2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
چه کنیم که در عید چاق نشویم

چه کنیم که در عید چاق نشویم

اگر می‌خواهید در ایام نوروز وزن خود ر ا ایده آل نگه دارید این مطلب را بخوانید

جامعه پویا - نوروز با همه خوبی‌هایی که دارد یک خطر هم دارد و آن اینکه در ایام نوروز ممکن است وزن شما اضافه شود. 
مهمترین دلیل اضافه شدن وزن این است که در ایام نوروز به دلیل مهمانی‌ها و دید و بازدیدهای زیادی که وجود دارد و استراحت زیاد ممکن است وزن شما بالا برود. برای اینکه با این مساله مقابله کنید باید چند نکته را رعایت کنید تا وزن شما متعادل بماند. 

چاقی در عید


تا دیروقت بیدار نمانید


اگر از جمله کسانی هستید که در تعطیلات تا دیروقت بیدار می‌ مانید باید توجه داشته باشید که ممکن است مشکلات زیادی برای شما ایجاد شود از جمله اینکه گرسنه شوید و مدام به خوردن روی آورید. خوردن در ساعات پایانی شب یا بعد از نیمه شب شما را به شدت چاق می‌کند و باعث اضافه وزن می‌شود. مخصوصا اگر عادت دارید تا فیلم و سریال نگاه کنید باید بدانید تنقلاتی که استفاده می‌کنید باعث می‌شود تا حجم کالری که وارد بدن خود می‌کنید را اصلا متوجه نشوید. بنابراین حتما نسبت به این موضوع دقت کنید و سعی کنید شبها به موقع بخوابید.

 


وعده غذایی را حذف نکنید


در تعطیلات نوروز به دلیل اینکه معمولا صبح‌ها افراد دیر بیدار می‌شوند نسبت به اینکه حتما صبحانه بخوردند بی توجه هستند. نخوردن صبحانه باعث می‌شود سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کند و بدن در حالت قحطی قرار گرفته و به جای اینکه کالری بسوزاند کاری را به صورت چربی ذخیره کند. بنابراین بهترین کار این است که حتما سه وعده اصلی و میان وعده خود را مصرف کنید. 

 


آجیل را بشمارید و بخورید


اجیل بسیار خوشمزه و لذیذ است و از آنجایی که دانه‌های کوچک است معمولا افراد نسبت به خوردن آن افراط می کنند. توجه داشته باشید بیش از 10 دانه آجیل در روز نخورید آهرچند آجیل بسیار مفید است اما چربی بالای آن شما را دچار چاقی می‌کند . 

 


پیاده روی کنید

 


پیاده روی یک ورزش هوازی است و کمک می‌کند تا شما بتوانید به راحتی چربی بسوزانید. سوزاندن چربی باعث می‌شود از چاقی شما جلوگیری شود مخصوصا در تعطیلات نوروز که فعالیت بدنی به شدت کاهش پیدا می‌کند حتما نیاز دارید که چربی بسوزانید.  ضمن اینکه تحرک بدنی باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود. 

 


حجم مواد غذایی را کاهش دهید


بری اینکه در تعطیلات نوروزی بتوانید تناسب اندام خود را حفظ کنید لازم است، وعده صبحانه را که وعده اصلی غذایی محسوب می شود را کامل و از حجم مواد غذایی مصرفی در وعده ناهار و به خصوص شام بکاهید اما نباید هیچ کدام از وعده ها را حذف کنید زیر اینگونه شما به مصرف بیشتر مواد غذایی در وعده دیگر روی می آورید.

 

 

شیرینی نخورید

 


در عید نوروز مصرف شیرینی و شکلات بالاتر می رود. خوراکی های شیرین کالری بالایی دارند و فرد را دچار اضافه وزن کرده و در معرض بیماری دیابت قرار می دهند پس بهتر است شیرینی، خوراکی های شیرین را حذف کرده و به جای مصرف انواع شیرینی از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. برای اینکه به خوردن زیاد شیرینی وسوسه نشوید به جای قرار دادن ظرف شیرینی روی میز می توانید بشقابی میوه روی میز قرار دهید و انتخاب کم کالری ترو غنی از ویتامین و فیبر داشته باشید تا احساس سیری نمایید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.