2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
9ترفند سرآشپزها برای پخت خورشت قورمه سبزی جا افتاده

9ترفند سرآشپزها برای پخت خورشت قورمه سبزی جا افتاده

ترفندهایی که خورشت قورمه سبزی را جاافتاده و حرفه ای می کند اینجا بخوانید

جامعه پویا - خورش قورمه سبزی غذایی است که درهمه خانه های ایرانی پخته می شود. جا افتادن خورش قورمه سبزی مهمترین چالش خانم‌های ایرانی است. 
چند ترفتند خیلی مهم که سر آشپزها رعایت می کنند تا خورش قورمه سبزی جا افتاده داشته باشند را برایتان آورده ایم.

 

 

١- بهتر است سبزی خورشت قورمه سبزی خیلی ریز خرد شود چون به این ترتیب خورش بهتر جا می افتد. آب را به صورت یک جا به خورشت اضافه نمایید. اگر سبزی قورمه سبزی درشت خرد شده باشد خورش هر چه بجوشد جا نمی افتد.

 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی و خوشمزه با مرغ

 

٢- نسبت سبزی های مختلف در قورمه سبزی بستگی به ذائقه خانواده دارد. ولی در هر حال اگر تره زیاد باشد طعم خورش تند می شود. اسفناج زیاد به خورش، مزه خورش آلو اسفناج می دهد. شنبلیله زیاد خورش را تلخ می کند و بوی گشنیز هم در خورش قورمه سبزی نباید خیلی محسوس باشد. نکته دیگر آنکه اگر سبزی موقع خرد کردن آب انداخت آب آن را دور نریخته و به خورش اضافه کنید.

 

٣- هنگام سرخ کردن سبزی قورمه سبزی، روغن سبزی را اول به آن اضافه کنید و به اصطلاح نگذارید آب سبزی خشک شود بعد روغن بریزید چون رنگ روغن روی خورش جا افتاده و سبزی سبز و خوش رنگ می شود. هنگام خاموش کردن شعله می توان قطعه هایی از یخ به خورش اضافه کرد تا روغن خورش به سطح خورش بیاید.

قورمه سبزی جا افتاده

٤- گوشت قورمه سبزی نباید خیلی ریز باشد. در اندازه گردویی درشت مطلوب است و می تواند با استخوان یا بدون استخوان باشد. از گوشت راسته نیز می توان استفاده کرد.

 

٥- لیمو عمانی جز لاینفک خورش قورمه سبزی است که دو نوع روشن و تیره دارد. برای قورمه سبزی بهتر است از نوع لیمو عمانی تیره رنگ استفاده شود. لیمو عمانی همراه با آبلیمو و آبغوره استفاده می شود.

 

٦- به کار بردن رب گوجه فرنگی همراه با لیموعمانی ، از میزان رنگ سبزی خورش قورمه سبزی می کاهد. از گرد لیموعمانی در قورمه سبزی استفاده می شود که البته رنگ خورش را تیره می کند. برخی نیز در خورش قورمه سبزی از چاشنی آب نارنج استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه برنج دمی  مجلسی و ساده

٧- لوبیای قورمه سبزی ، لوبیای قرمز یا چیتی است. در بعضی از شهرها (شهرهای خراسان) از لوبیا چشم بلبلی در خورش قورمه سبزیاستفاده می شود

٨- مزهٔ این خورشت باید کمی ترش باشد، از این رو به آن کمی لیمو عمانی خشک یا آب لیموی تازه می‌افزایند که پوست لیمو عمانی، اندکی مزهٔ تلخ خوشایندی به خورش می‌دهد.

 

٩- برای جا افتادن قرمه سبزی زمان زیادی نیاز است. برای تهیه یك قورمه سبزی جاافتاده، به شعله كم و زمان طولانی احتیاج دارید. به همین دلیل در قدیم این خورش را مانند آبگوشت از صبح زود بار می‌گذاشتند تا مواد آن كاملا پخته، آب آن كشیده و طعم‌ها با هم مخلوط شوند
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.