2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
برای  درمان اسهال چی بخوریم ؟

برای درمان اسهال چی بخوریم ؟

اسهال بیرون روی بسیار شدید است که ممکن است در نوزادی تا کهنسالی سراغ انسان بیاید برای درمان اسهال این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -اسهال به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و به همین دلیل هم درمان آن راههای مختلفی دارد. برای اینکه اسهال را درمان کنید حتما باید دلیل به وجود آمدن آن را بدانید.

 

درمان اسهال
اسهال به دلایل زیر ایجاد می شود


عفونت ویروسی؛
عفونت باکتریایی؛
مسمومیت غذایی؛
آنتی بیوتیکی که اخیرا استفاده شده باشد؛
آب آلوده به عامل عفونی.

 


برای درمان اسهال چه کنیم


همانطور که گفته شد اسهال به دلایل مختلفی ایجاد می شود. بنابراین راه درمان آن متفاوت است اما زمانی که دچار اسهال می شوید حتما باید به تغذیه خودتوجه ویژه ای داشته باشید چرا که اگر نسبت به خوراکی هایی که استفاده می کنید دقت نکنید اسهال شدیدتر شده و ممکن است حتی در بیمارستان هم بستری شوید . بنابراین بهترین کار این است که در غذا خوردن بسیار دقت کنید. 

 


پروبیوتیک


یکی از مهمترین خوراکی ها که در زمان اسهال باید استفاده کرد پروبیوتیک است. لبنیاتی که حای پروبیوتیک است باعث فعال شدن باکتری های مفید روده شده و از اسهال جلوگیری می کند. پروبیوتیک‌ها همچنین به شکل پودر و قرص نیز عرضه می‌شوند.

وجود باکتری‌های خوبی که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند، برای عملکرد طبیعی دستگاه گوارش ضروری است. این باکتری‌ها نقش مهمی در حفاظت از روده در برابر عفونت‌ها بازی می‌کنند. زمانی که سیستم گوارشی شما توسط آنتی‌بیوتیک‌ها تغییر کرده یا توسط باکتری‌های ناسالم و ویروس‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد، شما دچار اسهال می‌شوید. پروبیوتیک‌ها می‌توانند با بازگردانی تعادل باکتری‌ها در روده ، به بهبودی شما کمک کنند. خوراکی هایی که پروبیوتیک دارند عبارتند از : پنیر کهنه‌ی نرم ؛ آب چغندر؛ شکلات تلخ؛ زیتون سبز؛ کفیر؛ خیارشور؛ نان خمیر ترش؛ ماست.

برای درمان اسهال چی بخوریم


خوراکی های بدون فیبر بخورید


همانطور که می دانید فیبر باعث می شود تا دفع بسیار راحت شود زمانی که دچار اسهال هستید شما نیاز دارید خوراکی هایی را استفاده کنید که دفع را سخت می کند تا با اینکار از اسهال جلوگیری کنید. بنابراین از مصرف سبزیجات و حبوبات به شدت پرهیز کنید و در عوض خوراکی هایی مثل ، موز ، سیب ، گوشت قرمز ، سیب زمینی ، مرغ بدون پوست استفاده کنید. 

 


بسیار آب بنوشید


وقتی دچار اسهال می شوید بدن شما به شدت دچار کم آبی می شود بنابراین باید مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید آب خنک بنوشید تا روده های شما خیلی تحریک نشود. دوغ یکی از بهترین نوشیدنی ها برای زمانی است که دچار اسهال هستید چون هم آب و نمک بدن شما را تامین می کند و هم باعث از بین رفتن اسهال می شود. 

 


برنج مصرف کنید


برنج را به صورت کته مصرف کنید. کمی شوید خشک در ان بریزید و با سیب زمینی ، مرغ آب پز بدون ادویه یا ماست پروبیوتیک میل کنید. 

 


این خوراکی ها را نخورید 


شیرین‌کننده‌های مصنوعی (که در آدامس، نوشابه‌های رژیمی و مواد جایگزین‌ شکر وجود دارد)؛ لوبیا؛ انواع توت‌ها؛ کلم بروکلی؛ کلم؛ گل کلم؛ نخود؛ قهوه؛ ذرت؛ بستنی؛ شیر؛ نخودفرنگی؛ فلفل ؛ چای؛ آلو؛ سبزیجات با برگ‌های سبز (مثل کاهو).

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.