2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
طرز تهیه سوجوک بسیار خوشمزه به سبک سرآشپزهای ترکیه

طرز تهیه سوجوک بسیار خوشمزه به سبک سرآشپزهای ترکیه

سوجوک نوعی سوسیس یا کالباس ترکیه ای است که در واقع گوشت فراوری شده است. طرز تهیه سوجوک در خانه و غذاهایی که می توان با آن طبخ کرد را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -سوجوک در ترکیه به گوشت فراوردی شده ای گفته می شود که به صورت سوسیس  یا کالباس ارائه می شود و مضراتی که سوسیس و کالباس دارد این فراورده ندارد. 

 


سوجوک در واقع یک نوع گوشت خشک است ترکیبات سوجوک عبارت است از گوشت چرخ کرده (معمولا گوشت گاو یا بره) به همراه ادویه جات مخصوص طبیعی که به شکل سوسیس آماده می‌شود.
برای تولید  سوجوک خانگی، به قطعات کاملاً چرب گوشت، به عنوان مثال، قسمت شانه گوشت گاو احتیاج دارید. گوشت باید شسته و خشک شود، به قطعات ۵۰-۱۰۰ گرم برش داده شود، تاندون‌ها و غشا‌های عضلانی را برش داده و چربی باقی بماند.

 

طرز تهیه سوجوک در خانه

سپس گوشت را به ازای هر ۱ کیلوگرم گوشت، ۳۰ گرم نمک، ۱ گرم نمک نیتریت (نگهدارنده) و ۱ گرم شکر مخلوط کنید. تکه‌های آماده شده را مخلوط  کرده و تا چهار روز در ظرف‌های پوشیده در یخچال بگذارید تا تمام خون تخلیه شود.

پس از آن، گوشت را در با چرخ گوشت، چرخ کنید، سیر و ادویه‌ها را اضافه کنید: سیر، جوز هندی، فلفل قرمز و هل.  در یخچال به مدت یک روز بماند. روده‌های گاو یا گوسفند را کاملاً در آب گرم بشویید، به مدت ۱۵ دقیقه در محلول ضعیف پرمنگنات پتاسیم قرار دهید، سپس آن را جدا کرده و بگذارید خشک شود.

 

با سوجوگ چه غذاهایی بپزیم


روده‌ها را با گوشت چرخ کرده پر کرده و آن‌ها را با نخ محکم بطول ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر گره بزنید. تا سوسیس‌های صاف و پر شوند. در چند نقطه در قسمت‌های پر شده از هوا را با سوزن نازک سوراخ کرده و هوا را خارج کنید، حال سوسیس‌ها را زیر سایبان خنک آویزان کنید تا خشک شود.

متوسط زمان خشک کردن کالباس ۳۰-۴۰ چهل روز است. در یک اتاق خنک و خشک، سوجوک‌ها می‌توانند تا شش ماه نگهداری شوند.

بعضی از دستور العمل‌های سوجوک توصیه می‌شود که به مدت ۳ روز آویزان شوند: کالباس‌ها را حتی ردیفی روی میز قرار می‌دهند، آن‌ها را با یک پارچه تمیز و سپس با یک تخته صاف می‌پوشانند و یک سنگ یا بار سنگین روی تخته قرار می‌دهند.

بعد از ۳ روز، سوسیس صاف را برای خشک کردن آویزان می‌کنند. پس از اینکه خشک شده آن را مورد استفاده قرار می دهند. 

 


با سوجوک چه غذاهایی می توان آماده کرد 


سوجوک را می توان به عنوان یک صبحانه کامل مورد استفاده قرار داد سوجوک تخم مرغ یک غذای کامل برای صبحانه است. سوجوک را در تابه حاوی روغن قرار دهید و بعد تخم مرغ را در آن بشکنید. می توانید پیازچه و سیر هم به آن اضافه کرده و میل کنید. 
سوجوک را می توان به صورت سوجوک تنوری یا کومپیر تهیه کرد. 

 

دستور تهیه سوجوک در خانه
طرز تهیه کومپیر با استفاده از سوجوک


فر را به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده و  سیب‌زمینی‌های شسته  را چرب و داخل فویل می پیچیم ، در سینی فر گذاشته و دمای فر را تا ۲۵۰ درجه ازیاد می کنیم (پختن سیب‌زمینی‌ها حدود یک ساعت و نیم زمان لازم دارد). بعد از این، سیب‌زمینی‌ها را با یک عدد سیخ جوبی تستمی کنیم  تا از پخت کامل آنها مطمئن شویم.

با یک برش طولی کوتاه روی سیب‌زمینی‌ داخل آن را (نه به طور کامل) با دقت به کمک قاشق خارج می کنیم . حالا گوشت سیب‌زمینی‌ را با نمک، فلفل، کره و نصف پنیر پارمسان و پنیر پیتزا مخلوط  و دوباره داخل سیب‌زمینی خالی شده برگردانیم. (نگذارید سیب‌زمینی  خنک شود).

 


سپس موادی که برای کومپیر آماده کرده‌ایم (سوجوک خرد شده، کالباس ژیگو خرد شده، ذرت، فلفل دلمه‌ای خرد شده) را داخل سیب‌زمینی ریخته و پنیر پارمسان و پنیر پیتزای باقی مانده را روی لایه‌ها قرار می دهیم.

کومپیرهای پر شده را ۵ دقیقه داخل فرمی گذاریم و شعله بالای فر را روشن می کنیم تا پنیرها روی مواددراخل کومپیرها آب شود. بسته به سلیقه، در کنار این غذا انواع سس مانند خردل و گوجه فرنگی و مایونز را استفاده کنید


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.