2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
خناق چیست  و راه درمان خانگی آن چیست

خناق چیست و راه درمان خانگی آن چیست

خناق نوعی بیماری باکتری و خطرناک است که خوشبختانه راه درمان دارد همه چیز درباره خناق را اینجا بخوانید

جامعه پویا -خناق یک نوع  بیماری حاد باکتریایی دستگاه تنفسی است که غشاهای بینی، گلو و دهان را تحت تاثیر قرار داده و به شدت واگیردار است. 
نام علمی خناق دیفتری است.  دیفتری بیماری عفونی بسیار واگیرداری است که باعث ایجاد غشایی کاذب در حلق و حنجره می‌شود. از عوارض آن گلودرد، ورم خوضیه؛ تب، سرفه، و گرفتگی صدا است و در صورت وخامت، ناراحتی‌های قلبی، کلیوی، و فلج دست و پا را موجب می‌شود. عامل دیفتری یک باکتری به نام کورینه‌باکتریوم دیفتری است که عموماً گلو را مبتلا می‌کند. این بیماری زمانی که در جهان شیوع پیدا کرد منجر به مرگ صدها هزار نفر شد. 

 

خناق چیست
بیماری دیفتری چه علایمی دارد

 


هنوز دیفرتی در جهان ریشه کن نشده است هرچند همچنان واکسنی که برای آن ساخته شده مهمترین دارویی است که برای پیشگیری از این بیماری استفاده می شود. کسانی که به دیفتری مبتلا می شوند. پوشانده شدن گلو و لوزه ها با غشایی غلیظ و خاکستری
گلو درد و گرفتگی صدا
غده های متورم (بزرگ شدن غدد لنفاوی) در گردن
دشواری در تنفس یا تنفس سریع
ترشحات بینی
تب و لرز
کسالت
را دارا هستند.

 


از بیمار مبتلا به دیفتری چطور باید مراقبت کرد

 


بیماری دیفرتی یک بیماری به شدت واگیردار است. قدرت سرایت ان به اندازه کروناست و کسانی که با بیمار مبتلا به دیفتری در ارتباط هستند ممکن است خیلی زود مبتلا شوند. ترشحات دهانی و بینی افراد مبتلا به دیفتری یکی از مهمترین عوامل سرایت این بیماری است. بنابراین اگر کسی در خانواده دچار بیماری دیفتری شد حتما باید قرنطینه شود. همه وسایل مربوط به این فرد باید از سایر اعضای خانواده جدا شود. همه وسایل مربوط به او مرتب باید ضد عفونی شود. توالت و حمام باید جدا شود و ظروفی که این فرد استفاده می کند باید جدا از ظروف افراد دیگر خانواده باشد. 
دیفتری به کدام قسمت های بدن آسیب وارد می کند.

 

علایم خناق


دیفتری بر بدن شما آسیب جدی وارد می کند از قلب تا دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار داده و می تواند آن را از بین ببرد. سیستم اعصاب مرکزی را از بین می برد و باعث کاهش شدید وزن و ورود عفونت به خون می شود. 


راههای پیشگیری از ابتلا به دیفتری


یکی از مهمترین راههای جلوگیری از ابتلا به دیفتری بهداشت است. محیطی که در آن زندگی می کنید را همیشه ضد عفونی کرده و تمیز نگهداری کنید. واکسن دیفتری را به موقع برای  تزریق کنید و در تزریق واکسن سهل انگاری نکنید. واکسن دیفتری معمولا با واکسن کزاز و سیاه سرفه ترکیب می شود که به واکسن سه گانه معروف است (دیفتری – کزاز - سیاه سرفه). آخرین نخسه این واکسن به عنوان واکسنDTaP برای کودکان و Tadp برای بزرگسالان شناخته شده است. واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه یکی از مصونیت های دوران کودکی است که برای نوزادان توصیه می شود و در سنین:

- 2 ماهگی

- 4 ماهگی

- 6 ماهگی

- 15-18 ماهگی

- 4-6 سالگی تزریق می شود.


واکسن دیفتری برای پیشگیری از ابتلا به آن موثر است اما ممکن است برخی عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. بعضی از کودکان ممکن است تب خفیف، احساس کوفتگی، خواب آلودگی یا حساسیت به لمس بعد از تزریق را تجربه کنند. از پزشک خود در مورد راهکار های احتمالی به حداقل رسیدن اثرات سوال کنید.

