2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
باجناقم حسود است و اذیت می کند چه کنم

باجناقم حسود است و اذیت می کند چه کنم

اگر باجناق حسود دارید این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -باجناقی دارم که به من و شرایط زندگی‌ام، حسادت می‌کند و انگار دارد می‌ترکد! به همین دلیل، هم خودش خیلی اذیت می‌شود و هم برای من و خانواده‌ام دردسر ایجاد می‌کند. خانمش هم راضی به این رفتارهایش نیست اما کاری از دستش برنمی‌آید. پشت سر من بدگویی هم می‌کند. چه کنم؟

 

نگفتید دقیقا چه دردسرهایی برای شما و خانواده ایجاد می‌کند و البته تا حدودی قابل حدس است. احتمالا در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، با رفتارهای سرد وی روبه‌رو می‌شوید یا حتی موجب می‌شود شما میلی به شرکت در این جمع‌ها نداشته باشید. همین جا عرض کنم که برای مدیریت چنین رفتارهایی به هیچ‌وجه شما نباید در زمین باجناق‌تان بازی کنید و این روند را ادامه دهید. در ادامه چند توصیه به شما داریم.

 


 در مقام ضعف و ترس قرار نگیرید


شما رفتار طبیعی و دور از تنش و محکم خود را باید ارائه دهید. در همه مهمانی‌ها شرکت می‌کنید، چه ایشان هستند یا نیستند، در واقع هرگز نباید با پرهیز از وی یا فضاهایی که او حضور دارد، خود را در مقام ضعف یا ترس قرار دهید که متاسفانه موجب تقویت رفتار ایشان و به نوعی خوشامد وی خواهید شد. این ما هستیم که با رفتارمان به دیگران تلویحا می‌گوییم چگونه با ما رفتار کنند؟ پس مراقب باشید حسادت وی موجب برانگیخته‌شدن خشم شما یا حتی آزرده خاطرشدن شما نشود، اگرچه ما انسانیم و تحت تاثیر قرار می‌گیریم اما هرچه بیشتر مهارت کافی در مدیریت خود داشته باشیم، بی‌شک کمتر آسیب می بینیم و بیشتر آرامش خود را حفظ خواهیم کرد.

باجناق حسود


 از مهارت‌کلامی و خویشتنداری کمک بگیرید


برخی رفتارهای آزاردهنده دیگر باجناق‌تان، غیبت یا بدگویی پشت سرشماست که در پیامک‌تان به آن اشاره کردید. بدگویی و غیبت موجودی دو سر است، غیبت کننده و غیبت آورنده هردو به یک اندازه ناآگاهند و حقیر. بنابراین دقت کنید بیشتر از آورنده پرهیز کنید که اگر به قصد خود نائل نیاید غیبت‌کننده هم ناکام می‌ماند. فقط مراقب باشید با آورنده که بی‌شک نسبت فامیلی با شما دارد با احترام و زیرکی برخورد کنید و وی را از خبرکشی پرهیز دهید که قدری نیاز به مهارت کلامی و خویشتنداری دارد. هیچ‌گاه با غیبت کننده سرعناد و دشمنی برندارید چراکه اگر وی فهم این کار را داشت، خود نادم می شد بنابراین جدل با وی بی‌شک به کدورت و پشیمانی دو طرفه می‌انجامد پس صبور باشید که زمان خود درست از نادرست را تمیز خواهد داد.

 


 همسرتان را وارد این معرکه نکنید


نکته بسیار مهمی که باید رعایت کنید، جدل نکردن بابت این موضوع با همسر گرامی‌تان است با این توجیه که چون قوم و خویش ایشان است، باید تنبیه‌اش کنند! اگر این نکته را به وی متذکر شوید نشان از بی‌مهارتی و ناآگاهی شماست و متاسفانه بی‌شک موجب آزرده خاطرشدن همسرتان می‌شود و تبعات آن در خانه و خانواده بروز خواهد کرد از جمله آشفتگی روابط بچه‌ها با خاله عزیزشان یا با هردو والد به دلیل ائتلافی که ممکن است با مادر خود یا شما انجام دهند.
نویسنده : رضا زیبایی| ‌ روان‌شناس عمومی
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.