2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
با چاقی کودک چه کنیم

با چاقی کودک چه کنیم

چاقی کودکان یکی از معضلاتی است که والدین را درگیر کرده و آنها را آزار می دهد برای اینکه بدانید با چاقی کودکان چه کنید این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -چاقی کودکان یکی از مهمترین مسایلی است که در دنیای امروز والدین را درگیر کرده است. گاهی حساسیت نسبت به چاقی کودک آنقدر بالا می رود که والدین بدون اینکه متوجه شوند فرزندانشان را سرزنش می کنند و تاثیراین سرزنش بسیار بدتر از چاقی است. 

 

بیشتر بخوانید : رفتار صحیح با کودک کم اشتها چیست و چطور بی اشتهایی کودک را برطرف کنیم

رفتار با کودکی که چاق است در روان و البته جسم او تاثیر دارد. ما نباید احساس شرمندگی به کودک بدهیم. بلکه باید او را نسبت به خاطرات چاقی آگاه کنیم و بدون اینکه به صورت مستقیم او را مورد سرزنش قرار دهیم کاری کنیم که کودک خودش به سمت کاهش وزن برود. 
همه گیری کرونا البته مزید بر علت شده است بسیاری از کودکان به دلیل اینکه نمی توانند خارج از خانه باشند و درخانه های بسیار کوچک زندگی می کنند فرصت فعالیت بدنی را به طور کامل از دست می دهند بنابراین دچار چاقی می شوند. چند راهکار در این خصوص ارائه می دهیم .

چاقی کودک


راه رفتن را در دستور کار قرار دهید


بروز همه‌گیری نگرانی‌های زیادی را در مورد افزایش وزن کودکان ایجاد کرده است؛ نرفتن به مدرسه، در خانه ماندن و ورزش نکردن عواملی هستند که افزایش وزن کودکان را تشدید کرده‌ است. همچنین مشکلات اقتصادی و رکود و تورم روی انتخاب مواد غذایی سالم و مفید اثرگذار است و همین مسائل می‌تواند به یک رژیم غذایی ناسالم و چاق کننده منجر شود. کودکان در این دوران اوقات بسیار دشواری را می‌گذرانند، ناامنی غذایی افزایش داشته است، خیلی از افراد بیکار شده‌اند و به همین ترتیب خیلی از بچه‌ها ممکن است وعده‌های غذایی سالمی نداشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی در دوران قبل از کرونا هم در زمانی که استرس‌ها و فشارها افزایش پیدا می‌کرد، تغذیه سالم و فعالیت‌ها آسیب می‌دید. حالا که درگیر بیماری همه‌گیر شده‌ایم بی‌تحرکی افزایش پیدا کرده و میزان ماندن پای گوشی و کامپیوتر همس به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است پس بروز نگرانی از افزایش وزن چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

 


زبان کودک را بیابید


اما مسئله اینجا است که این‌ها را چگونه باید با کودکان در میان گذاشت؟ یافتن زبان مناسب برای صحبت با کودکان در این زمینه مسئله‌ای دشوار است. برای این کار علاوه بر یافتن زبان مناسب برای حرف زدن با کودکان باید به والدین هم آموزش داد که اضطراب‌های خودشان را به بچه‌ها منتقل نکنند و به کودکان امید و انگیزه بدهند. والدین باید بدانند که سرزنش کردن کودکان بابت افزایش وزن و رفتارهای ناسالم نه‌تنها دستاوردی ندارد، بلکه شرایط روانی کودک را نیز به هم می‌ریزد. به جای تنبیه و سرزنش باید شیوه‌های تشویق کردن را یاد بگیریم و با پاداش دادن به رفتارهای درست کودکان را تشویق کنیم.

 

 

عادتها را تغییر دهید

برای این کارها باید فهرستی از کارهایی که باید انجام دهیم تهیه کنیم، بهتر است وعده‌های غذایی را در خانه آماده و مصرف و از غذاهای بیرون کمتر استفاده کنیم؛ چراکه در بسیاری از اوقات تمرکز بر طعم غذا باعث می‌شود که شیوۀ پخت آن ناسالم شود. همچنین برنامه‌ای روزانه برای ورزش، پیاده‌روی و فعالیت بدنی داشته باشید. روی رفتارها تمرکز کنید نه روی وزن کودک، راجع به چاقی و وزن کودک لازم نیست با او کلنجار بروید، کاری که باید بکنید این است که برنامه‌ریزی دقیقی برای رژیم‌های غذایی و تحرک بدنی داشته باشید و آن را به همراه تشویق با فرزندتان پیش ببرید.

 

 

به عقیده دکتر پرین متخصص اطفال و مدیر مرکز تحقیقات چاقی «دوک» واقع در کرولینای شمالی، والدین باید تمام تلاش خود را برای تهیه غذای خانگی برای کودکان به کار گیرند. در کنار آن انجام فعالیت‌های بدنی باید جز برنامه روزانه بچه‌ها باشد. والدین باید تلاش کنند تا پیشنهادهای جالبی برای متقاعد کردن کودکان در خوردن غذای خانگی داشته باشند. مثلاً بچه‌ها در در فرایند درست کردن غذا درگیر کنند تا آن‌ها انگیزه بیشتری برای خوردن غذا پیدا کنند.
متخصصان تغذیه توصیه‌هایی برای این شرایط دارند: از خوردن فست فود پرهیز کنید، نوشیدنی‌های شیرین را از رژیم غذایی‌تان کنار بگذارید، ورزش کنید و برای شناخت موادی که ارزش غذایی دارند از متخصصان مشورت بگیرید. به همین خاطر لازم است که علاوه بر رژیم‌های غذایی فردی، رژیم‌های غذایی خانوادگی نیز داشته باشید تا بتوانید رفتارهای مرتبط با افزایش وزن را در کل خانواده کنترل کنید چراکه این روزها که بسیاری از افراد غالباً در خانه هستند و در این شرایط که مدرسه‌ها هم تعطیل هستند کودکان بیشتر می‌خوابند، کمتر ورزش می‌کنند، به یخچال بیشتر سرک می‌کشند و این‌ها همه یعنی بالا رفتن وزن. برای مواجهه با این مسئله باید برنامه‌های منظم خانوادگی داشت. برای مثال در این شرایط ضروری است که میان‌وعده‌های ناسالم را از رژیم غذایی کنار بگذارید نه فقط برای کودکان بلکه برای همه اعضای خانواده.
 منبع :  The New York Times

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.