2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
بیوگرافی کامل سعید نیک پور کارگردان سریال امیرکبیر

بیوگرافی کامل سعید نیک پور کارگردان سریال امیرکبیر

سعید نیک پور بازیگر و کارگردان سریال امیرکبیر است. بیوگرافی او را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -سعید نیک پور کارگردان و بازیگر ایرانی زاده شهرری است. سعید نیک نژاد را با سریال امیرکبیر می شناسیم. 
سعید نیک پور از هنرمندان قدیمی ایرانی است که بیشتر نقش های او تاریخی بوده است و بهترین کارش سریال امیرکبیر بوده است. 

سعید نیک پور بازیگر نقش امیرکبیر


زندگی خصوصی سعید نیک پور


سعید نیک‌پور در سال ۱۳۲۴ در شهر ری متولد شد. اولین کار حرفه‌ای او در زمینهٔ تئاتر بازی در نمایشنامهٔ آنتیگون در سال ۱۳۴۳ بود. وی در فیلم‌های سینمایی نظیر سوته‌دلان، روز واقعه و سریال‌های تلویزیونی همچون سلطان صاحبقران، امیرکبیر، در چشم باد و فیلم‌ها و سریال‌های دیگر بازی کرده‌است.

در زمستان سال ۱۳۴۳ به همراه علی حاتمی وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد و با افرادی از جمله محمد علی کشاورز و هوشنگ بهشتی آشنا شدند. وی اولین کار خود را از طریق شبکه ۳ در نمایشنامه‌ای به نام در راه کاردیف به کارگردانی ابراهیم آملی و تهیه کندگی حسین ترابی بازی کرد. در سال ۱۳۴۶ در نمایشنامهٔ آنتیگون به کارگردانی رکن‌الدین خسروی و با شرکت محمد علی کشاورز و ثریا قاسمی بازی کرد. در زمستان سال ۱۳۴۸ با بازی در نمایشنامه برما به کارگردانی پری صابری در تالار رودکی تهران بازی کرد. پس از پایان خدمت سربازی با دعوت علی حاتمی در سریال تلویزیونی سلطان صاحبقران در نقش میرزا رضا کرمانی بازی کرد.

 

 

نمایشنامه انگل‌ها اٍر ماکسیم گورکی توسط گروه انجمن تئاتر ایران به کارگردانی ناصر رحمانی نژاد که در شهر رشت اجرا شد بازی کرد. در سال ۱۳۵۴ در فیلم سوته دلان به دعوت علی حاتمی بازی کرد که این فیلم در جشنواره فیلم تهران در سال ۱۳۵۵ جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و پس از آن در سال ۱۳۵۶ در فیلم سایه‌های بلند باد به کارگردانیی بهمن فرمان آرا به ایفای نقش پرداخت. پس از انقلاب طرح بزرگ قرن سرنوشت که ساخت سریال‌هایی در مورد تاریخ معاصر ایران بود و شروع آن از جنگ‌های ایران و روس و پایان آن انقلاب ۱۳۵۷ بود به تولید تلویزیون پیشنهاد کرد که تصویب شد در دهه ۱۳۶۰ سه قسمت از این طرح با عنوان‌های شاه شکار، امیر کبیر و وزیر مختار ساخته پخش شد.

در اواخر دهه ۱۳۶۰ با بازی در سریال رعنا نوشته و کارگردان داوود میر باقری و ادامه آن بازی در مجموعه امام علی به نقش عمار یاسر به کارگردانی داود میر باقری ادامه به کار داد. وی در سریال تاریخی معمای شاه در نقش دکتر احمد وزیری به ایفای نقش پرداخت.

 


سعید نیک پور در سریال امیر کبیر 


سعید نیک پور سریال امیرکبیر را کارگردانی کرد و خودش نیز در این سریال نقش امیرکبیر را بازی کرد. 
این سریال در زمان پخش یکی از پربیننده ترین سریالهای تلویزیون شد و حتی تا سالها بعد نیز همچنان پربیننده بود. 
سعید نیک پور بعدها درباره سریال امیر کبیر گفت : خاطرات تلخی از این سریال دارد و بازیگران این سریال نیز خاطرات خوشی از این سریال ندارند چراکه این سریال را زیر موشک باران عراق علیه ایران فیلم برداری کردند و شرایط بسیار سختی را تجربه کردند. 

سعید نیک پور کارگردان سریال امیرکبیر


او درباره اینکه چرا نقش امیرکبیر را در سریال امیرکبیر خودش بازی کرده است گفته بود : همان‌طور که گفتم در سریال سلطان صاحبقران که سال ۵۱ علی حاتمی آن را ساخت من در نقش میرزارضا کرمانی بازی کردم و مرحوم ناصر ملک‌مطیعی در نقش امیرکبیر که بسیار عالی هم توانست آن را به انجام برساند. آن سریال البته دوبله بود و مرحوم پرویز بهرام به جای امیرکبیر صحبت می‌کرد که صدایش روی ناصر ملک‌مطیعی خیلی خوب نشست. آن زمان من با لهجه کرمانی که یاد گرفته بودم به جای نقش خودم حرف زدم و بعد‌ها در سریال «شاه شکار» هم که خودم ساختم مجددا نقش میرزارضا کرمانی را بازی کردم.

سعید نیک پور در سریال امیرکبیر

این پیش زمینه را گفتم تا برسیم به سریال «امیرکبیر» که ابتدا هرگز فکرش را هم نمی‌کردم خودم نقش امیرکبیر را بازی کنم. در آن سریال در مقام کارگردان من بیش از ده نفر از هنرپیشگان مطرح سال ۶۳ را که هنوز مشغول فعالیت بودند، تست زدم؛ چون برای انتخاب بازیگر این نقش هم خودم خیلی حساسیت داشتم و هم مسؤولان تلویزیون. حتی پیش آمد که چند سکانس هم با بازی بازیگرانی که تست می‌کردیم، گرفتیم که مسؤولان وقتی آن اجرا‌ها را دیدند رد کردند و ما واقعا مانده بودیم که بالاخره چه کسی برای بازی در این نقش مناسب است. آخرین شخصی که برای بازی در این نقش به او رسیدم و من واقعا دلم می‌خواست او این نقش را بازی کند محمدعلی فردین بود. با اصرار زیاد مسؤولان وقت تلویزیون را راضی به حضور فردین در نقش امیرکبیر کردم و به آن‌ها گفتم؛ اگر فردین این نقش را بازی نکند این طرح می‌خوابد و آن‌ها بالاخره راضی شدند.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.