2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
طرز تهیه خورش مطنجن اصفهان با ماست

طرز تهیه خورش مطنجن اصفهان با ماست

طرز تهیه خورش مطنجن خیلی خوشمزه و صفوی را اینجا بخوانید

جامعه پویا - خورش مطنجن یک خورش بسیار قدیمی ایرانی است که بسیار خوشمزه و خاص و مجلسی است. 

 

مواد لازم برای تهیه خورش مطنجن


گوشت گوساله=۵۰۰ گرم

پیاز=۳ عدد

ماست سفت=۲ لیوان

کره=۲۰ تا ۳۰ گرم

خلال بادام=۲ قاشق سوپخوری

زعفران آب کرده=۳ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل=به مقدار لازم

سرکه انگور=۴ قاشق سوپخوری

سیر=۳ حبه

 

طرز تهیه خورش مطنجن

 

 گوشت را به قطعات درشت خرد کنید. 

 دو عدد پیاز را حلقه حلقه کنید و کمی با گوشت تفت دهید و با مقدار کمی آب بگذارید تا بجوشد و پخته شود(به اندازه ای که آب گوشت در حدود ۵/۱ لیوان باقی بماند)

 ۱ عدد پیاز باقی مانده را حلقه حلقه برش بزنید. سیر و خلال بادام را هم به صورت خلال خرد کنید. پیاز و سیر را با کره سرخ کنید.
 ماست و زعفران را مخلوط کنید و همراه پیاز و سیر سرخ شده داخل قابلمه بریزید. ۵٫ بگذارید خورش کمی جا بیفتد و در آخر خلال بادام و سرکه را اضافه کنید. ۶٫ بعد از ۵ دقیقه جوشیدن خورش آماده است. نکته: این غذا را می توانید با برنج سرو کنید ولی در اصل این غذا با نان خورده می شود. این خورش غذایی متعلق به زمان صفویه است که در مراسم و مهمانی های رسمی سرو می شده است.

طرز تهیه خورش مطنجن خیلی خوشمزه

خورش مطنجن با مرغابی گیلانی 

 

مواد لازم برای تهیه خورش مطنجن گیلانی

 

مرغابی ۱عدد

مغز گردوی ساییده ۵ -۶ پیمانه

غیسی هسته گرفته ۲۵۰ گرم

کشمش بی هسته ۲۵۰ گرم

رب انار ۳-۴ قاشق غذاخووری

شکر ۱-۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، روغن و دارچین به میزان لازم


طرز تهیه خورش مطنجن گیلانی 

رب انار و شکر را در یک پیمانه آب حل کنید . مرغابی و مغز گردو را با ۱ لیتر آب در دیگ روی آتش ملایم بار کنید و ۲ ساعت بپزید تا مرغابی بپزد و گردو به روغن بنشیند . در پایان ساعت اول محلول رب انار را با کمی نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید . ۲-۳ قاشق روغن در تابه روی آتش ملایم داغ کنید ،غیسی و کشمش را ۳-۴ دقیقه در آن تفت بدهید و اندکی دارچین بپاشید. غیسی و کشمش را به خورش اضافه کنید و بگذارید دیگ با در نیمه باز ۲۰/۱۵ دقیقه ریز جوش بزند .

 

خورش مطنجن اصفهان

اگر رب انار شیرین باشد می توانید شکر را حذف کنید ؛ یا اگر ترشی آن کافی نباشد چند قاشق آب غوره یا آب لیمو اضافه کنید. این خورش را در گیلان معمولاٌ با مرغابی درست می کنند ؛ ولی البته مرغ هم می توان به کار برد ؛ در این صورت مرغ را ۳۵-۴۰ دقیقه پیش از پایان پخت مغز گردو در دیگ بگذارید ، وگرنه زیاد پخته می شود و از هم وا می رود .

نکته 

اگر رب انار شیرین باشد می توانید شکر را حذف کنید ؛ یا اگر ترشی آن کافی نباشد چند قاشق آب غوره یا آب لیمو اضافه کنید…

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.