستارا تا اردبیل که یک منطقه بسیار زیبا و خاص در میان جنگل و مه و ابر است. همه چیز درباره سفر به گردنه حیران را اینجا بخوانید

جامعه پویا -روستای حیران منطقه ای است در تالش مابین آستارا و اردبیل که بیشتر روزهای سال را در میان ابر است. 
این منطقه حیرت انگیز  به جنگل مشرف است و دره ای نه چندان عمیق نیز دارد که رود تاش از میان آن عبور می کند. 
روستای حیران جمعیت بسیار کمی دارد اما به دلیل آب و هوای بسیار خاصی که آن منطقه دارد ویلاسازی های زیادی انجام شده و جمعیت متحرک منطقه را زیاد کرده است.  
حیران عربی شده واژه تالشی «هیران» است. هیران در زبان تالشی به معنای مکان ابر و مه است. «هیر» یا «هر» در زبان تالشی به معنی ابر و مه است و «ان» پسوند مکان است. یکی از ویژگی های گردنه حیران نیز مه آلودگی هوا در بیشتر اوقات سال است.

تله کابین حیران


گردنه حیران 


از مهمترین جاذبه‌های گردشگری منطقه  حیران. گردنه حیران است که در مسیر راه ارتباطی آستارا - اردبیل قرار گرفته‌است. این گردنه که به همراه روستای ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان است از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن آستاراچای عبور می‌کند. این رود تعیین‌کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.

این گردنه در بیشتر زمانها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطهٔ آن از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است؛ در واقع علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنهٔ حیران رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه.

 


جنگل فندوقلو


یکی دیگر از زیبایی های منطقه حیران جنگل فندوقلو است. این جنگل بسیار زیبا و بکر محل خوبی برای یک سفر چند روزه در جنگل است. درختان فندوق دلیل نامگذاری این جنگل است. 
حیوانات وحشی در این جنگل زندگی می کنند و یک جنگل حفاظت شده است. 
برای سفر به گردنه حیران حتما باید از تورلیدرهای محلی کمک بگیرید تا در جنگل گم نشوید
عکاسی در دل طبیعت و زندگی در جنگل بکرو پیاده روی از لذتهای بکر سفر به گردنه حیران است.

سفر به گردنه حیران


جذابه های گردشگری منطقه حیران


تله کابین: سال ۱۳۹۰ تله کابین را در این منطقه راه اندازی کردند. اگر سوار تله کابین شویر در طول مسیر می توانید از زیبایی های جنگل فندقلو هم لذت ببرید.
پیست کارتینگ: پیست موجود در این منطقه شامل ۵۰ ماشین کارتینگ است. مطمئن باشید بازی با ماشین کارتینگ تجربه ای به یاد ماندنی را برایتان رقم می زند.
ترامبولین: ترامبولیت را با نام تشک پرش می شناسند و بچه ها می توانند برای تفریح از آن استفاده کنند.
سورتمه ریلی حیران: از طولانی ترین و مرتفع ترین سورتمه ها در شمال کشور است.

 

دیدگاه‌ها
رویا 1399/09/04
گردنه حیران واقعا چوخ گوزل

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.