2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
با نوجوانی که به سایت های غیراخلاقی سرک می کشد چه کنیم

با نوجوانی که به سایت های غیراخلاقی سرک می کشد چه کنیم

اگر پسر نوجوانی دارید که به سایت های غیراخلاقی سرک می کشد این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -چند وقت پیش به صورت اتفاقی، لایک پیج پسرم را زیر پست‌های یک پیج دیدم که تصاویری نامناسب با پوشش‌های بسیار زننده از زنان را منتشر می‌کند. شوکه شدم ولی چیزی به او نگفتم. او 15 ساله است و بعضی‌ها می‌گویند که گوشی‌اش را بگیر تا بدتر نشده. نمی‌دانم چه کنم؟

مخاطب گرامی، به‌طور کلی حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی بدون نظارت والدین، آسیب‌های زیادی دارد و این مسئله در تمام کشورهای دنیا مورد توجه کارشناسان حوزه کودک و نوجوان است. در ادامه، چند توصیه به شما دارم که امیدوارم بتوانید هرچه زودتر، تصمیم تربیتی مناسبی بگیرید.

 

   گرفتن گوشی را فراموش کنید


در پیامک‌تان گفته‌اید که نمی‌دانم گوشی‌اش را از او بگیرم یا نه و اطرافیان‌تان شما را به این کار توصیه کرده‌اند. به‌طور کلی، والدین با فناوری‌های مدرن و فضای‌مجازی به سه شیوه برخورد می‌کنند:
1-سبک مستبدانه که نوجوان را در یک قرنطینه شدید به منظور دسترسی نداشتن به فضای‌مجازی قرار می‌دهند و مثلا گوشی‌اش را از او می‌گیرند که برای نوجوان امروز توصیه نمی‌شود زیرا  ممکن است او از طریق دوستان و. .. این قرنطینه را دور بزند.
2-سبک سهل‌گیرانه را برخی والدین در پیش می‌گیرند و نوجوان را کاملا آزاد و مختار قرار می‌دهند که آزادانه و بدون نظارت و محدودیتی غرق در فضای‌مجازی شود. واضح است که بیشتر قربانیان فضای‌مجازی، محصول این سبک تربیتی هستند.
3-سبک مقتدرانه حد وسط دو سبک قبلی است که نه قرنطینه حاد در آن وجود دارد و نه رها سازی حاد، بلکه والدین با جرئت و با حفظ ارتباط موثر با نوجوان در حراست و حفظ اصول خانواده با وی تعامل سازنده دارند. این‌گونه والدین، اصول خود را واضح و شفاف به فرزندان منتقل و حفظ اصول را به یک تلاش مشترک خانوادگی تبدیل می‌کنند.

 

   استفاده از فضای‌مجازی در فضای‌عمومی خانه باشد


از شما والدین گرامی می‌خواهم قبل از ۱۸ سالگی، فضای‌مجازی مستقل در اختیار نوجوان نگذارید و اگر چنین قصدی دارید حتما مقرراتی در خصوص نحوه و میزان استفاده و خط قرمزها تعیین کنید و به نظارت اصولی خود مقید باشید. همچنین قبل از 18 سالگی، رایانه، تبلت و این‌گونه امکانات بهتر است در فضای عمومی منزل در اختیار فرزند قرار گیرد تا وی احساس مالکیت نکند و آن را حریم خصوصی خود نداند و در زمان محدود از تلفن‌همراه والدین استفاده کند.

 

   نظارت‌ها را بیشتر و اصولی کنید


فرزند شما اگر خط قرمزها را زیر پا می‌گذارد و باعث نگرانی شما می‌شود، این اتفاقات را مثل آتش‌سوزی تصور کنید که باید زود به خاموش کردن آن اقدام کنید. بنابراین لازم است ضمن توجیه جدی نوجوان، نظارت‌های تان را بیشتر و طبق اصول گفته شده کنید و حتما از یک مشاور کمک بگیرید.
نویسنده : عبدالحسین ترابیان | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.