2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
کودکان چرا استفراغ می‌کنند و چطور استفراغ کودک را درمان کنیم

کودکان چرا استفراغ می‌کنند و چطور استفراغ کودک را درمان کنیم

استفراغ کودکان دلایل مختلفی دارد و راه درمان خانگی دارد. اینجا را بخوانید

جامعه پویا -استفراغ در کودکان همیشه یکی از مسایل اساسی والدین بوده است. استفراغ یک مساله نگران کننده برای والدین است. هرچند در بیشتر موارد استفراغ کودکان یک راه حل بسیار ساده دارد. 

بیشتر بخوانید: با چاقی کودک چه کنیم


دلایل استفراغ کودکان


استفراغ کودکان دلایل بسیار ساده و پیش پا افتاده ای می تواند داشته باشد. از جمله این دلایل شیشه شیر نامناسب است. گاهی گشاد بودن سوراخ شیشه شیر باعث خروج مقدار زیاد شیر و در نتیجه بلع بیش از حد می شود و کودک اضافه شیر را به صورت استفراغ از راه دهان خارج می کند. آلرژی غذایی دیگر دلیل استفراغ کودکان است. 

استفراغ کودک


استفراغ  می تواند ناشی از مسمومیت غذایی هم باشد.  همراه با بثورات پوستی، قرمزی و خارش پوست و تورم پوست اطراف چشم، لب، زبان و یا سقف دهان ایجاد شود. گاهی استفراغ در کودکان ناشی از بیماری های دستگاه گوارشی نیست. بلکه عفونت های سایر سیستم های بدن مانند سیستم ادراری،گوش میانی، منننژیت و یا ذات الریه نیز می تواند در کودک باعث ایجاد استفراغ شود. اگر علاوه بر استفراغ علائم همراه مانند تب و تحریک پذیری مشاهده کردید، با پزشک کودک مشورت کنید

بیشتر بخوانید: رفتار صحیح با کودک کم اشتها چیست و چطور بی اشتهایی کودک را برطرف کنیم
 


تنگی دهانه پیلوریکی دیگر از مشکلاتی است که باعث استفراغ می شود. 
این مشکل مادر زادی به دلیل تنگی دهانه معده به روده ایجاد می شود و در صورتی که کودک بیش از حد غذا بخورد به صورت استفراغ جهشی محتویات معده خارج می شود.

 


درمان خانگی استفراغ کودک 


دارچین، کمک می کند تا درد معده آرام شود و از تهوع و استفراغ جلوگیری می کند. می توانید چای دارچین مخصوص درمان تهوع تهیه کنید.
یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک فنجان آب، برای چند دقیقه بگذارید و عسل را اضافه کنید، آن را برای جلوگیری از استفراغ ،به کودک خود بدهید. البته باید توجه داشته باشید که کودک تا قبل از دو سالگی نباید عسل استفاده کند. 
روش دوم استفاده از آب برنج است ، نشاسته برنج یا آب برنج می تواند در آب برنج، به درمان استفراغ ناشی از گاستریت کمک می کند. برنج سفید، یک گزینه بهتر است، نه برنج قهوه ای برای گرفتن آب برنج. یک پیمانه برنج سفید را در آب بجوشانید هنگامی که برنج جوشید، آب را از صافی عبور داده و به کودک خود بدهید؟ تا از استفراغ جلوگیری کند.

هل و گل میخک نیز می تواند بسیار از تهوع جلوگیری کند ، می توانید هل و میخک را دم کرده و به کودک بدهید یا با قاشق در دهان او بریزید. بابونه ، زیره ، نبات و آب پیاز باعث از بین رفتن حالت تهوع می شود. 

 

درمان استفراغ کودک
چه زمانی برای استفراغ کودک باید به پزشک مراجعه کرد


در برخی وضعیت‌ها هنگام استفراغ و بالا آوردن کودک نیاز است فوری با اورژانس یا پزشک کودکتان تماس بگیرید. برخی از این وضعیت‌ها شامل موارد زیر است:

اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد.
اگر بیشتر از شش ساعت می‌گذرد و کودک شما همچنان در حال استفراغ است.
اگر کودک به‌هیچ‌وجه مایعات خوراکی یا شیر را تحمل نمی‌کند.
نشانه‌های کم‌آبی شدید بدن مانند چشم‌های گودرفته، دست و پاهای سرد، لکه‌لکه شدن دست و پاها، خواب‌آلودگی یا بی‌قراری بیش از حد و فرورفتگی در ملاج را مشاهده کنید.


به نظر برسد که کودک درد شدیدی دارد. کودک نمی‌تواند بگوید درد دارد اما شما بهتر از هر کسی او را می‌شناسید و احتمالاً می‌توانید بفهمید. ممکن است کودک یک انسداد در روده یا مشکل دیگری داشته باشد.
استفراغ کودک شامل صفرا؛ یک مادۀ سبز رنگ یا خونی است. اگر استفراغ شامل خون یا صفرا بوده است، پزشک احتمالاً می خواهد نمونۀ آن را ببیند. صفرای سبز می‌تواند نشان‌دهندۀ این باشد که روده‌ها مسدود شده‌اند.
شکم کودک ورم‌ کرده و به لمس حساس است. این می‌تواند نشان‌دهندۀ تجمع مایع یا گاز معده، انسداد روده، فتق یا دیگر مشکلات دستگاه گوارش باشد؛ انسدادها نادر اما جدی هستند.


کودک بعد از نیم ساعت از غذا خوردن، استفراغ مداوم و همراه با فشار دارد. این ممکن است نشانه‌ای از عارضۀ تنگی پیلور باشد.
پس از خوردن یک ضربه به سر کودک، او بیش از یک بار استفراغ کند، چیزی که ممکن است نشانۀ یک صدمۀ مغزی باشد.
متوجه زردی در پوست یا در سفیدی چشم نوزاد شوید که نشانه‌ای از زردی است.

درمان استفراغ کودک در خانه
اگر مشکوکید که کودک چیزی سمی را بلعیده باشد و اگر می‌دانید کودک چه چیزی را بلعیده است، آن را هم به اورژانس اطلاع دهید.
استفراغ کودک حاوی خون باشد. وجود مقدار کمی خون در استفراغ معمولاً نگران‌کننده نیست، زیرا فشار استفراغ می‌تواند باعث پارگی‌های کوچکی در رگ‌های خونی دیوارۀ مری شود اما در صورت وجود خون در استفراغ کودک به اورژانس زنگ بزنید.


کودک نشانه‌هایی از کم‌آبی بدن نشان می‌دهد. این نشانه‌ها می‌تواند شامل کاهش ادرار یعنی اگر شش تا هشت ساعت بدون خیس کردن پوشک گذشته باشد، لب و دهان خشک، گریۀ بدون اشک به شرطی که کودک بیشتر از چند هفته سن داشته باشد، زیرا اغلب دو تا سه هفته طول می‌کشد تا برخی نوزادان اولین اشک‌های خود را بریزند. همین‌طور اگر کودک بی‌حال باشد و ادرار او زرد تیره شده است.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.