2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
جلوگیری از زوال عقل و فشار خون بالا با خوراکی های پرفیبر

جلوگیری از زوال عقل و فشار خون بالا با خوراکی های پرفیبر

رژیم غذایی پرفیبر می تواند درمان فشار خون بالا و زوال عقل باشد

جامعه پویا -محققان ژاپنی با بررسی رژیم غذایی ۳۵۰۰ بزرگ سال طی دو دهه به اهمیت فیبرها در کاهش زوال عقل و فشار خون پی بردند
مصرف فیبر نه تنها برای سلامت سیستم گوارشی مهم است، بلکه فواید زیادی برای  قلب و عروق هم دارد. به تازگی محققان ژاپنی به این تنیجه رسیدند که رژیم غذایی پر فیبر با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

فشار خون بالا

   فیبر و نقش پیشگیرانه


در یک مطالعه بیش از ۳۵۰۰ بزرگ سال در بررسی رژیم غذایی شرکت کردند و به مدت دو دهه مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد بزرگ سالانی که فیبر بیشتری مصرف می‌کردند، به ویژه فیبر محلول، کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند. این یافته‌ها به ارتباط سلامت سیستم گوارشی و سلامت مغز اشاره دارد. پروفسور «کازوماسا یاماگیشی»، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «زوال عقل بیماری مخربی است که به تازگی متوجه شدیم  فیبر غذایی ممکن است نقش پیشگیرانه‌ای  در برابر این بیماری ایجاد ‌کند. »

بیشتر بخوانید : دلایل فشار خون بالا چیست؟


  فیبر محلول یا نامحلول؟


فیبرهای محلول که در غذاهایی مانند جو و حبوبات یافت می‌شوند، برای باکتری‌های مفیدی که در روده زندگی می‌کنند و همچنین فواید دیگری برای سلامتی دارند، مهم هستند. فیبرهای نامحلول موجود در غلات کامل، سبزیجات و برخی مواد غذایی دیگر برای سلامت روده مهم هستند. محققان دریافتند که ارتباط بین مصرف فیبر و زوال عقل برای فیبرهای محلول بارزتر است.

 


  مصرف فیبر و کاهش التهاب


یاماگیشی می‌گوید: « فیبر محلول ترکیب باکتری‌های روده را تنظیم می‌کند. این ترکیب ممکن است بر التهاب عصبی تأثیر بگذارد که در شروع زوال عقل نقش دارد. همچنین ممکن است فیبر رژیمی، سایر عوامل خطر زوال عقل مانند وزن بدن، فشار خون، لیپیدها و سطوح گلوکز را کاهش دهد.»

نشانه های زوال عقل


  کاهش قند خون با مصرف فیبر


 مصرف فیبر می تواند افزایش ناگهانی سطح قند خون به دنبال مصرف یک وعده غذایی پر از کربوهیدرات را کاهش دهد. مصرف غذاهای پر فیبر می تواند شاخص قند یک وعده غذایی را کاهش دهد. اگر در رژیم غذایی شما فیبرهای محلول در آب وجود داشته باشد جلوی این افزایش ناگهانی قند خون گرفته می‌شود و در نتیجه از عوارض افزایش قند خون  مانند بیماری‌های مغزی و عصبی در امان خواهید بود.

بیشتر بخوانید : فشار خون بالا چه عوارضی دارد و درمان خانگی آن چیست


  مقدار مصرف فیبر روزانه


منابع علمی مختلف مقادیر متفاوتی را به عنوان حداقل فیبر مورد نیاز روزانه‌ بدن انسان مطرح کرده‌اند ولی با این حال، آقایان  با مصرف روزانه‌ حدود 40 گرم فیبر غذایی می توانند قسمت عمده‌ای از نیازهای خود به این ماده‌ غذایی را برطرف کنند. همچنین، این مقدار در بانوان برابر با 28 گرم اعلام شده است.


  بهترین منابع فیبر


به‌طور کلی، منابع گیاهی بهترین و اصلی‌ترین منبع برای تامین فیبر غذایی محسوب می‌شوند و شما می‌توانید با اضافه کردن این ترکیبات به رژیم غذایی خود فیبر مورد نیاز بدن را تامین کنید. از جمله مهم‌ترین ترکیباتی که حاوی فیبرهای غذایی هستند می‌توان به غلات، سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها و دانه‌های روغنی اشاره کرد.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.