درمان خانگی دیفتری
واکسنDTaP به ندرت برای کودکان عوارض جدی ایجاد می کند، این عوارض عبارتند از واکنش آلرژیک (کهیر یا بثورات در عرض چند دقیقه پس از تزریق).
برخی از کودکان مانند مبتلایان به صرع یا بیماری سیستم عصبی دیگر ممکن است کاندید خوبی برای واکسن دیفتری نباشند.
بعد از سری اولیه واکسیناسیون در دوران کودکی، شما به واکسن یادآوری نیاز دارید تا به حفظ ایمنی بدنتان کمک کند و چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم این بدان دلیل است که ایمنی در برابر دیفتری با گذشت زمان کمرنگ می شود.


کودکانی که قبل از 7 سالگی کلیه واکسیناسیون های توصیه شده را دریافت کرده اند باید اولین یادآوری را در حدود 11-12 سالگی دریافت کنند. یادآور بعدی 10 سال بعد توصیه می شود سپس در فواصل 10 ساله تکرار می شود. در صورت سفر به منطقه ای که دیفتری در آن رایج است تلقیح توان افزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تقویت کننده دیفتری با تقویت کننده کزاز ترکیب می شود. این واکسن ترکیبی با تزریق، معمولا در بازو یا ران تزریق می شود.
Tdap یک واکسن ترکیبی کزاز، دیفتری و سیاه سرفه است. این یکبار برای بزرگسالان و نوجوانان 11-18 ساله تزریق می شود که قبلا واکسن یادآوری را دریافت نکرده اند و همچنین در طی بارداری و بدون توجه به واکسن های قبلی، یکبار دیگر توصیه می شود.
اگر از وضعیت واکسیناسیون خود مطمئن نیستید در مورد آن ها و یادآورشان با پزشک صحبت کنید. Tdap همچنین ممکن است به عنوان بخشی از سری دیفتری برای کودکان 7-10 ساله که از برنامه واکسن مطلع نیستند، توصیه شود.

 

دیفتری درمان دارد؟


آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین یا اریترومایسین به از بین بردن باکتری های بدن کمک کرده و عفونت ها را از بین می برد. آنتی بیوتیک ها میزان مسری بودن فرد مبتلا به دیفتری را کاهش می دهد.
اگر پزشک مشکوک به دیفتری باشد از داروهای خنثی کننده سم دیفتری در بدن استفاده می کند. البته باید توجه داشته باشید به هیچ وجهی خودتان سرخود از این داروها استفاده نکنید. نکته مهم دیگر که درباره دیفتری بسیار مهم است  مراجعه به موقع به دکتر برای درمان دیفتری است. اگر به هر دلیلی بخشی از بدن شما عفونت دارد هرگز شروع درمان را به تاخیر نیندازید چرا که تاخیر باعث می شود عفونت وارد خون شود. 

 

 

چطور از بیمار مبتلا به دیفتری در خانه مراقبت کنیم


نکته مهم این است که بدانید بیمار شما در حال مبارزه است و بدنش همیشه خسته است. پس نیاز به استراحت طولانی مدت دارد. از اینکه بیمار می خوابد نترسید. مدام وسایلی که مورد استفاده قرار می دهد را ضد عفونی کنید. وقتی با او در ارتباط هستید حتما ماسک و دستکش استفاده کنید. لباسهای او را به طور مرتب بشویید. محیطی که در آن قرار داد را مدام ضد عفونی کنید. کسی که از بیمار مبتلا به دیفتری مراقبت می کند در معرض خطر است بنابراین بهتر است از دستکش و گان و ماسک برای برخورد با این بیمار استفاده کند. 
بهبودی از دیفتری به استراحت کافی در رخت خواب نیاز دارد. اگر قلب شما تحت تاثیر آن قرار گرفته است پیشگیری از هرگونه اعمال جسمی بسیار مهم است.برخلاف برخی دیگر از عفونت ها ابتلا به دیفتری مانند کروناست و  ایمنی مادام العمر را تضمین نمی کند بنابراین اگر کاملا در برابر آن ایمن نباشید ممکن است که به بیش از یکبار به این بیماری مبتلا شوید.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.