2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه

طرز تهیه "مرغ شکم پر در قابلمه" با انار و گردو مخصوص شب یلدا

مرغ شکم پر با گردو و انار یک غذای مخصوص شب یلدا است که می توانید بدون فر و در قابلمه هم ان را تهیه کنید. دستور پخت را اینجا بخوانید

جامعه پویا -مرغ شکم پر با انار و گردو یکی از غذاهای بسیار لذیذ و خاص است که در شمال کشور طبخ می شود و مخصوص شب یلدا است. 

برای تهیه مرغ شکم پر معمولا از فر استفاده می کنند اما اگر فر ندارید اصلا نگران نباشید چون به راحتی می توانید در قابلمه این مرغ را تهیه کنید. 

 

 

مرغ شکم پر در قابلمه

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد مرغ و انار، غذای بسیار خوشمزه و عالی برای شب یلدا

مواد لازم

 مرغ تمیز و پوست کنده و شسته شده :یک عدد،‌ 
انار دانه شده: یک لیوان
 آب انار: یک لیوان 
رب انار: یک قاشق غذاخوری 
آلو بخارا: 8 تا 10 عدد
 زرشک: 2 قاشق غذاخوری
 گردوی خرد شده: نصف لیوان 
 سبزی معطر خرد شده شامل: جعفری، گشنیز، برگ سیر، ترخون و مرزه: 5 قاشق غذاخوری 
نمک و فلفل و زرد چوبه و  زعفران آب کرده: به میزان لازم 
 پیاز: یک عدد  
سیر: 3 حبه  
کره یا روغن آب کرده: نصف فنجان

 

دستور پخت مرف شکم پر در قابلمه
دستور پخت


ابتدا یک مرغ درشت را تمیز کرده و خوب بشویید. مرغ را تکه نکنید. داخل مرغ را به طور کامل تمیز کنید و بشویید  بعد اجازه دهید مرغ به خوبی خشک شود. وقتی مرغ خشک شد بیرون و داخل آن را با نمک، و زعفران و فلفل آغشته کنید و به مدت یک ساعت استراحت بدهید. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شفته انار غذای بسیار خوشمزه و مجلسی برای شب یلدا+نکات بسیار مهم سرآشپزها


سپس در یک تابه پیاز نگینی شده و سیر را سرخ کنید، کمی نمک و فلفل و زردچوبه  به ان اضافه کنید و سپس نیمی از سبزی معطر ریز شده را هم به ان اضافه کنید. و به مدت دو دقیقه تفت دهید. 
آلو بخارا، زرشک، گردوی خرد شده  را نصف کنید و به موادی که تفت دادید اضافه کنید سپس رب انار را به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید که مواد یک دست شود. سپس مواد را داخل مرغ پر کنید. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه" کیک انار بدون فر" بسیار شیک و مجلسی برای شب یلدا


انتهای مرغ جایی که مواد را پر کردید را با سوزن و نخ تمیز بدوزید. بعد دوپای مرغ را هم محکم ببندید .
یک قابلمه مناسب که مرغ به راحتی در ان جا شود انتخاب کنید. بقیه مواد را که مانده با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری روغن مایع کف قابلمه بریزید و مواد را کف قابلمه بریزید و کاملا پهن کنید. بعد مرغ را داخل قابلمه بگذارید و آب انار را به ان اضافه کنید. شعله را زیاد کنید وقتی مواد گرم شد و به صدا افتاد شعله را کم کنید به حالتی که برنج را دم می گذارید شلعه را کم کنید. 

 


حالا کره آب شده را روی مرغ بریزید. همه کره را استفاده نکنید. روی قابلمه یک دم کنی بگذارید و نیم ساعت بعد با دقت فراوان طوری که مرغ باز نشود و مواد آن بیرون نریزید آن را به سمت دیگر بچرخانید و دوباره روی ان را کره ای کنید. هر نیم ساعت اینکار را با یک طرف مرغ تکرار کنید. 
به طور کلی یک ساعت و نیم تا دو ساعت مرغ را درحالت دم کرده قرار دهید تا خیلی خوب مواد جا بیفتد و مرغ به طور کامل بپزد.
نباید آبی در مواد باقی بماند و با روغنی که ابتدا ریختید و کره ای که بعد روی مرغ اضافه کردید مرغ حالت  گریل و سرخ شده به خود میگیرد. 
اگر آب مواد تمام شد به میزان نصف استکان آب به آن اضافه کنید اما حالت دم کرده نباید در تمام دو ساعتی که مرغ روی اجاق است از بین برود. 

 


نکته


قابلمه باید روی شعله ای باشد که ته آن را به طور کامل پوشش دهد. 
بستگی به تازگی مرغ زمان پخت آن متفاوت است ممکن است مرغ شما خیلی تازه باشد و در یک ساعت و نیم کامب بپزد. بهتراست نسبت به پخت مرغ با فشار دادن انگشت روی گوشت اطمینان حاصل کنید
اگر دوست ندارید مرغ و انار شما ترش شود از رب انار شیرین استفاده کنید. 
مرغ باید به حدی بپزد که اجزای آن به راحتی جدا شود اما نباید وا برود به این نکته دقت کنید
می توانید مرغ را قبل از پخت پوست بکنید اما اگر با پوست بپزید چهره بهتر و زیباتری خواهد داشت. اگر نسبت به پوست مرغ و سلامت ان حساس هستید می توانید پوست اطراف گردن را که محل تزریق آنتی بیوتیک است بکنید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.