2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
چطور سیسمونی مناسب بخریم، وسایل غیرضروری سیسمونی چیست

چطور سیسمونی مناسب بخریم، وسایل غیرضروری سیسمونی چیست

خرید سیسمونی رسم ایرانی هاست که البته هزینه زیادی هم برای خانواده ها دارد. همه چیز درباره یک سیسمونی کارامد و وسایلی که برای سیسمونی ضروری نیست را اینجا بخوانید

جامعه پویاخرید سیسمونی در خانواده های ایرانی یک رسم است و مادر و پدر دختر برای اولین فرزند دخترشان وسیله تهیه می کنند.

هرچند این رسم برای کمک به زوج های جوان است اما رقابت و چشم روی هم چشمی شرایط را برای خانواده های زیادی سخت کرده و خرید وسایلی مد شده که هیچ نیازی نیست و می تواند هزینه های شما را تا حد زیادی کم کند. برای اینکه بتوانید یک سیسمونی کارامد تهیه کنید باید به نکاتی توجه کنید.

 

به خانه تان توجه کنید

اگر خانه کوچک دارید یا مستاجر هستید باید بدانید که در خرید نباید افراط کنید. مستاجران باید بدانند جابه جا می شوند و معلوم نیست وسایلی که حالا خریداری کرده اند در خانه بعدی نیز مناسب است یا نه. بنابراین باید وسایلی خریداری کنند که برای کودک ضروری است و از خرج زیاد پرهیز کنند. چرا که بسیاری از وسایل تا یک سالگی کودک اصلا کارایی ندارد و ممکن است در جابه جایی بشکند یا خراب شود.

بیشتر بخوانید: چه کارهایی را در بارداری انجام ندهیم

 

 

سیسمونی کودک

 

توجه کنید کودکتان در چه فصلی به دنیا می آید

کودک از لحظه به دنیا آمدن رشد می کند. لباسی در یک هفته برای بچه خریداری کرده و به تنش کرده اید شاید هفته آینده کوچک شود.بنابرای تصور نکنید اگر لباس مناسب همه فصل ها را برای کودک خود بخرید کار درستی کرده اید. چون کودک شما هفته به هفته سایز عوض می کند و لباسی که برای اینده خریداری کرده اید کار امد نخواهد بود. بنابراین توجه داشته باشید کودک شما در چه فصلی به دنیا می آید و لباسی بخرید که مناسب همان فصل است. برای فصل های آینده در زمان خودش خرید کنید.

 

توجه داشته باشید اگر فرزند شما در آخر زمستان به دنیا می آید ، دیگر لباس زمستانی به درد او نمی خورد و یک یا دو لباس برای او کافیست

 

به جیبتان نگاه کنید

برای اینکه یک سیسمونی کارامد داشته باشید بودجه ای برای اینکار در نظر بگیرید. اولویت بندی کنید و بعد خرید کنید. مثلا اگر بودجه ای که در نظر گرفته اید هزینه تخت وکمد بچه است و دیگر پولی برایتان باقی نمی ماند اینکار را نکنید. چون نوزاد تا حداقل یک سالگی باید کنار مادر بخوابد. بنابراین تخت جداگانه برای کودک ضروری نیست و می توانید سالهای بعد ان را بخرید. بودجه فعلی را هزینه چند دست لباس مناسب فصل به دنیا آمدن، شیشه شیر، پوشک و ... بکنید. حتی می توانید خرید اسباب بازی را به تاخیر بی اندازید. چون کودک تا  6 ماه اول بجز اسباب بازی های مثل جغجغه و چند اسباب بازی نرم و کوچک به چیز دیگری نیاز ندارد.

 

سیسمونی مناسب کودک

 

 

بیشتر بخوانید: چطور در بارداری خوشتیپ باشیم؟

 

مطابق جنسیت کودک لباس بخرید

 

برخی از خانواده ها قبل از مشخص شدن جنسیت کودک برای فرزند خود هم وسایل دخترانه و هم پسرانه تهیه می کنند . با توجه به اینکه آینده مشخص نیست و ممکن است شما به داشتن همین یک کودک بسنده کنید ، خرید برای هر دو جنس اصراف است و اینکار فقط هزینه های غیرضروری را بالا می برد و کودک هم از آن استفاده نخواهد کرد.

 

 

چه سیسمونی مناسب است

خرید صندلی ماشین برای کسانی که ماشین دارند

 

اگر ماشین ندارید  از خرید صندلی مخصوص کودک در ماشین خودداری کنید. اما اگر ماشین دارید خرید صندلی ماشین برای امنیت کودک خیلی خیلی ضروری است. بغل کردن کودک در ماشین رفتار امنی برای کودک نیست. شما می توانید به جای کریر ،صندلی ماشین خریداری کنید. کریر فقط تا 6 ماهگی کودک کارایی دارد.  بعد از آن کودک تحمل ماندن را ندارد ،ضمن اینکه شما نیز نمی توانید از ان استفاده کنید.  

