2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
ویروسی که عامل چند سرطان است

ویروسی که عامل چند سرطان است

ویروس HPVچند نوع سرطان ایجاد می کند و چه باید کرد اینجا را بخوانید

جامعه پویا -ویروسHPV می تواند باعث مشکلاتی چون سرطان دهانه رحم، دهان و گلو و زگیل تناسلی شود و و اکسن آن نه فقط برای زنان بلکه برای مردان هم ضروری است.


ویروس HPV به عنوان عامل شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در زنان و مردان شناخته می‌شود. این ویروس از طریق تماس جنسی از پوست به پوست بین افراد منتقل می‌شود و نقش مهمی در انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد دارد.همچنین این عارضه می تواند اندام تناسلی، دهان یا گلو را تحت تاثیر قرار دهد.متاسفانه به دلایلی کمتر درباره این بیماری اطلاع رسانی شده و بنابراین شایعات و ناگفته‌های زیادی درخصوص HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) وجود دارد.در ادامه به بررسی چند واقعیت کمتر شنیده شده در این‌ باره می‌پردازیم.
 

  ویروس HPV یا عفونت پاپیلومای انسانی


 HPV یک نوع عفونت ویروسی است که از طریق تماس جنسی از پوست به پوست بین افراد منتقل می شود و انواع مختلفی دارد. این ویروس همیشه با نشانه ها همراه نیست و فرد ممکن است بدون اطلاع آن را  از طریق رابطه جنسی ، منتقل کند.بنابرگزارشEveryday Health نرخ سرطان اوروفارنکس (دهان و گلو) ناشی از HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) رو به رشد است.


 همه انواعHPV خطرناک نیستند


ویلیام رابینسون، انکولوژیست زنان در مرکز پزشکی دانشگاه می‌سی‌سی‌پی می‌گوید: «اگر از نظر جنسی فعال بوده‌اید، حداقل ۵۰ درصد احتمال دارد که به این ویروس مبتلا شده باشید اما همه انواع HPV خطرات سلامتی یکسانی ندارند.
HPV در واقع یک اصطلاح برای بیش از ۱۵۰ گونه از ویروس‌های مرتبط است که بیشترآن‌ها خطرناک نیستند.»به گفته رابینسون، حدود ۴۰ مورد از آن‌ها می‌تواند  عفونت ایجاد کند و تعداد کمتری هم  باعث زگیل تناسلی یا سرطان می‌شود. اغلب اوقات، شما هرگز نمی‌فهمید که به HPV مبتلا شده‌اید، زیرا بیشتر سویه‌ها (به‌جز آن‌هایی که باعث زگیل می‌شوند) هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. در حدود ۹۰ درصد موارد، سیستم ایمنی ویروس را به‌طور طبیعی طی دو سال از بین می‌برد.


  واکسن HPV فقط برای زنان نیست


عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند این بیماری مختص زنان است و مردان دچار آن نمی‌شوند، بنابراین  بیشتر مردان واکسن HPV را دریافت نمی‌کنند. باید بدانید واکسن HPV نه تنها تقریباً ۱۰۰ درصد از زنان در برابر سرطان دهانه رحم (ناشی از انواع ۱۶ و ۱۸ HPV که علت ۷۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم ا ست ) محافظت می‌کند، بلکه  تاثیر مثبت مستقیمی روی سلامت جنسی مردان، از جمله پیشگیری از زگیل تناسلی هم دارد. بسیاری از محققان بر این باورند که واکسیناسیون مردان می‌تواند میزان سرطان‌های دهان و حلق و دیگر سرطان‌های اندام تناسلی  را کاهش ‌دهد.


 سیگار خطر ابتلا به سرطان مرتبط با HPV را افزایش می‌دهد


سیگار باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود که می‌تواند به HPV اجازه رشد بی‌رویه بیشتری بدهد. اگر می‌خواهید از تبدیل شدن عفونت HPV خفته به یک رشد پیش‌سرطانی یا سرطانی جلوگیری کنید، همین امروز عادت سیگار کشیدن را ترک کنید.


 وسایل محافظت کننده فقط خطر ابتلا را کاهش می‌دهد


استفاده از ابزار محافظت کننده  می‌تواند خطر ابتلا به عفونت HPV را کاهش دهد، اما نمی‌تواند این خطر را به‌طور کامل از بین ببرد. باربارا گاف، انکولوژیست زنان در مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «ویروس می‌تواند در  نواحی دارای مو در اندام تناسلی زندگی کند. این بدان معنی است که هر تماس پوستی با دستگاه تناسلی می‌تواند ویروس را منتقل کند،به ‌همین‌ دلیل بسیار مهم است که قبل از شروع فعالیت جنسی، واکسن HPV را دریافت کنید.»


 واکسن،درمان نمی‌کند


ممکن است بدیهی به‌نظر برسد اما باید بدانید واکسن HPV فقط پیشگیری کننده است. در افرادی که قبلاً به این ویروس مبتلا بوده اند ، این واکسن با ویروس مبارزه نمی‌کند.
نویسنده : مهسا کسنوی | روزنامه نگار
 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.