2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
رژیم اوکیناوایی چیست ؟ آیا با رژیم اوکیناوایی می توان لاغر شد

رژیم اوکیناوایی چیست ؟ آیا با رژیم اوکیناوایی می توان لاغر شد

رژیم غذایی اوکیناوایی یک رژیم غذایی جدید است که برای لاغر شدن هم از ان استفاده می کنند همه چیز درباره رژیم غذایی اوکیناوایی را اینجا بخوانید

جامعه پویا -رژیم غذایی اوکیناوایی ، یکی از جدیدترین رژیمهای غذایی است که میان مردم ایران مورد توجه قرار گرفته است. 


رژیم غذایی اوکیناوایی در واقع سبک غذا خوردن مردم آسیای شرقی بخصوص ژاپن است. این رژیم غذایی مربوط به منطقه ای به نام اوکیناوا است که مردم آن سبک غذا خوردن خاصی دارند. این منطقه یک منطقه آبی محسوب می شود. سبک غذا خوردن مردمش باعث شده انها بدن هایی سالم و طول عمر زیادی داشته باشند. 

 

رژیم غذایی اوکیناوایی


رژیم غذایی اوکیناوایی بسیار شبیه به رژیم غذایی مدیترانه ای است. به همین دلیل هم مردمی که در این منطقه زندگی می کنند با توجه به رژیم غذایی که دارند و همچنین سبک زندگی بسیار سالمی که دارند نرخ سرطان، چاقی و دیابت بسیار پایینی دارند. جالب است بدانید مردمان اوکیناوا بالای 100 سال عمر می کنند. 

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک چیست و چه فوایدی دارد


رژیم غذایی اوکیناوایی دقیقا چطور است


رژیم غذایی اوکیناوایی در واقع رژیم غذایی بر پایه سبزیجات است و گوشت در حاشیه غذای این مردمان قرار دارد. در این رژیم غذایی سبزیجاتی که ریشه ای هستند و از خاک باید آنها را خارج کرد بیشترین مصرف را دارند. سبزیجاتی مانند سیب زمینی، کدو تنبل، قفلفل دلمه ای ، هویج و سایر سبزیجات ریشه ای بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. 

رژیم غذایی اوکیناوایی برای پوست


نکته مهم دیگر در رژیم غذایی اوکیناوایی این است که گوشتی که استفاده می کنند بسیار کم و در کنار غذاست. در واقع گوشت مانند چاشنی استفاده می شود و گوشت سفید  و دریایی است. 

 


رژیم غذایی اوکیناوایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند


همانطور که گفته شد سبزیجات رنگی مخصوصا سبزیجات زرد رنگ در رژیم غذایی اوکیناوایی فراوانی زیادی دارد به همین دلیل هم این رژیم غذایی سرشار از کاروتنوئیدهاست که باعث از بین رفتن التهاب در بدن می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. قارچ نیز در این رژیم غذایی نقش بسیاری دارد و مردم این منطقه قارچ را هم بسیار استفاده می کنند. 


مردم اوکیناوا به هیچ وجه غذا را برای سیر شدن نمی خوردند انها به صورت تفریحی و غذا را برای شاد شدن می خورند موقع غذا خوردن حرف های منفی نمی زنند و دور هم می نشینند و با شادی غذا می خورند اما قبل از اینکه سیر شوند غذا خوردن را ترک می کنند. انها معمولا 20 درصد از حجم معده خود را خالی نگه می دارند. 
نکته جالب این است که انها همیشه وعده دسر به همدیگر می دهند اما هرگز دسر نمی خورند. 

بیشتر بخوانید: بعد از ورزش چطور غذا بخوریم که لاغر و سیر شویم


کالری رژیم اوکیناوایی


نکته بسیار مهم این سبک غذا خوردن این است که شما برنج هم استفاده می کنید اما برنج غذای اصلی شما نیست و کربوهیدارت  از طریق سیب زمینی شیرین وارد بدن شما می شود. مردم منطقه اوکیناوا جلبک بسیار استفاده می کنند و حجم غذای آنها کالری بیش از 1200 ندارد. به همین دلیل هم انها اندامی لاغر و بدون چربی دارند. 
رژیم غذایی اوکیناوایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیبر است. چربی ندارد و باعث می شود قند و چربی خون در حالت متعادل باشد. 