 

سیسمونی لاکچری

پولتان را خرج کالسکه  و روروئک نکنید

وزن کالسکه زیاد است. بنابراین حرکت دادن آن با کودک کار سختی برای خانم هاست. علاوه بر این کالسکه را در سطوح صاف می توانید استفاده کنید. درحالیکه در شهرها معمولا پیاده روهایی که برای این کار مناسب باشد وجود ندارد. بنابراین شما نمی توانید از کالسکه به درستی استفاده کنید. کالسکه یکی از وسایل گران سیسمونی است که کارایی چندانی هم ندارد.

 

خرید روروئک نیز همینطور است. این وسلیه برای کودک مناسب نیست ، زانوها و ستون فقرات کودک که در حال رشد است در این وسیله تحت فشار قرار می گیرد. ضمن اینکه کودک نهایتا می تواند 2 تا 3 ماه از روروئک استفاده کند.

 

آغوشی بخریم یا نه؟

 اگر توان بغل کردن کودک را دارید بهتر است او را بغل کنید چون کودک احساس امنیت بیشتری دارد. آغوشی کودک را تحت فشار قرار می دهد. اما اگر نیاز به کمک دارید و زمان زیادی نمی توانید بچه را در بغل داشته باشید نوعی از آن که امکان خوابیدن کودک در آن وجود دارد و محافظ گردن در آن تعبیه شده را بخرید.

بیشتر بخوانید: برای اینکه زایمان طبیعی آسان داشته باشیم چه بکنیم

 

 

 

اتاق کودک

قنداق فرنگی

 

بستن قنداق از نظر پزشکان مضر است و مانع گردش خون صحیح و تکان خوردن دست و پای بچه و مانع پیشرفت قابلیت های حرکتی نوزاد می شود. در سیسمونی وسیله ای به نام قنداق فرنگی وجود دارد که مانند قنداق است. البته ایرادات قنداق را ندارد اما توجه داشته باشید نباید مدت زمان زیادی کودک را در آن قرار دهید.

 

شنل شیردهی

 

شنل شیردهی وسیله ای است برای مادران که در فضای عمومی از ان استفاده کنند و پستان خودر ا موقع شیردادن بپوشانند. اما از نظر پزشکان این شنل مناسب نیست چرا که کودک در زیر ان اذیت می شود و نمی تواند خوب نفس بکشد. دچار اضراب شده و مادر خود را نمی بیند و اشتهایش را از دست می دهد.

 

اسباب بازی کودک

اسباب بازی

 

اسباب بازی برای نوزاد از سوی دوستان و خانواده آورده می شود و خیلی از آنها اسباب بازی هدیه می آوروند بنابراین نسبت به خرید آن عجله نکنید. ضمن اینکه بهتر است اسباب بازی هایی که در اتاق کودک است پشمی و مودار نباشد چون سیستم تنفسی کودک بسیار حساس است و ممکن است کودک دچجار حساسیت شود.

 

استریلایزر وسیله ای غیر ضروری

 

استریلایزر وسیله ای است که با حرارت بالا شیشه شیر و سایر وسایل کودک را استریل می کند و قیمت بالایی دارد. استریلایزر فقط وسایل را استریل می کند و کار شستن شیشه ها را انجام نمی دهد.

 

هر یک از دستگاه ها برای شیشه های مارک خودش طراحی شده و نمی توانید همه وسایل با مارک مختلف را در دستگاه استریل کنید.پس بهتر است این وسیله را نخرید و وسایل کودک را با کمی جوشاندن در آب استریل کنید.

 

شلوارهای جوراب دار کودک را آزار می دهد

 

سرهمی های جوراب دار برای نوزاد چند ماهه جزو بدترین شلوارها هستند زیرا با لگد پراندن کودک شلوار پایشان در می آید . همچنین این شلوارها خیلی زود برای نوزاد کوچک می شوند و طول عمر شلوارهای جوراب دار کمتر از یک ماه خواهد بود.

 

تاب برقی

 

تاب برقی برای نوزادان بی قرار وسیله خوبی است که در انواع مختلفی وجود دارد اما برای برخی از کودکان که آرام هستند این وسیله به کار نمی آید و خرید آن مساوی با هدر دادن پول است. این تاب را از دوست خود قرض بگیرید و یا بگذارید کودک بزرگ شود و یک تاب برای خود انتخاب نماید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.