2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
رعنا آزادی ور چگونه یک سوپراستار شد

رعنا آزادی ور چگونه یک سوپراستار شد

رعنا آزادی ور بازیگر گزیده کار سینمای ایران چطور سوپراستار شد. جزئیات زندگی او را اینجا بخوانید

جامعه پویا -نام رعنا آزادی ور با ازدواج جنجالی اش بیشتر از هر وقت دیگری سر زبان ها افتاد.
 رعنا آزادی ور پاییز سال 99 با مهدی پاکدل ازدواج کرد. مهدی پاکدل بازیگر ایرانی است که تلاش می کند از حاشیه ها به دور باشد هرچند جدایی اش از بهنوش طباطبایی نام او را با حاشیه گره زد. 

 


رعنا آزادی ور سال 62 در تهران به دنیا آمد. او متولد 17 فروردین ماه است. رعنا آزادی ور در رشته نقاشی تحصیل کرده و نقاش ماهری است. او وقتی که 19 ساله بود تصمیم گرفت وارد دنیای بازیگری شود. 

مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور


رعنا آزادی ور در کلاس های بازیگری که توسط صابر ابر و ساره بیات تدریس می شد شرکت کرد و وارد دنیای بازیگری شد. او یک سال آموزش دید و در سال 82 برای اولین بار در فیلم پرفروش و جنجالی مارمولک بازی کرد و با پرویز پرستویی هم بازی شد. این فیلم یک آغاز بسیار خوب برای رعنا آزادی ور بود. او بعد از کار با کمال تبریزی یکی از کارگردانهای بزرگ سینما و بازی در کنار ستاره ای چون پرویز پرستویی دیگر به کم راضی نشد. شاید همین انتخاب های درست بود که رعنا آزادی ور را به یک ستاره تبدیل کرد. 

 


او یک سال از سینما دور بود تا اینکه در سال 84 با سه فیلم بسیار خوب دوباره روی پرده سینما دیده شد. رعنا آزادی ور با بازی در فیلم پارک وی (فریدون جیرانی، ۱۳۸۵) برای بار نخست بازی در نقش اول را همراه با نیما شاهرخ شاهی تجربه کرد. او در فیلم درباره الی نقش همسر یکی از زوج های جوان فیلم را بازی کرد. همچنین او در فیلم خانهٔ دختر هم نقش شخصیت اصلی فیلم (سمیرا) را به عهده دارد. آزادی ور در فیلم های سینمایی دیگری همچون چهارراه استانبول، خشم و هیاهو، این سیب هم برای تو و محمد رسول الله نیز حضور داشته است. او در جشنواره فیلم فجر 93 با سه “فیلم خانه دختر”، “داره صبح میشه” و “این سیب هم برای تو “حضور موفقی داشت که در فیلم خانه ی دختر نقش دختری را ایفا می کند که به دلیل سوظن خانواده نامزدش به دوشیزه بودن او مسیر زندگی اش عوض می شود. وی در جشنواره فیلم فجر 94 هم با فیلم خشم و هیاهو چهارمین تجربه کارگردانی هومن سیدی نیز حضور داشت. 

 

رعنا آزادی ور
درباره الی یک انتخاب درست 


یکی دیگر از فیلم های موفق رعنا آزادی ور ، فیلم درباره الی بود . او در این فیلم که اصغر فرهادی آن را ساخت در کنار سوپراستارهایی چون ، شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی ، گلشیفته فراهانی و مانی حقیقی بازی کرد. او نقش همسر یکی از زوج ها را بازی می کرد. 
درباره الی فیلمی است که به موضوع مهم قضاوت و پنهانکاری می پردازد. تم اکثر فیلم های اصغر فرهادی نیمه دیده نشده واقعیت است و درباره الی هم از این امیر مستثی نبود. در این فیلم دختری به نام الی با بازی ترانه علیدوستی با دوستانش به شما می رود و دوستش می خواهد او را با یکی از دوستانش که جوانیست که تازهاز آلمان به ایران امده اشنا کند نقش این جوان را شهاب حسینی بازی می کند. در این میان الی که رازهایی در زندگی اش دارد و تا حدی دیگران متوجه شده اند او چیزهایی را پنهان می کند برای نجات کودک یکی از زوج ها به دریا می رود و دیگر برنمی گردد و شخصیت ها می مانند با قضاوتهایشان. 

