2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
بهترین روش خانه تکانی سریع و آسان

بهترین روش خانه تکانی سریع و آسان

تمام نکاتی که باید درباره چگونگی تمیز کردن پرده‌ها، لوستر، مبلمان و ... و از همه مهم تر چیدمان نوروزی خانه بدانید

جامعه پویا -از زمان‌های قدیم، پایان زمستان و نو شدن سال برای ما با زیر و رو کردن محیط خانه و تمیز شدن آن همراه بوده‌ است. ایرانیان همیشه ترجیح دادند با خانه‌ای مرتب و تمیز به استقبال بهار و نوروز بروند. البته رسم خانه‌تکانی در روزهای پایانی زمستان مختص ایرانیان نیست و کشورهایی که سال نو خود را همراه با آمدن بهار جشن می‌گیرند مثل تاجیکستان، افغانستان و‌ آذربایجان هر سال با تمیز کردن خانه‌ و جابه‌جایی وسایل و تغییر چیدمان منزل، به استقبال نوروز می‌روند. در ادامه و در حالی که تقریبا دو هفته تا آغاز سال 1401 باقی‌مانده به بررسی نکات مربوط به خانه‌تکانی و تغییر چیدمان می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

 

 برنامه‌ریزی کنید


اولین قدم در خانه تکانی داشتن برنامه است. هیچ چیز مثل دیر شروع  کردن خانه‌تکانی شما را مضطرب نمی‌سازد. پیشنهاد ما به شما این است که از همین امروز یک برنامه‌ریزی دقیق برای مرتب کردن خانه داشته باشید و حداقل فهرست وسایلی را که برای خانه‌تکانی احتیاج دارید، تهیه کنید.

 

خانه تکانی ارزان
  تقسیم‌بندی کنید


قبل از شروع خانه‌تکانی یک جعبه برای وسایلی که دیگر استفاده نمی‌کنید در نظر بگیرید و آن‌ها را در حین کار جدا بگذارید. بعد از تمام شدن خانه‌تکانی می‌توانید آن‌ها را بفروشید یا حتی به کسانی که نیاز دارند، ببخشید. همچنین این را به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه جا را با هم تمیز کنید. بهتر است خانه را تقسیم‌بندی کنید و هر روز به تمیز کردن یک قسمت بپردازید. یک روز را به آشپزخانه اختصاص دهید ، روز دیگر را برای اتاق خواب‌ها و ... در نظر بگیرید تا بدانید هر روز قرار است به چه کاری برسید یا می‌توانید به جای اتاق‌به‌اتاق تمیز کردن از انجام دادن یک کار واحد در کل خانه شروع کنید؛ برای مثال یک روز همه جای خانه را گردگیری و روز دیگر جارو کنید.

 


  این ترفندها را یاد بگیرید


ترفندهای زیادی برای تمیز کردن خانه وجود دارد و یاد داشتن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و بهتر خانه را تمیز کنید.
لکه‌های سخت با لیمو| می‌توانید با استفاده از یک لیموترش، لکه‌های رنگ در پاسیو، ایوان‌ها، کف گاراژها و راهروها را که بسیار سخت پاک می‌شوند، از بین ببرید.


آینه و شیشه| برای تمیز کردن تمام آینه‌ها و سطوح شیشه‌ای از یک پارچه میکروفیبر مرطوب استفاده کنید و سپس با کمک یک پارچه خشک، آن‌ها را برق بیندازید.

 


پرده‌ها| می‌توانید پرده‌‌ها را در آب نیم گرم قرار دهید تا گرد و غبار آن گرفته شود. سپس بلافاصله پرده را بردارید و لگن یا تشت را از آب ولرم پر کنید و کمی نمک داخل آن بریزید. این کار غباری را که باعث می‌شود پرده کدر شود از بین می‌برد.

 


 لوسترها و لامپ‌ها| برای این کار یک دستمال نخی و بدون پرز را انتخاب کنید. دستمال را به کمی سرکه آغشته کنید و روی لامپ‌ها بکشید.


مبلمان چرمی| مبلمان‌ پارچه‌ای را با شامپو فرش تمیز کنید. همچنین با یک قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون و سرکه و آب لیمو به نسبت مساوی محلولی تهیه و  لکه‌های مبل‌های چرمی را با دستمال پاک کنید.


تمیز کردن گاز| برای از بین بردن جرم گاز، سرکه را روی آن اسپری کنید بعد با پودر ماشین لباس شویی و اسکاچ بشویید و در آخر برای خشک کردن آن بهتر است برای این که لک نیندازید از پارچه کتان استفاده کنید.

 


  حالا نوبت تغییر چیدمان است

 


یکی از علایق مشترک بیشتر خانم‌ها، تغییر و جابه‌جایی وسایل خانه ‌است. در خانه‌تکانی با جابه‌جایی و تغییرات کوچک و کم هزینه می‌توانید حال و هوا و فضای خانه را جدید و متنوع کنید.


کوسن های بهاری بخرید| روکش کوسن‌ها و بالشت‌ها را عوض کنید. می‌توانید از رنگ‌های شاد بهاری استفاده کنید یا با انتخاب طرح‌های خاص و اشکال هندسی خانه خود را زیباتر کنید.

 


دیوار را شلوغ کن| دیگر دوران دیوارهای بدون طرح و خلوت تمام شده است. یکی از دیوارهای خانه را با بشقاب، قاب عکس یا حتی ساعت‌های متنوع پر کنید. با این کار علاوه بر جدید شدن خانه، فضا را کلاسیک خواهید کرد.

 


سقف را رنگ کن| دوست دارید رنگ را به خانه خود بیاورید؟ پس امسال به جای رنگ کردن دیوارها، سقف خانه‌ را  رنگ کنید و آن را به رنگ‌های زرد، قرمز، آبی یا نارنجی درآورید.


رو به نور بچین| یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تغییر چیدمان منزل خود باید در نظر داشته باشید، جهت و البته میزان تابش نور خورشید به داخل خانه به خصوص در فصل بهار است. سعی کنید که با تغییر چیدمان منزل و جابه‌جایی وسایل مانع تابش نور به داخل خانه نشوید و مبلمان و جهت نشستن را رو به پنجره و نور بچینید.


شمع اضافه کن| می‌توانید چند عدد شمع را داخل شیشه‌های خالی مربا قرار دهید و این شیشه‌ها را در جاهای مختلف خانه بگذارید. با این کار فضای‌ خانه را رمانتیک خواهید کرد.
نویسنده : مهسا کسنوی| روزنامه‌نگار
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.