2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
آتروفی واژن چیست ، چه علایمی دارد و چطور درمان می‌شود

آتروفی واژن چیست ، چه علایمی دارد و چطور درمان می‌شود

آتروفی واژن عارضه‌ای است که در قسمت واژن زنان ایجاد می‌شود و اگر به ان رسیدگی نشود عوارض جدی را به وجود می‌ آورد. همه چیز درباره آتروفی واژن را اینجا بخوانید

جامعه پویا -آتروفی واژن نوعی خشکی دردناک در ناحیه واژن است که می‌تواندمشکلات زیادی را برای خانم ها درست کند. 
این واکنش واژن بیشتر ناشی از نازکی پوست و خشکی شدید در ناحیه اطراف واژن است که گاهی به ترک خوردن پوست نیز منجر می‌شود. 
این حالت بیشتر در زنانی رخ می‌دهد که یائسه هستند. راههای درمان زیادی برای برطرف کردن آتروفی وا‌ژن وجود دارد که اصلا سخت نیست.
آتروفی واژن رابطه جنسی را برای زنان بسیار سخت می‌کند. 

 

آتروفی واژن

بیشتر بخوانید: علایم سرطان تخمدان چیست و چطور درمان می شود


عوارض آتروفی واژن 


- خشکی واژن
- سوزش یا خارش واژن
- درد در هنگام رابطه جنسی
- ترشحات از واژن
- لکه بینی یا خونریزی
- تکرر ادرار
- عفونت های مکرر دستگاه ادراری
- بی اختیاری ادرار
- خونریزی خفیف بعد از مقاربت
- ناراحتی هنگام مقاربت
کاهش روانکاری واژن در هنگام فعالیت جنسی

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی چیست و چطور تشخیص داده می شود


علت آتروفی واژن چیست


کاهش سطح استروژن یکی از مهمترین دلایل ایجاد آتروفی واژن است، وقتی سطح هورمون استروژن دربدن کاهش پیدا می‌کند آتروفی واژن می‌تواند رخ دهد. کاهش سطح استروژن معمولا در خانم‌هایی که یائسه شده اند اتفاق می‌افتد. اما در خانم هایی که در دوران باروری هستند نیز ممکن است استروژن کاهش پیدا کند و عوارض شدیدی به دلیل سطح کاهش استروژن داشته باشند. 
علت دیگر این اتفاق می‌تواند بهم خوردن تعادل سطح اسیدی در قسمت واژن باشد. این اتفاق میتواند در زنان جوان رخ دهد. زنانی که به تازگی فرزندی به دنیا آورده‌اند نیز دچار این مشکل می‌شوند. اما خیلی زود برطرف می‌شود. 

درمان خشکی یا آتروفی واژن


آتروفی واژن را چطور درمان کنیم


آتروفی واژن را می‌توانید با استفاده از ژلهای بهداشتی مرطوب کننده بدن زنان برطرف کنید. ژلهای برطرف کننده مرطوب کننده و روان‌کننده‌ها بسیار برای درمان این  مشکل مناسب هستند. 


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد


اگر از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کردید وهمچنان دچار مشکل بودید باید به پزشم مراجعه کنید. چراکه ممکن است دکتر تشخیص دهد استروژن درمانی نیاز دارید. مصرف قرص های خوراکی استروژن می‌تواند مشکل شما را برطرف کند. 

بیشتر بخوانید: کارهایی که زنان و مردان برای داشتن رابطه جنسی سالم حتما باید انجام دهند


نوع دیگر استروژن‌ها ستروژن واژینال این مزیت را دارد که در دوزهای پایین موثر است و در نتیجه قرار گرفتن در معرض استروژن را کاهش می دهد زیرا میزان کمتری به جریان خون می رسد. همچنین ممکن است نسبت به استروژن خوراکی ، به طور مستقیم علائم را تسکین دهد. استروژن به صورت شیاف، کرم استروژن، حلقه استروژن  قرص استروژن واژینال از انواع دیگر استروژن است که به شما کمک می‌کند خشکی واژن را از بین ببرید. 

راههای تشخیص آتروفی واژن


گشاد کننده‌های واژن


یکی دیگر از راههایی که برای کمک به رابطه جنسی بدود درد برای زنان پیشنهاد می‌شود استفاده از گشاد کننده‌های واژن است. اگر رابطه جنسی دردناک نگران کننده باشد ، گشادکننده های واژن ممکن است با کشش واژن ، ناراحتی واژن را از بین ببرند. آنها بدون نسخه در دسترس هستند ، اما اگر علائم شما شدید باشد ، پزشک ممکن است فیزیوتراپی کف لگن و گشادکننده های واژن را توصیه کند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا یک فیزیوتراپیست لگنی می تواند نحوه استفاده از گشادکننده های واژن را به شما آموزش دهد. البته این کار در کنار استروژن درمانی است. برخی پزشکان نیز لیدوکائین را پیشنهاد می کنند که یک راه مناسب کاهش خشکی و درد است.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.