2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
دستور پخت

دستور پخت " چلوگوشت رستورانی" و مجلسی با ترفندهای سرآشپزها

چلوگوشت یک غذای بسیار خوشمزه و عالی است که برای لذیذ شدن آن باید ترفندهای سرآشپزها را بدانید. طرز تهیه و دستور پخت چلوگوشت رستورانی را اینجا ببینید

جامعه پویا -چلوگوشت رستورانی یک غذای بسیار خوشمزه و مجلسی است که در مراسم ها و یا مهمانی های خیلی رسمی استفاده می شود. 
برخی افراد هرچند از مواد درجه یک استفاده می کنند اما چلوگوشت آنها به اندازه رستوران لذیذ نمی شود. در این مطلب طرز تهیه چلوگوشت به سبک رستورانها را آموزش می دهیم. 

 

چلوگوشت رستورانی
مواد لازم 

گوشت گوساله مغز ران یا یا سردست:600 گرم (مقدار گوشت برای هر نفر در چلو گوشت 100 الی 180 گرم است)
پیاز قرمز:متوسط 1 عدد نگینی خرد شده
تره فرنگی: کوچک 1 عدد نگینی خرد شده
برگ کرفس: ساطوری یک لیوان فرانسوی دسته دار
زردچوبه:2 قاشق چایخوری
سیر: 2 حبه
زعفران دم کرده غلیظ:4 قاشق غذاخوری
آب نارنج:6 قاشق غذاخوری
پودر دارچین: یک قاشق چایخوری
روغن مایع: به میزان لازم
کره:50 گرم
خلال پرتقال:4 قاشق غذاخوری، جوش خورده
رب نارنج: 3 قاشق غذاخوری
شکر: یک قاشق غذاخوری
زرشک:2 قاشق غذاخوری

چلوگوشت با رب نارنج


دستور پخت


ابتدا تکه های گوشت را با فلفل و نمک و پیاز رنده شده و سیر رنده شده آغشته کنید و روی آن را با کیسه بپوشانید و به مدت دو ساعت در یخچال استراحت دهید. 


بعد از دو ساعت گوشت را از یخچال خارج کنید. مقداری پیاز نگینی و سیر را در تابه تفت دهید و بعد گوشت را به آن اضافه کنید. 
کمی که گوشت و پیاز تفت خورد، کرفس های خرد شده را به آن اضافه کنید. در این مرحله باید زردچوبه را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا به میزان دو لیوان آب به مواد اضافه کنید و در تابه را ببندید و شعله را کم کنید تا مواد بپزد. حتما به تابه سر بزنید که آب آن تمام نشده باشد و گوشت نسوزد. تقریبا دو ساعت زمان می برد که گوشت بپزد. بعد از اینکه گوشت به خوبی پخت  آب نارنج را به آن اضافه کنید و دوباره اجازه دهید که گوشت به مدت دو ساعت دیگر بجوشد و بپزد.


در این فاصله کره را در تابه بریزید، وقتی آب شد خلال پرتقال را در ان تفت دهید و سپس رب نارنج و شکر را به آن اضافه کنید و تفت دهید. می توانید زرشک را هم در این مرحله اضافه کنید و می توانید آن را به صورت جداگانه تفت دهید و زعفران بزنید. 
بعد به خورش اضافه کنید. کمی پودر دارچین بزنید و زیر خورش را خاموش کنید تا با حرارت خودش مواد را در خود حل کند. 
حالا خورش شما آماده است. روی پلو بگذارید و میل کنید.

 

چلوگوشت مجلسی
نکته


تلخی پوست پرتقال را قبل از اینکه از آن در خورش استفاده کنید حتما بگیرید. برای اینکه تلخی پوست پرتقال را بگیرد  سفیدی آن را جدا کنید و به صورت خلالی خورد کنید. پوست ها را چندین با بجوشانید و پس از هر بار جوشاندن پوست ها را زیر آب سرد بگیرید و آبکش کنید دوباره بجوشانید. تا تلخی پوست گرفته شود.
از رب گوجه فرهنگی برای چلوگوشت استفاده نکنید رب نارنج بسیار لذیذ و خوشمزه تر است و طعم غذاهای رستورانی را می دهد
بهتر است در هرغذایی پیاز را نگینی کنید. برخی افراد از اینکه پیاز زیر دندانشان برود خوششان نمی اید. پیاز نگینی هم غذا را خوش طعم می کند و هم اینکه باعث می شود جویده شدن آن زیر دندان حس نشود. 

 


برای اینکه یک چلوگوشت عالی داشته باشید باید حداقل 4 ساعت زمان بگذارید پس این غذا به صبر زیادی نیاز دارد اما یک مهمانی مفصل عالی را می توانید با آن راه بیندازید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه "چلوگوشت درباری" مجلسی و بسیار خوشمزه در خانه+نکاتی که سرآشپزها بلد هستند


برای اینکه با این غذا مجلسی را اداره کنید به تعداد افراد مواد را چند برابر کنید. این غذا برای چهار نفر در نظر گرفته شده است پس برای هر فردی که اضافه می کنید باید مواد را ضرب در تعداد افراد کنید. پگوشت گوسفندی هم در این غذا بسیار لذیذ می شود اما توجه داشته باشید گوشت گوسفندی چرب است و غذای شما را بیش از اندازه چرب می کند. اگر تصمیم دارید گوشت گوسفندی استفاده کنید حتما در روغن و کره ای که استفاده می کنید دقت کنید.

 


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.