2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
چند واقعیت تکان دهنده درباره آنفولانزا

چند واقعیت تکان دهنده درباره آنفولانزا

همه افراد ممکن است به آنفلوآنزا مبتلا شوند، حتی اگر در گروه پرخطر نباشند.

جامعه پویا -دمای هوا رو به کاهش است و به موازات آن فصل آنفلوآنزا هم پیش روست. اما در این بین باورهای اشتباه رایجی درباره اثرگذاری و عوارض این واکنش طرح می‌شود که به 6 مورد از آن به‌نقل از «ایندیپندنت» پاسخ می‌دهیم.


 باعث ابتلا می‌شود

واکسن آنفلوآنزا حاوی یک ویروس غیرفعال است و نمی‌تواند به شما آنفلوآنزا بدهد. این امکان وجود دارد که سیستم ایمنی بدن با کمی درد یا آبریزش بینی به واکسن پاسخ دهد اما این وضعیت با ابتلا به آنفلوآنزا بسیار متفاوت است. در ضمن حدود دو هفته طول می‌کشد تا واکسن بتواند از ابتلا به آنفلوآنزا جلوگیری کند.


 آنفلوآنزا چندان جدی نیست

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۶۵۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر آنفلوآنزا جان‌شان را از دست می‌دهند. افرادی که می‌گویند فقط یک آنفلوآنزای «خفیف» دارند، در واقع اغلب یا سرما خورده‌اند یا آلرژی فصلی دارند؛ زیرا علایم آنفلوآنزا بسیار جدی‌تر است و حتی می‌تواند یک بیماری کشنده باشد. این بیماری به‌ویژه برای افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند مانند نوزادان و افراد مسن یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بسیار خطرناک است.


 زنان باردار تزریق نکنند

در واقع زنان باردار نسبت به سایر زنان بیشتر در معرض خطر ناشی از عوارض جدی آنفلوآنزا قرار می‌گیرند. تزریق واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری به نوزاد هم تا ماه‌‌ها پس از زایمان مصونیت می‌دهد که بسیار مهم است، زیرا نوزادان زیر از شش ماه نمی‌توانند واکسن آنفلوآنزا بزنند و در صورت ابتلا به این بیماری با خطرات جدی مواجه‌اند.


 واکسن سال گذشته کافی است

هر سال گونه متفاوتی از ویروس آنفلوآنزا در گردش است و واکسن هر سال به طور سفارشی و برای سویه مختص آن سال ساخته می‌شود. علاوه بر این، واکسن آنفلوآنزا با گذشت زمان کارایی‌اش را از دست می‌دهد، بنابراین واکسنی که یک سال پیش تزریق شده است، نیاز به یادآوری دارد.


جوانان مصونیت دارند

همه افراد ممکن است به آنفلوآنزا مبتلا شوند، حتی اگر در گروه پرخطر نباشند. علاوه بر این، افراد جوان و سالم می‌توانند آنفلوآنزا را به فردی که در گروه پرخطر قرار دارد منتقل ‌کنند و احتمالا باعث مرگ آن‌ها ‌شوند.


عوارض جانبی زیادی دارد

واکسن آنفلوآنزا یکی از ایمن‌ترین و قابل اعتمادترین واکسن‌هایی است که تا‌کنون ابداع شده است. عوارض جانبی هم معمولا بسیار خفیف است و به درد در محل تزریق محدود می‌شود.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.