2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
مهتاب کرامتی ؛ از ازدواج در نوجوانی تا ستاره شدن در سینما

مهتاب کرامتی ؛ از ازدواج در نوجوانی تا ستاره شدن در سینما

مهتاب کرامتی یکی از سوپراستارهای پرطرفدار کشورمان است. مروری بر زندگی پر تلاطم مهتاب کرامتی را اینجا ببینید

جامعه پویا -مهتاب کرامتی یک سوپراستار به تمام معناست. او نه تنها یکی از ستاره های سینمای ایران است بلکه در زمینه مد نیز فعالیت دارد و یکی از مدل های بسیار گرانقیمت نیز محسوب می شود. 

 


مهتاب کرامتی متولد سال 49 است او در 50 سالگی یکی از جوانترین بازیگران ایران است و ردی از میانسالی در او دیده نمی شود. 

مهتاب کرامتی و همسر سابقش


مهتاب کرامتی چطور وارد سینما شد 

 


مهتاب کرامتی مهتاب کرامتی در ٢۵ مهر ماه ١٣۴٩ در ملایر بدنیا آمد از کودکی به بازیگری دلبستگی داشت و همراه خواهر بزرگترش به بازی و تمرین در خانه می‌پرداخته‌است. نمایش‌های آن دو بر پایهٔ کتاب‌هایی بوده که می‌خواندند، «... که بیشتر شبیه یک بازی بود، برایم به صورت یک خاطره خوش باقی مانده‌است.» «او همیشه لیدر بود؛ ولی کار خیلی جالبی که می‌کردیم این بود که هر بار شخصیت‌های نمایش‌ها را جابه‌جا می‌کردیم.

 

یعنی هر بار که نمایشی را دوبار اجرا می‌کردیم، جای شخصیت‌ها را با هم عوض کرده و هر دوی ما هر دو نقش را بازی می‌کردیم. این کار تجربهٔ خیلی لذت‌بخش و خوبی بود.» به خاطر مأموریت پدرش یحیی کرامتی، چند سالی را در محلهٔ گلسار رشت زیست. در دوران مدرسه نیز به تئاتر دانش‌آموزی روی آورد. از پانزده‌سالگی به خاطر قد بلندش به عنوان مراقب امتحان کار کرد و از این راه و تدریس خصوصی درآمد داشت. پس از پایان دبیرستان در سال ۱۳۶۸ به تحصیل در رشتهٔ میکروبیولوژی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت. در سال دوم دانشگاه با تماشای فیلم هامون به سینما علاقه‌مند شد. پس از دانش‌آموختگی، به دوره‌های بازیگری امین تارخ وارد شد، همچنین از آنجا که ویروس‌شناسی و ژنتیک خوانده بود، به‌واسطهٔ قرارداد همکاری پنج‌سالهٔ (۲۰۰۰–۲۰۰۵م) میان یونیسف با دولت ایران برای تشکیل کمپین اچ‌آی‌وی/ایدز بسته بود، جذب یونیسف شد.

مهتاب کرامتی در مهمانی جورجیا آرمانی


زندگی خصوصی مهتاب کرامتی 

 

کرامتی به کتاب خواندن دلبستگی دارد، در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۶ شرکت نمود و خود به نشر کتاب و حمایت از آثار می‌پردازد. در بهمن ۱۳۹۱ گفت که به پیاده‌روی، تمرین با تردمیل و شنا می‌پردازد؛ به سلامتی، ثابت ماندن وزن خود، رژیم غذایی و مد اهمیت می‌دهد. سمیرا علایی دوست نزدیک و مدیر برنامه‌های اوست.

 


مهتاب کرامتی زمانی که نوجوان بود با یک موزیسین مشهور ازدواج کرد. همسرش بابک ریاحی پور مشهورترین نوازنده گیتاربیس در ایران است . او در سال 65 به آلمان رفت و در انجا یک موزیسین حرفه ای و مشهور شد. بابک ریاحی پور و مهتاب کرامتی وقتی که سن بسیار کمی داشتند با هم ازدواج کردند. تا اینکه  مهتاب کرامتی اعلام کرد از شوهرش جدا شده است. 

 


در بهمن ۱۳۹۱ مهتاب کرامتی گفت که «سال‌ها پیش ازدواج کرده» است و با وجود اینکه «زندگی خیلی خوبی» با همسرش گذارنده، برای اینکه در سن پایین ازدواج کرده، تأهلش «موفقیت‌آمیز» نبوده و به علت مسیرهای متفاوت شغلی، از یکدیگر جدا شدند.
گفته می شود این زوج یک فرزند هم دارند اما انها هرگز درباره فرزندشان صحبت نکردند و شاید این اتفاق به دلیل حفظ حریم خصوصی فرزندشان باشد. 

 

مهتاب کرامتی

 


مردان آنجلس گام اول شهرت برای مهتاب کرامتی 


مردان آنجلس مجموعه تلویزیونی به کارگردانی فرج‌الله سلحشور بود که داستان تاریخی اصحاب کهف را روایت می‌کرد. یاران غار شماری خداپرست بودند که اندکی پس از میلاد مسیح و پیش از گسترش مسیحیت در زمان فرمانروایی یکی از پادشاهان روم باستان با نام دقیانوس در سرزمین فیلادلفیا زندگی می‌کردند و همگی جز یکی از آنان که چوپان بود از بلندپایگان و درباریان بودند و ایمان خود را پنهان می‌کردند. کرامتی در این سریال نقش هلن را بازی می‌کرد.

