2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
همه چیز درباره یونجه  : از درمان سرطان تا تقویت پوست و مو

همه چیز درباره یونجه : از درمان سرطان تا تقویت پوست و مو

جامعه پویا -هرچند یونجه در ایران بیشتر به عنوان غذای دام استفاده می شود ، اما اگر خواص حیرت انگیز یونجه را بدانید حتما یکی از کسانی می شوید که از این گیاه پرخاصیت که به سلطان گیاهان خوراکی معروف است ، استفاده کنید. 
گیاه یونجه که عمدتا در آسیا کشت می‌شود از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر است. 

 

یونجه چه خواصی دارد
خواص یونجه 


گیاه خوراکی یونجه  با خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده، منبع غنی از ویتامین‌های B,K,E,D,A و همچنین املاح معدنی نظیر کلسیم، اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم به حساب می‌آید و البته مصرف خشک آن تاثیرگذارتر خواهد بود. از دیگر فوائد گیاه یونجه این است که حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است. علاوه بر این ریشه گیاه یونجه قابلیت آن را دارد که تا عمق ۱۸ متری زمین هم پیشروی کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را از خاک جذب کند. بررسی‌های گذشته حاکی از آن است که مصرف گیاه یونجه می‌تواند در پاکسازی روده از مواد سمی موثر باشد. همچنین گیاه یونجه کلسترول بد را کاهش می‌دهد و در تصفیه خون نقش دارد. به گزارش Herbwisdom، یونجه را می‌توان دم کرده و آن را به صورت چای نوشید. همچنین می‌توان این گیاه را به صورت کپسول و همچون قرص‌های مولتی‌ویتامین روزانه مصرف کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره قهوه گانودرما؛ از درمان سرطان تا کمک به لاغری


ارزش غذایی یونجه  در هر 100 گرم


انرژی    23 کیلو کالری 
 چربی    0/69 گرم 
 پروتئین    3/99 گرم 
 کربوهیدرات    2/1 گرم 
 قند    0/18 گرم 
 فیبر    1/9 گرم 
 سدیم    9 میلی گرم 
 پتاسیم    79 میلی گرم 
 کلسیم    32 میلی گرم 
 فسفر    70 میلی گرم 
 آهن    0/96 میلی گرم 
 منیزیم    27 میلی گرم 
 منگنز    0/188 میلی گرم 
نیاسین    0/481 میلی گم 
 ویتامین آ    155 واحد
 ویتامین کا    30/6 میکرو گرم

 

بیشتر بخوانید: خواص سیاه دانه چیست، از درمان ضعف قلب تا تسهیل در زایمان

یونجه را چطور مصرف کنیم


یونجه را می توانید خودتان پرورش دهید و وقتی جوانه زد مانند جوانه ماش و گندم روی سالاد بریزید و میل کنید. البته برخی افراد هم دم کرده این گیاه را میل می کنند که با کمی طعم دهنده مانند دارچین یا هل بسیار لذتبخش می شود. یونجه را مانند چای دم کنید و به آن هل یا دارچین اضافه کنید یا اینکه یونجه را با گیاه خوش عطری مانند پونه یا ریحان مخلوط کرده و دم کرده آن را استفاده کنید. 

مضرات یونجه چیست

 

مضرات یونجه


بارداری یا تغذیه با شیر مادر:استفاده از یونجه در مقادیر بیش از آنچه که معمولا در یک وعده غذایی باید مصرف شود، احتمالا در طول بارداری و شیردهی، بدون ریسک نیست. شواهدی وجود دارد که یونجه ممکن است مانند منبع استروژن عمل کند و این بر روی بارداری تاثیر می گذارد.
در مورد بیماری های سیستم ایمنی بدن مانند مولتیپل اسکلروز (MS)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، SLE)، آرتریت روماتوئید (RA) یا سایر شرایط:یونجه ممکن است سبب شود که سیستم ایمنی بدن فعال تر شود و این می تواند علائم را افزایش دهد.

 


از بیماری های ایمنی بدن. دو مورد گزارش شده از بیماران مبتلا به SLE وجود دارد که پس از مصرف محصولات یونجه طولانی مدت در معرض بیماری قرار دارند. اگر یک نقص سیستم ایمنی دارید، بهتر است از مصرف یونجه جلوگیری کنید تا زمانی که بیشتر در مورد آن پرس وجو کنید.
بیماری های حساس به هورمون، مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئید رحم:یونجه ممکن است اثرات مشابهی با استروژن هورمون زنانه داشته باشد. اگر شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن ممکن است بدتر شود، از یونجه استفاده نکنید.
یونجه به دلیل دارا بودن ماده کاناوانین (canavanine) به ویژه در جوانه آن ممکن است در برخی افراد موجب تشدید بیماری لوپوس یا روماتیسم مفصلی گردد. لذا افراد مستعد به این بیماری بایستی از مصرف یونجه و جوانه آن خودداری کنند.

 


مصرف یونجه با برخی داروها تداخل دارویی داشته، ممکن است باعث کاهش اثرات درمانی داروهای ضد انعقادی نظیر وافارین شود. همچنین از مصرف این گیاه با داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از دفع عضو پیوندی، بایستی پرهیز گردد.
ممکن است مصرف یونجـه در بعضی از نوزادان باعث مشکلات پوستی، روده‌ای- معده‌ای شود بنابراین لازم است، زنان شیرده آن را با احتیاط مصرف کنند.
به طور کلی جوانه یونجه بسیار مستعد آلودگی و ایجاد مسمومیت‌های غذایی است و برای مصرف آن بایستی از سالم بودن و بهداشتی بودن آن مطمئن گردید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.