2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
سندرم قلب شکسته چیست ؟

سندرم قلب شکسته چیست ؟

سندرم قلب شکسته یک بیماری جسمانی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. همه چیز درباره سندرم قلب شکسته را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -شکسته شدن قلب شاید تا به حال فقط در ادبیات و داستان های عاشقانه و حرف‌های عامیانه شنیده می‌شد اما قلب شکسته دیگر یک روایت یا اصطلاح برای بیان عمق یک درد نیست ، قلب شکسته از سوی پزشکان یک بیماری تشخیص داده شده است. 

 

سندرم قلب شکسته، یک سندرم است که هرچند ممکن است ریشه روانی داشته باشد اما بروز  اتفاقی خطرناک در عضلات قلب است که می‌تواند منجر به مرگ نیز شود. 
سندرم قلب شکسته می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که شوک عصبی یکی از این دلایل است. از دست دادن یک عزیز، ترس ناگهانی، طلاق،از دست دادن شغل یا هر اضطراب ناگهانی می تواند منجر به ایجاد سندرم قلب شکسته شود. البته این اضطراب حتما از جنس اضطراب منفی نیست حتی ممکن است برنده شدن در یک غرقه کشی باعث ایجاد سندرم قلب شکسته شود. 

سندرم قلب شکسته

عوارض سندرم قلب شکسته

سندرم قلب شکسته در بدترین حالت ممکن است منجر به فلج کامل عضلات قلب و مرگ شود. البته این اتفاق بسیار بسیار نادر است و معمولا عوارض دیگری دارد. 
درد قفسه سینه
 تنگی نفس
ضربان نامنظم قلب
غش کردن
کاهش فشارخون
تهوع
این علائم معمولاً خیلی زود پس از اتفاق، خود را نشان می‌دهند. سندروم قلب شکسته مانند حمله قلبی دیده و احساس می‌شود.

 


چطور سندرم قلب شکسته را از حمله قلبی تشخیص دهیم

 


سندرم قلب شکسته عوارضی همچون حمله قلبی دارد اما تفاوت اصلی در آن است که فرد مبتلا به این سندرم خیلی زود به حالت طبیعی برمی‌گردد. اما در حمله قلبی اگر به فرد امدادرسانی درستی انجام نشود با عوارض بسیار خطرناکی مواجه می‌شود. 
ضمن اینکه سندرم قلب شکسته معمولا در یک هیجان بسیار بالا در فرد اتفاق می‌افتد و زودگذر است. 

 

 

سندرم قلب شکسته چیست
سندرم قلب شکسته چرا به وجود می‌آید


تحقیقات درباره اینکه سندرم قلب شکسته دقیقا چرا اتفاق می‌افتد هنوز نتیجه قطعی در این خصوص ندارد اما محققان بر این باورند که احتملا بالا رفتن نوعی هورمون که زمان اضطراب شدید در بدن ترشح می‌شود علت اصلی آن است. وقتی این هورمون بیش از تحمل بدن ترشح شود سندرم قلب شکسته به وجود می‌آید به این شکل که عضلات قلب در یک لحظه به حالت فلج در امده و تنفس را دچار مشکل می‌کند اما خیلی سریع به حالت عادی برمی‌گردند. تشخیص سندروم قلب شکسته از حمله قلبی در خانه غیرممکن است. اگر دچار استرس‌های عاطفی هستید و این علائم را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه نمایید. این یک بیماری خوش‌خیم و بی‌خطر نیست. داروها و نظارت از نزدیک می‌توانند به درمان برخی از علائم مرتبط با سندروم قلب شکسته کمک کنند.

 

آیا سندرم قلب شکسته با کرونا ارتباط دارد 

همه‌گیری کووید 19، یک عامل استرس‌زای مداوم است و تعجبی ندارد که با افزایش حوادث قلبی که به استرس حساس هستند، مرتبط است. این مقاله نشان می‌دهد که یک عامل استرس‌زای مزمن مانند همه‌گیری می‌تواند باعث ایجاد حوادث متعدد سندرم قلب شکسته شود.
زن‌ها با احتمال بیشتری نسبت به مردان، این را بیماری تجربه می‌کنند. بیشتر افراد دچار سندروم قلب شکسته، هیچ فاکتور خطر مرسوم بیماری‌های قلبی، مانند فشارخون بالا، دیابت یا چاقی، را ندارند. در حالی که این بیماری می‌تواند موقتاً عضله قلب را ناکارآمد کند، اما مرگ بر اثر ابتلا به این سندروم نیز، نادر است. این بیماری به طور معمول، قابل درمان بوده و بهبودی کامل می‌تواند طی چند هفته حاصل شود.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.