2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
رفتار صحیح با کودک کم اشتها چیست و چطور بی اشتهایی کودک را برطرف کنیم

رفتار صحیح با کودک کم اشتها چیست و چطور بی اشتهایی کودک را برطرف کنیم

کودکان وقتی در سنین رشد قرار دارند کمتر غذا می خورند راه برطرف کردن بی اشتهایی کودک چیست؟ اینجا را بخوانید

جامعه پویا -غذا خوردن کودکان مخصوصا در سنین رشد یکی از معضلات مادران است. بسیاری از کودکان در سنین رشد تا زیر 7 سال بسیار سخت غذا می خورند. در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم که چرا کودکان غذا نمی خورند؟

 


چرا کودکان غذا نمی خورند؟


غذا نخوردن کودکان قطعا دلیلی دارد که کودک قدرت بیان آن را ندارد و به همین دلیل این موضوع به یک چالش بین مادر و کودک تبدیل می شود. بنابراین اگر فرزندی دارید که غذا نمی خورد ابتدا باید به دنبال دلیل آن باشید.

 

کودک بی اشتها
ترس کودک از غذای جدید


کودکان از تجربه کردن می ترسند. انها نسبت به انچه در دنیای بیرون اتفاق می افتد تجربه ای ندارند بنابراین ممکن است نسبت به غذای جدید وسواس نشان دهند. یکی از بهترین راهها این است که از همان غذایی که به کودک می دهید خودتان هم بخورید. با لذت اینکار را بکنید و به او نشان دهید غذا لحظات شادی را برای آنها درست می کند

 

بیشتر بخوانید: انواع دل درد کودکان و راه درمان آن



کودکی کنید

 


گاهی شما کودک فرزندتان شوید. اگر شما همیشه به کودک خود غذا می دهید اجازه دهید او هم اینکار را تجربه کند. او هم به شما غذا بدهد و از بازی با اینکار لذت ببرد
او باید تجربه کند اینکار اجبار یا تحکم نیست، یک تفریح است و او هم می تواند لذت ببرد. 

 


اختیار را از کودک نگیرید


اجازه دهید هر وقت فرزند شما گرسنه شد به سراغتان بیاید. او را وادار نکنید وعده های غذایی که شما در نظر دارید را او هم داشته باشد. اما سعی کنید او را به سمت یک نظم ببرید. مثلا در آشپزی کردن فرزندتان را مشارکت دهید. از او بخواهید ظروف را به شما بدهد یا در ترکیب کردن مواد غذایی با شما همراه شود. از او نظر بخواهید چه ماده غذایی را دوست دارد و ان را به غذا اضافه کنید.

 


غذا خوردن را به او تحمیل نکنید

 


اگر کودک دوست ندارد غذا بخورد شما خودتان غذا بخورید و با لذت اینکار را بکنید. بعد به او نشان دهید که غذا خوردن چه تاثیری روی شما دارد. مثلا با قدرت بدوید، بازی کنید و بخندید و برقصید و به او بگویید غذا خوردن می تواند او را هم شاد و قوی کند.

 

دلیل بی اشتهایی کودک
غذا دادن اجباری چه عوارضی دارد


کودک ممکن است انزجار طولانی مدت نسبت به غذا داشته باشد و تا بزرگسالی از غذا خوردن بیزار باشد
وقتی والدین با زور به کودک خود غذا می دهند، ممکن است در نهایت باعث از دست رفتن احساس او و عدم کنترل زندگی شان شود که در نهایت مشکلات عزت نفس پایین کودک را به همراه خواهد داشت.


یکی از بدترین مضرات تغذیه اجباری کودکان نوپا یا خردسال این است که آن ها ممکن است کنترل عادات غذایی خود را از دست بدهند.
ممکن است که کودک نسبت به غذا و حتی والدینش احساس بد و منفی پیدا کند.


هنگامی که کودک را بر خلاف میل او تغذیه می کنید، ممکن است در نهایت با بیرون ریختن غذا یا استفراغ او مواجه شوید.


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.