2024/05/05
۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
دلایل عقب افتادن پریود چیست و چطور درمان می شود

دلایل عقب افتادن پریود چیست و چطور درمان می شود

اگر پریودتان عقب افتاد این خوراکی ها را بخورید

جامعه پویا -عقب افتادن پریود و سیکل قاعدگی در زنان یکی از مهمترین نشانه های وجود یک مشکل یا بارداری است. 
اگر خانم مجردی هستید یا رابطه جنسی نداشته اید باید مطمئن باشید که باردار نیستند و باید دنبال دلیل دیگری برای بهم خوردن چرخه قاعدگی خود باشید. 


اگر متاهل هستید بهترین راه و سریع‌ترین راه این است که تست بارداری یا بی بی چک از داروخانه تهیه کنید و با ادرارتان تست کنید و از بارداری یا عدم بارداری خود مطمن شوید . آزمایشگاهها نیز بدون نسخه پزشک از شما تست بارداری می گیرند و 24 ساعته پاسخ آن را آماده می کنند. 
اما اگر اطمینان دارید که باردار نیستند راههایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید تا سیکل قاعدگی را به نظم بی اندازید. 


دلایل عقب افتادن پریود


همانطور که گفته شد رابطه جنسی و بارداری می تواند اصلی‌ترین دلیل بهم خوردن سیکل قاعدگی باشد. البته باید بدانید اگر رابطه دهانی یا مقعدی داشتید پس قطعا باردار نیستند فقط رابطه از طریق واژن و بدون پیشگیری‌های جدی مانند استفاده از کاندوم می تواند باعث بارداری شود. 
اما بجز بارداری بهم خوردن تعادل هورمون‌ها دلیل دیگر عقب افتادن پریود است. این بهم ریختگی در خانم‌ها با توجه به سن و شرایط جسمی می تواند محتمل باشد. نزدیک شدن به سن یائسگی یکی دیگر از دلایل بهم خوردن سیکل قاعدگی است. در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا هورمون درمان انجام دهید. 
یکی دیگراز مواردی که می تواند سکیل قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد داشتن تخمدان پلیکیستیک است در این صورت نیز حتما باید به پزشک مراجعه کنید. 
یکی دیگر از دلایل عقب افتادن پریود چاقی و اضافه وزن است برخی خانم‌ها به دلیل اضافه وزن دچار تنبلی تخمدان و رحم می شوند که همین باعث عقب افتادن پریود آنها می شود. 
وجود فیبروم یا هر زائده دیگری در رحم نیز باعث پریود نامنظم می شود. معمولا افرادی که دارای فیبورم هستند بعد از اینکه پریود می شوند با خونریزی شدیدی همراه هستند. کم کاری تیروئید یا پرولاکتین هم می تواند یکی از دلایل عقب افتادن پریود باشد. 


درمان خانگی عقب افتادن پریود


یکی از بهترین خوراکی‌ها برای پریود زودتر مصرف زعفران است چای یا شربت زعفران می تواند در رقیق شدن خون و جاری شدن پریود بسیار موثر باشد. 
آناناس، دارچین و زنجبیل از دیگر خوراکی‌هایی است که می تواند باعث شود پریود شما روی نظم باشد. ضمن اینکه این خوراکی‌ها ضد التهاب نیز هست و درد پیش از پریود را تسکین می دهد. 


مصرف روزانه ویتامین سی می تواند در امر نظم پریود بسیار مهم باشد. ویتامین سی و تامین ویتامین ‌های لازم دیگر پریود شما را منظم می کند. 
ورزش هوازی از دیگر کارهایی است که برای نظم پریود باید انجام دهید. طناب زدن، پیاده روی، دویدن از جمله کارهایی است که برای نظم پریود می توانید انجام دهید و امیدوار باشید بدن شما پاسخ مثبتی به این مساله می دهد. همچنین در این مدت باید آب کافی هم بنوشید. 


مصرف ویتامین دی نیز بسیار در این امر موثر است اگر ویتامین دی بدن شما پایین باشد دچار پریود نامنظم می شود.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.