 


تجربه ای متفاوت با عصر یخبندان 


فیلم عصر یخبندان به کارگردانی و نویسندگی مصطفی کیایی و تهیه‌کنندگی منصور لشکری قوچانی در سال ۱۳۹۳ ساخته شد. داستان آن در مورد منیره و بابک؛ زن و شوهری است که پس از ۱۲ سال زندگی مشترک و داشتن یک فرزند، روابط‌شان به سردی کشیده است. منیره که نقش آن را مهتاب کرامتی بازی می‌کند از وضعیت موجود ناراضی است، برای فرار از شرایط رو به مواد مخدر و رابطه با مردی به نام فرید می‌آورد. در این وضعیت بابک نیز به زن خودش شک می‌کند. در این فیلم مهتاب کرامتی با فرزندش دخترش هم بازی است.

مهتاب کرامتی و نیکول کیدمن


ورود به صنعت مد 


مهتاب کرامتی بعد از اینکه در سینما به یک ستاره تبدیل شد وارد صنعت مد شد. او صاحب یک مزون لباس در منطقهٔ غرب تهران است که از سال ۱۳۷۳ فعالیت دارد و برای یکی از برندهای معروف، به طراحی و تولید لباس می‌پردازد و از ۱۳۸۲ به تولید صنعتی پوشاک وارد شده‌است. در مصاحبه‌ای به تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۴ گفت که هدفش از تهیه‌کنندگی و بازیگری کسب درآمد نیست و درآمد اصلی‌اش از راه کسب‌وکاری دیگری است، «نمی‌توانم بیزنس‌ام را بگویم چون نمی‌خواهم برایش تبلیغ کنم.» در اسفند ۱۳۹۵ گفت که به دلیل مشغله‌های بسیار این فعالیت را به‌طور کامل به شریک کاری‌اش سپرده‌است. مهتاب کرامتی در مراسم رونمایی از طرح جدید جورجیو آرمانی طراح مشهور لباس در پاریس حضور داشت.

 


توجه خاص مهتاب کرامتی به زیبایی 


مهتاب کرامتی توجه بسیاری به زیبایی اش دارد. شاید همین توجه هم باعث شده او در 50 سالگی ردی از میانسالی هم نداشته باشد و یکی از زیباترین زنان سینمای ایران باشد. او نسبت به تناسب اندام و پوستش بسیار حساس است و به طور دائمی از آنها مراقبت می کند و همیشه هم در گفت و گوهایش به خانم ها توصیه می کند به این نکته توجه کنند و اجازه ندهند گذر عمر انها را از رسیدگی به خودشان غافل کند. 

 

مهتاب کرامتی

فعالیتهای بشر دوستانه مهتاب کرامتی 


پس از زلزلهٔ ۵ دی ۱۳۸۲ بم به بشردوستی و امور خیریه روی آورده و در ۹ دی ۱۳۸۲، از جمله هنرمندانی بود که در همایشی خیریه برای زلزله‌زدگان بم شرکت داشت. از ۱۳۹۲، آزادی زندانیان محکوم به قصاص از برنامه‌های است که در زمینه خیریه پیگر آن است و برای جمع‌آوری دیه و رضایت اولیای‌دم تلاش‌هایی داشته‌است. در این باره او با ستاد دیه ارتباط دارد و شهاب مرادی از یاران اوست؛ در مصاحبه‌ای منتشرشده در ۱۵ مهر ۱۳۹۲ او تأکید کرد که می‌خواهد به «مقولهٔ مهربانی و بخشش» بپردازد، و به هیچ‌عنوان حقِّ اولیای دم را نادیده نمی‌گیرد و در پی «گذشت و بخشش از حق» از سوی آن‌هاست، «خواهش می‌کنیم مهربان باشند و مهربانی را به جامعه بیاموزند وگرنه قصاص حقشان است و می‌توانند مطابق با آنچه دین به آنها اختیار داده عمل کنند.»، «در خیلی از مسایل زندگی، دین ما حکم داده. یعنی ما به‌راحتی هر زمان دچار سرگشتگی شویم می‌توانیم به دینمان رجوع کنیم. فقط در مورد قصاص برعهده خودمان گذاشته شده که انتخاب کنیم.» در ۱۵ تیر ۱۳۹۵ در نمایشگاه خیریهٔ آثار کارگاه آموزشی نادره حکیم‌الهی (مادر ترانه علیدوستی، سنگ‌تراش و سفالکار) در رشت مشارکت نمود که عواید حاصل از فروش این حراجی-نمایشگاه صنایع‌دستی به پرورشگاه مژدهی اختصاص داده شد. در اکران‌های خیریه نیز مشارکت دارد، بخشی از عواید فروش فیلم صفر تا سکو را به زلزله‌زدگان کرمانشاه اختصاص داد
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.