 

رژیم لاغری با رژیم اوکیناوایی
معایب رژیم غذایی اوکیناوایی


همانطور که گفته شد این رژیم بر پایه سبزیجات است و غلات و گوشت در آن بسیار کم است به همین دلیل ممکن است افرادی که این رژیم غذایی را دارند دچار کمبود انواع ویتامین هایی شوند که از طریق گوشت و غلات وارد بدن می شود. ویتامین های بی ، کلسیم، آهن از جمله مواردی هستند که ممکن است فرد دچار کمبود آن شوند. هرچند گفته می شود سویا را می توان جایگزین گوشت کرد اما با توجه به اینکه برخی خانم ها مستعد سرطان تخم دان و پستان هستند بنابراین نمی توان سویا را گزینه مناسبی دانست چرا که سویا حاوی فیتواستروژن است که نباید این خانم ها از ان استفاده کنند. 

 


نمونه ای از رژیم غذایی اوکیناوایی صبحانه: توفو به همراه فلفل دلمه ای زرد و یک دوم سیب زمینی شیرین میان وعده: سیب به همراه کره بادام زمینی نهار: برنج به همراه عدس یا دانه های سویا و بروکلی میان وعده: جلبک دریایی یا سوپ میسو به همراه هویج، قارچ شیتاکه، توفو و ترب شام: برنج قهوه ای و عدس، اسفناج و کدو حلوایی میان وعده: شیر سویا با نگاهی به غذاهای موجود در رژیم اوکیناوا حتما خودتان هم متوجه شدید که دنبال کردنش کار ساده ای نیست چون غذاهای موجود در آن بسیار خاص هستند. رژیم اوکیناوا به ما یاد می دهد بیشتر از سبزیجات و میوه ها در برنامه غذایی خود استفاده کنیم و مصرف غذاهای فرآوری شده و غیر طبیعی مانند فست فودها را تا جای ممکن کم کنیم.

 

 

اگر شما در رژیم غذایی عاری از نمک هستید قبل از افزودن برخی از غذاهای غنی از سدیم در این رژیم غذایی مثل میسو، ماهی نمک سود شده، یا سس سویا (حتی اگر سس سویا سدیم کمی داشته باشد) با پزشک خود صحبت کنید، ممکن است که فراوانی میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم و کلسیم سدیم را خنثی کند اما نباید ریسک کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری کانادایی چیست و چطور خیلی سریع لاغر شویم


رژیم اوکیناوایی هرچند به عنوان رژیم غذایی برای لاغری هم استفاده می شود اما در واقع یک سبک زندگی سالم است. اگر تا به حال مصرف گوشت روزانه شما زیاد است یکباره از رژیم اوکیناوایی استفاده نکنید بهتر است آن را کم کم وارد برنامه روزانه غذایی خود بکنید و بعد از اینکه بدن شما عادت کرد به طور کامل روی این رژیم غذایی کار کنید. 
در کنار رژیم اوکیناوایی حتما روزانه ورزش کنید. مردم اوکیناوا هر روز ورزش می کنند. جالب است بدانید استفاده از ماشین در شهر اوکیناوا بسیار کم است و مردم یا با دوچرخه سفر می کنند یا اینکه پیاده برای خرید و کارهای روزانه می روند. آنها هیچ وقت مقدار زیادی بار حمل نمی کنند و حتما بارهای بالای دوکیلو را روی دوچرخه قرار می دهند. 

 


تاثیر رژیم اوکیناوایی روی پوست


همانطور که گفته شد رژیم اوکیناوایی مقدار زیادی سبزیجات ریشه ای دارد و جلبک نیز بسیار در این رژیم غذایی استفاده می شود به همین دلیل مردم این منطقه پوست و موی بسیار خوبی دارند. برای اینکه پوست خوبی داشته باشید و وزنتان هم کم شود حتما از این رژیم غذایی استفاده کنید. این مهمترین راز خانم های ژاپنی برای داشتن پوست های قشنگ است. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.