 


رعنا آزادی ور در محمد رسول الله


رعناآزادی ور بازیگر نقش جملیه در فیلم «محمدرسول الله(ص)» اثر مجید مجیدی  نیز هست. او درباره این فیلم نوشته است «همکاری با گروهی که در مقیاس جهانی معتبر هستند، برای هر کسی تجربه فوق العاده ای است. شما به عنوان بازیگر وقتی مقابل دوربین فیلمبردار چیره دستی مثل ویتوریو استورارو می روید، نکاتی را تجربه می کنید و می آموزید که بی نظیر است. من این شانس را داشته ام که مقابل دوربین برخی از فیلمبردارهای بزرگ سینمای ایران بازی کنم، اما وقتی پلان های ثبت شده توسط آقای استورارو را می بینیم، بیشتر شبیه تابلوهای زیبای نقاشی هستند. همکاری با این گروه بین المللی که همه با سوابق آنها آشنا هستیم، برای من توامان با ترس و لذت بود.

 


رعنا آزادی ور در فیلم محمد رسول الله توانست دوباره توانایی خود در فیلم های تاریخی را هم به رخ بکشد. رعنا آزادی ور درباره مجید مجیدی نوشته است: چیزی که در مورد آقای مجیدی برایم جذاب بود، این بود که ایشان به خوبی می دانستند قرار است هر پلان را چگونه اجرا کنند و در هدایت بازیگران و نحوه دکوپاژ کاملا با آگاهی سر صحنه حاضر می شدند. شیوه هدایت ایشان خیلی شیوه مستقیم و بی دردسری بود، با اینکه در برخی موارد زحمت بسیاری می کشید تا چیزی که مد نظر دارد، به خوبی اجرا شود. تک تک پلان ها با تایید ایشان و حساسیت بسیار فیلمبرداری شد و من به عنوان بازیگر احساس میکردم مدام زیر ذره بین آقای مجیدی قرار دارم و حتی یک حرکت انگشت بی جهت نمی توانم داشته باشم و این بسیار به من احساس امنیت میداد.

رعنا آزادی ور


رعنا آزادی ور یک مدل متفاوت


رعنا آزادی ور همان قدر که در انتخاب نقش هایش بسیار باهوش عمل می کند و نقشی را که در آن دیده نشود را انتخاب نمی کند در انتخاب پوشش هم باهوش است. او یکی از خوش پوش ترین بازیگران ایرانی است و در واقع می توان گفت رعنا آزادی ور یک مدل موفق نیز هست. انتخاب رنگ ها ، نوع لباس ، فرم ایستادن و ژست گرفتن ، آرایش های محو و چهره نچرال او ، رعنا آزادی ور را به یک مدل زیبا تبدیل کرده است. 
نگاهی به لباس هایی که او در جشن های مختلف و جشنواره ها استفاده کرده است نشان می دهد او می خواهد یک سوپراستار باقی بماند و تفاوتش را با دیگر بازیگران به رخ بکشد. 

 


قد نسبتا بلند رعنا آزادی ور به انتخاب های او در لباس  کمک زیادی می کند. معمولا در هر یک از لباس های آزادی ور بخشی جذاب وجود داشت؛ یا استفاده از پوتین خاص، یا استفاده از مانتویی که روی آن طراحی شده بود. استفاده از خطوط و طرح عمودی به بلندقدتردیده شدن او در این دوره از جشنواره کمک کرده بود. او با پوشیدن شنل، علاوه بر این که باز راهی جسته بود به بلندقامت تربه نظررسیدن، راهی هم باز کرده بود برای بازیگران حاضر در سال بعد جشنواره؛ استفاده از این شنل، در بین بازیگران حاضر در سی وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال بعد، بیشتر رواج پیدا کرد تا آزادی ور به نوعی جاده صاف کن شنل پوشی در سینمای ایران باشد. پوشش رعنا آزادی ور در پانزدهیم جشن حافظ لباسی بود پیچیده که از بخش های مختلفی شامل شلواری گشاد و دامنی با طراحی خاص و بلوز و کت کوتاه روی آن تشکیل شده و در کنار هم قرار گرفتن این لباس ها به گونه ای بود که لایه لایه بودن آن جلب توجه می کرد و شکل متفاوت شلوار و طرح عجیب دامن که قسمت های پایین آن گره زده شده از قسمتهای متمایز کننده ی لباس او به شمار می رفت .

 


او روند کژوال پوشی را در پیش گرفته بود که گاه با لباسی عام تر و شیک، و در روزهایی نیز طراحی شده و متفاوت همراه بود. در پوشش او در جشنواره 34 نیز می توان انتخابهایی را دید که کمی جرأت می خواهد.

