2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
طرز تهیه عدس پلو برای 100 نفر

طرز تهیه عدس پلو برای 100 نفر

طرز تهیه عدس پلو نذری برای 100 نفر را اینجا بخوانید

جامعه پویا -عدس پلو یک غذای خیلی خوشمزه ایرانی است که به عنوان نذری هم خیلی پخته می شود. تهیه عدس پلو برای 100 نفر فوت خودش را دارد

مواد لازم برای تهیه عدس پلو برای  100 نفر:


برنج: 15 تا 16کیلوگرم
عدس: 5تا 6کیلوگرم
پیاز: 5کیلوگرم
 گوشت چرخ‌کرده: 4 تا 5کیلوگرم
روغن: 2کیلوگرم
ادویه پلویی: به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده برای تزیین: به مقدار لازم
کشمش پلویی برای تزیین: 3 کیلوگرم
کره: 1تا 2کیلوگرم
نان لواش: به مقدار لازم


طرز تهیه عدس پلو برای 100 نفر


مرحله اول: برنج‌ها را پاک‌کنید، چند بار بشویید و بسته به نوع آن در مقدار مناسبی نمک خیس‌کنید.
مرحله دوم: پیازها را به 2 بخش تقسیم‌کنید. بخش اول را نگینی ریز خردکنید و بخش دوم را به صورت خلالی. پیازهای نگینی را به همراه روغن سرخ‌کنید. سپس گوشت چرخ‌کرده، زعفران دم کرده و ادویه پلویی را به آن اضافه‌کنید و بعد از تفت‌دادن کنار بگذارید. پیازهای خلالی را در تابه جداگانه با کمی کره و روغن سرخ کنید. (این پیاز را برای تزیین کنار بگذارید.)
مرحله سوم: عدس‌ها را پاک‌کنید و خوب بشویید و در قابلمه متناسبی بریزید و اجازه دهید بپزد. در قابلمه را باز بگذارید تا عدس‌ها هنگام پخت از هم جدا نشوند. بهتر است عدس‌ها به طور کامل نپزند و قبل از پخت کامل، آن را از روی حرارت بردارید و آبکش کنید.
مرحله چهارم: آب‌جوش برای برنج آماده‌کنید. وقتی آب به جوش آمد، آبی را که برنج در آن خیس خورده، دور بریزید و برنج‌ها را به آب در حال جوش اضافه‌کنید. حرارت را بالا ببرید و در قابلمه را نیم‌کش بگذارید تا پختن برنج سرعت ‌بگیرد. بهتر است برنج را به‌اصطلاح جوان‌تر آبکش‌کنید و چند دقیقه قبل از فرایند آبکش کردن عدس‌ها را به برنج اضافه‌کنید.
مرحله پنجم: قابلمه برنج را خوب بشویید و روی حرارت بگذارید. کمی روغن به آن اضافه‌کنید و بعد از داغ‌شدن نان لواش را به عنوان ته‌دیگ کف قابلمه بچینید. برنج و عدس آبکش‌شده و گوشت و پیاز‌ سرخ‌شده را به صورت لایه‌لایه داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید با شعله کم دم‌بکشد.
مرحله ششم: کشمش‌ها را خوب بشویید و داخل آبکش بریزید. در یک قابلمه با حرارت متوسط مخلوطی از کره و روغن بریزید و کشمش‌ها را چند دقیقه در آن تفت‌دهید و برای تزیین کنار بگذارید. می‌توانید از کمی زعفران دم‌کرده هم استفاده‌کنید.
مرحله هفتم: بعد از دم‌کشیدن و گذشت چند ساعت می‌توانید عدس‌پلو را در طرف مناسب سرو و با پیاز خلالی و کشمش سرخ‌شده و ته‌دیگ تزیین‌کنید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.