2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
نوزادان چرا گریه می‌کنند و چطور گریه آنها را متوقف کنیم

نوزادان چرا گریه می‌کنند و چطور گریه آنها را متوقف کنیم

گریه نوزاد تازه متولد شده یکی از مشکلاتی است که مادران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. همه چیز درباره علت گریه و راههای متوقف کردن گریه نوزاد را اینجا بخوانید

جامعه پویا -گریه کودک یکی از دردناکترین و عاصی کننده‌ترین مسایلی است که مادران با آن روبه‌رو هستند. کودکان، مخصوصا نوزادان به دلیل اینکه نمی‌توانند مشکل خود را بیان کنند با گریه کردن مادر را خبر می‌کنند، این حالت مخصوصا در ماههای اول به دنیا آمدن نوزاد که مادر با تغییرات شدید هورمونی درگیر است و هنوز خستگی زایمان را دارد می تواند بسیار آسیب رسان و آزار دهنده باشد. 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای تزریق واکسن آنفولانزا به کودکان

در سنین مختلف گریه کودکان علت‌های متفاوتی دارد، معمولا گریه‌های نوزاد (زیر ۶ ماهگی)، علت‌های فیزیولوژیکی دارد مثل کولیک، ریفلاکس، گوش‌درد و غیره که با مصرف داروی مناسب گریه‌ها کاهش پیدا می‌کند، از ۶ ماهگی به بعد، گریه کودک ممکن است به دلیل دندان درآوردن باشد که با استفاده از ژل‌های مخصوص یا در موارد شدید، با مصرف مسکن از میزان آن کم می‌شود.

دلایل گریه نوزاد

علت دیگر گریه کودکان بین ۶ تا ۱۸ ماهه  وابستگی به مادر و اضطراب جدایی است، کودک دائما دنبال مادر می‌گردد و اگر او را نبیند گریه می‌کند، این یک رفتار طبیعی است و با بزرگ‌تر شدن کودک برطرف می‌شود اما در مورد کودکان ۲ ساله، گریه روشی برای رسیدن به خواسته‌هاست، او یاد می‌گیرد که با گریه کردن، زمین زدن خودش و پرت کردن وسایل می‌تواند به چیزی که می‌خواهد برسد، حتی ممکن است بعضی از بچه‌ها سرشان را به زمین یا دیوار بکوبند.

به عنوان یک مادر، اغلب مواقع می توانید به طور غریزی بفهمید مشکل از کجاست و بر طبق آن عمل کنید ولی زمانی که نمی توانید تشخیص دهید که چه کاری باید انجام دهید، نا امید می شوید.

 

دلایل متداول گریه ی نوزادن 

گرسنگی
خواب آلودگی
پوشک کثیف
معده درد و مشکلات باد شکمی
خستگی
گرما یا سرمای بیش از حد
لباس ناراحت
درد
تحریک کم یا زیاد ،که باید کنترل شود


بعضی از بچه ها در دنیای کوچک خودشان خوشحال هستند و راحت در تخت خود بدون این که حتی جیک بزنند، دراز کشیده اند ، ولی بقیه احتیاج دارند تا مدام از آن ها نگه داری شود و اگر نوزاد شما برای در آغوش گرفته شدن گریه می کند،

بیشتر بخوانید: راههای مراقبت از بند ناف کودک

این موضوع به مادر خیلی بستگی دارد در آغوش گرفتن کودکتان برای آرام کردن او برای یک دوره ی کوتاه خوب است ، ولی اگر می خواهید خواب و غذای او طبق برنامه باشد، باید از روشی برای آرام کردن او استفاده کنید که زیاد به مادر وابسته نباشد.

گریه نوزاد

چگونه گریه ی نوزاد را متوقف کنیم ؟ 


سعی کنید به نوزاد شیر دهید. اگر او از نوشیدن شیر امتناع می کند ، واضح است که دلیل گریه گرسنگی نیست.اگر پوشک خیس است، آن را عوض کنید ، خیلی از مواقع گریه ی نوزاد به دلیل پوشک خیس است.

مطمئن شوید که نوزاد توسط مورچه یا هر حشره ی دیگری گاز گرفته نشده است ، اگر لباسش راحت نیست و باعث گریه او می شود، لباسش را تعویض کنید. دمای بدن نوزاد را چک کنید ، ممکن است بیماری باعث گریه او شده باشد.

 

تحقیقات نشان داده است که قنداق کردن، باعث کاهش گریه ی نوزاد در زمان خونگیری از کف پای او است ، پیچیدن نوزاد، باعث ایجاد حس راحتی و امنیت می شود ، که می تواند گریه ی او را متوقف کند.

سر و صورت نوزاد نباید پوشانده شود تا بتواند راحت نفس بکشد ، اگر کودک شما راحت است که دست هایش آزاد باشد ، زمان قنداق کردن دست های او را آزاد بگذارید ؛ زمانی که یاد گرفت بچرخد و روی شکم دراز بکشد، دیگر او را قنداق نکنید ، زیرا احساس ناراحتی می کند.