 


ازدواج با مهدی پاکدل


اولین حضور رعنا آزادی ور و مهدی پاکدل در کنار هم در فیلم چهار راه استانبول بود. فیلمی درباره ریزش ساختمان پلاسکو و مرگ تعداد زیادی از آتش نشانهای تهران. 
رابطه نزدیک مهدی پاکدل ، سحر دولتشاهی ، همایون شجریان و جمع های دوستانه انها در واقع باب آشنایی بیشتر رعنا آزادی ور و مهدی پاکدل بود. از بیش از یک سال قبل از ازدواج این زوج خبرهایی که رابطه عاشقانه آنها مطرح شده بود تا اینکه  پاییز سال 99 عاطفه رضوی همسر حسین پاکدل خبر ازدواج مجدد برادرشوهرش را داد و عروس خانم جدید کسی نبود جز رعنا آزادی ور که در عکس های مختلف کنار مهدی پاکدل دیده شده بود. 

 

مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور
ازدواج با یک بازیگر قهار و یک سوپرمدل راه شهرت را برای رعنا آزادی ور هموار تر کرد. همسر قبلی مهدی پاکدل بهنوش طباطبایی دیگر بازیگر کشورمان بود که 5 سال قبل از هم جدا شدند. مهدی پاکدل در محافل مختلف از عشق به بهنوش طباطبایی زیاد صحبت کرده بود اما در نهایت این ازدواج به پایان رسید و بهنوش طباطبایی گفته بود به دلیل اینکه جرو بحث ها بینشان زیاد شده بود توافق کردند از هم جدا شوند. بهنوش طباطبایی راه دیگری را در زندگی اش انتخاب کرد او درس خواندن را در رشته روانشناسی را شروع کرد و در حال حاضر در مقطع دکتری روانشناسی درس میخواهند و مهدی پاکدل با رعنا آزادی ور ازدواج کرد. 

 


عاشقانه های رعنا آزادی ور نسبت به مهدی پاکدل عریان تر از همسرش است. مهدی پاکدل تا کنون عکسی از خودش وهمسر جدیدش به اشتراک نگذاشته و فقط از تبریک هایی که بابت این ازدواج گفته شده تشکر کرده است. 
رعنا آزادی ور و مهدی پاکدل مدتی قبل از ازدواجشان در مراسم تدفین استاد شجریان در کنار هم دیده شدند آنها برای این مراسم به بهشت زهرا رفته و کنار سحردولتشاهی و همایون شجریان قرار گرفتند. 

 


اولین حضور رعنا آزادی ور در کنار همسرش مهدی پاکدل بعد از ازدواج در فیلم فیلم سینمایی آمین با نام قبلی «انتهای اوین» در سال 98 مجوز ساخت گرفته و یکی از فیلم های ثبت نام شده در سی و نهمین جشنواره فجر بود که موفق به حضور در لیست نهایی آن نشد.
هرچند این زوج در فیلم های «لحظه ای و دیگر هیچ»، «چهارراه استانبول» و «محمد رسول الله» با یکدیگر حضور داشتند. اما اولین فیلم بعد از ازدواجشان انتهای اوین است. 
فیلم سینمایی آمین (انتهای اوین) به نویسندگی و کارگردانی برادران تراب بیگی و تهیه کنندگی امیر سماواتی است. 

 

مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور در اوین
فیلم شناسی رعنا آزادی ور


• خشم و هیاهو (فیلم ۱۳۹۴) (هومن سیدی، ۱۳۹۴)
• محمد رسول الله (مجید مجیدی، ۱۳۹۳)
• این سیب هم برای تو (سیروس الوند، ۱۳۹۳)
• خانه دختر (شهرام شاه حسینی، ۱۳۹۳)
• داره صبح میشه (یلدا جبلی، ۱۳۹۳)
• نخودی (جلال فاطمی، ۱۳۸۸)
• تهران در جستجوی زیبایی (مهدی کرم پور، ۱۳۸۷)
• درباره الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷)
• خاک آشنا (بهمن فرمان آرا، ۱۳۸۶)
• پارک وی (فریدون جیرانی، ۱۳۸۵)
• زاگرس (محمدعلی نجفی (فیلم ساز)، ۱۳۸۴)
• کارگران مشغول کارند (مانی حقیقی، ۱۳۸۴)
• هوو (علیرضا داوودنژاد، ۱۳۸۴)
• مارمولک (کمال تبریزی، ۱۳۸۲)
• آفتاب پشت برف (رضا سبحانی، ۱۳۸۲)

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.