2024/05/08
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
ماده مخدر قات چیست و چه عوارضی دارد

ماده مخدر قات چیست و چه عوارضی دارد

عوارض جدی مصرف قات را اینجا بخوانید

جامعه پویا - قات نوعی مواد مخدر است که در کشورهای عربی و آفریقایی رواج دارد و در همین کشورها هم تولید می شود. این ماده در واقع نوعی روانگردان است که آثار بسیار وحشتناکی روی بدن دارد. 

 

قات به دلیل اینکه نحوه مصرف بسیار آسانی دارد و حمل و نقل آن نیز راحت است در کشورهای فقیر و آفریقایی بسیار مورد توجه است. البته مصرف قات چند سالی است که در کشورهای پیشرفته نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هر چند نتوانسته جای مواد مخدر دیگر را بگیرد و موادی چون زامبی ، حشیش، شیشه همچنان در مصرف پیشتاز هستند.

 

قات در کدام کشورها مورد استفاده قرار می گیرد

 

در ایران قات معمولا در شهرهای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد. معتادان افغانی و پاکستانی نیز از قات استفاده می کنند. کشورهای آفریقایی دیگر مصرف کننده قات هستند و حتی این ماده مخدر برای مقاصد سیاسی استفاده می شود. البته قات در کشورهای عربی که قوانین بسیار سختگیرانه ای هم برای مواد مخدر دارند شایع است.

 

تاثیر قات بر سربازان جنگی

 

بسیاری از سربازان در آفریقا که در جنگها شرکت می کنند از قات استفاده می کنند .طالبان و القاعده نیز در عملیات های خود سربازانشان را برای مصرف قات تشویق می کنند چرا که ترکیبات قات روی مغز تاثیر گذاشته و جسارت ارتکاب کارهایی که فرد در شرایط عادی جسارت انجام آن را ندارد به فرد می دهد. حوثی ها ‍و بوکوحرام و سایر گروهک های شورشی افراطی از جمله کسانی هستند که از قات در عملیات ها استفاده می کنند. در سومالی این ماده مخدر به طور آزاد در عروسی ها و مراسم خاکسپاری، در خانه و خیابان، مساجد و کلیساها، توسط سربازان و عاشقان و نوجوانان  استفاده می شود.

 

قات چطور استفاده می شود

 

قات گیاه گلداری است که بومی بخش گرمسیری شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان است. قات زدن به عمل مکیدن تدریجی شیره برگ گیاه قات که نوعی مخدر است گفته می شود.
قات از سال ۱۹۷۳ توسط سازمان جهانی بهداشت نوعی ماده مخدر محسوب شده و در بیشتر مناطق کشور اتیوپی به طور وسیع کشت می شود. برگ گیاه قات تا یک هفته در یخچال قابل نگهداری است و معمولاً به صورت تازه مصرف می شود، معتادان به قات برگ های این گیاه را درون دهان گذاشته و عصاره آن را به طور تدریجی می مکند.

مصرف قات موجب می شود تا مصرف کننده برای چند ساعت با نشاط، سرزنده و هیجانی شده و شروع به صحبت بی ربط کند، در ساعات بعدی دچار سکون شده و در نهایت دچار خمودگی و تنبلی جسمی و فکری شود. تأثیر قات عموماً در حد کاتینون خالص است.

کشور اتیوپی در واقع مبدا اصلی قات است پس از آن در افغانستان و عربستان و سومالی بیشترین تولید را دارد. فشار بی امان زندگی و فقر شدید و جنگ همیشگی در آفریقا دلیل اصلی مصرف معمول قات در این قاره است.

مصرف قات

در ایران قات توسط افغانستانی های مهاجر و معتاد آورده شد. استفاده از قات در بخش هایی از شرق کشور میان معتادان رواج دارد. از آنجایی که مصرف این گیاه نیاز به مهارت خاصی ندارد و وسیله خاصی هم لازم ندارد و استعمال آن هنگام کار هم ممکن است بنابراین بیشتر معتادانی که می خواهند برای مدتی با نشاط بوده و بیشتر کار کنند از آن استفاده می کنند. این گیاه بسیار اعتیاد آور است.

استفاده از این گیاه مخدر می‌تواند منجر به اعتیاد روانی، افسردگی، توهم‌پنداری و پارانویا شود. این گیاه مخدر در بسیاری کشورهای اروپایی و امریکای شمالی ممنوع است یا زیر کنترل قرار دارد.
قات باعث بروز سرطان معده نیز می شود این ماده گیاهی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد و مشکلاتی چون یبوست شدید نیز درست می کند.
قات بوی بسیار بدی دارد و دندانها را نیز خراب می کند. باعث کوچک شدن مغز می شود و مصرف بلند مدت آن باعث بیماری هایی چون پارکینسون می شود.

 

تاثیرات قات روی بدن
 

هوشیاری
برانگیختگی
تمرکز
اعتماد بنفس
یبوست
گشاد شدن مردمک
حس سرخوشی
احساس صمیمیت با بقیه
بالا رفتن فشار خون
تپش قلب
بی خوابی

افسردگی
افزایش خطر حمله قلبی
سرطان دهان
کاهش وزن 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.