چطور گریه نوزاد را آرام کنیم

کودکتان را تکان دهید:

یک تکنیک ثابت شده ی علمی برای متوقف کردن گریه ی کودک، تکان دادن او است تکان دادن بر طبق حرکات موزون کودک را آرام می کند. کودکتان را بر روی بازو گذاشته و به آرامی تکان دهید.
در این شیوه ابتدا زیر چونه نوزاد با آرامی توسط دست چپ گرفته شده و با دست راست پاهای کودک را گرفته به حالت نشسته در آغوش نگه می داریم و به آرامی کودک را با حرکات بسیار نرم به صورت عمودی بالا و پایین می برید.

بررسی ها نشان می دهند، با استفاده از این روش نوزادان همگی در کسری از ثانیه آرام شده و گریه آنها قطع شده است، این حرکت نوعی احساس آرامش وراحتی به نوزاد می دهد.

البته انجام این کار در نوزادان بزرگتر امکان پذیر نیست زیرا وزن آنها افزایش پیدا می کند و به راحتی نمی توان این کار را تا قطع شدن گریه نوزاد انجام داد.
لازم به ذکر است در این روش آرام سازی هیچ آسیبی به نوزاد نمی رسد ولی چنانچه گریه نوزاد ادامه پیدا کند والدین باید برای مراقبت های درمانی و احتمال وجود یک مشکل جدی به پزشک مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: چطور سیسمونی مناسب بخریم، وسایل غیرضروری سیسمونی چیست

لالایی بخوانید

آواز خواندن می تواند تاثیر آرام بخشی بر روی کودک شما داشته باشد ،آواز خواندن همراه با تکان دادن ، روند آرام کردن کودک را سریع تر می کند.تحقیقات ثابت کرده است که روش قدیمی آواز خواندن برای نوزاد صحیح است ،نوزاد ها ترجیح می دهند که مادر آواز بخواند و اینکه چقدر صدای خوبی دارد ، اهمیتی ندارد. بنابراین، آواز بخوانید تا کودکتان آرام شود.

 

ماساژ و مالش دادن:

ماساژ دادن به عنوان یکی از راه های موثر در درمان علائم کولیک نوزادان، شناخته شده است چه کودک شما کولیک معده دارد یا نه، همه ی کودکان این توانایی را دارند که در عین حال هم غذا بخورند و هم نفس بکشند، توانایی که به طور ناراحت کننده پس از رشد از دست می دهیم.

این ترفند تمیز، به کودک اجازه می دهد بدون وقفه شیر بخورد ولی متاسفانه تقریبا همیشه باعث تولید گاز می شود ؛ اگر کودکتان بعد از شیر خوردن ، گاز معده دارد، گریه کردن کمک می کند آن را کاهش دهد، زیرا گریه یک راه طبیعی برای خارج کردن گاز ناخواسته از معده است.

کودک را به آرامی ماساژ دهید، و در موقعیت ایستاده به مدت 10 دقیقه بعد از هر نوبت شیر دهی، آرام به پشتش ضربه بزنید.


حرکات دوچرخه ای انجام دهید

ناراحتی در معده می تواند، موجب گریه ی بدون توقف کودک شما شود ،کمک کنید تا آروغ بزند، کودک را روی زمین بخوابانید و پاهایش را با حرکات چرخشی مثل رکاب زدن در دوچرخه تکان دهید بعد از آروغ زدن، گریه متوقف می شود.

ماساژ نوزاد

محرک های زیاد را حذف کنید

نمناک نوشت: بچه ها وقتی بیش از حد تحریک شده باشند، گریه می کنند زمانی که او در آنِ واحد در معرض تجربه های زیادی مانند صدای زیاد ، فعالیت بیش از حد و چیزهای دیگر قرار دارد، این شرایط خیلی برایش سخت می شود این شرایط، برای او خیلی تحریک کننده است و با گریه نارضایتی خود را نشان می دهد.


بعد از این که به دلیل گریه مثل گرسنگی ، خواب، معده درد پی بردید، سعی کنید حواسش را پرت کنید تا گریه اش متوقف شود ،چند راه موثر در پرت کردن حواس کودک

موسیقی پخش کنید.
از عروسک های متحرک صدادار استفاده کنید.
از حرکات و صداهای خنده دار استفاده کنید، تا توجه کودک جلب شود.
کودک را نزدیک پنجره ببرید تا با دیدن محیط بیرون مثل درخت ها و حرکت ماشین ها سرگرم شود.
سشوار روشن کنید. صدای سشوار چون صدایی ممتد است می تواند به خواباندن کودک شما بسیار کمک کند. اینکار گریه کودک را بند می‌اورد. 

یک برنامه ی غذایی عالی داشته باشید

به عنوان یک مادر بچه دار، مراقبت از غذایی که می خورید کمک میکند که کمتر معده کودک شما اذیت شود ، غذاهای به خصوصی مثل لبنیات و تخم مرغ که می توانند باعث حساسیت در کودکان شوند، باید از برنامه ی غذایی شما حذف شوند تا از گریه ی کودک به دلیل معده ناآرام جلوگیری شود.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.