2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
خواص حیرت انگیز خرمالو و نحوه تشخیص خرمالوی رسیده و خوشمزه

خواص حیرت انگیز خرمالو و نحوه تشخیص خرمالوی رسیده و خوشمزه

خرمالو میوه‌ای است سراسر خاصیت و خوشمزه که تاثیر فراوانی روی زیبایی پوست و مو، دیابت، سرماخوردگی، تا زایمان تاثیر دارد این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -خرمالو یک میوه بسیار پرخاصیت و خوشمزه‌است که می‌توانید آن را به در هر فصلی از سال استفاده کنید. خرمالو از جمله میوه هایی است که می‌توانید هم میوه‌ان را میل کنید، هم به صورت ترشی و مربا و هم به صورت میوه خشک از ان استفاده کنید بنابراین خرمالو را می توان به نوعی میوه چهار فصل دانست. 

 


خواص خرمالو

خرمالو میوه‌ای است که پروتئین و چربی کمی دارد اما خواص ویتامینی ان بسیار زیاد است. ویتامین A، B6 و C ؛ منگنز ؛ فسفر ؛ پتاسیم ؛ کلسیم ؛  از جمله خواص ویتامینی خرمالو است. البته خرمالو خواص دیگری هم دارد این میوه فیبر رژیمی خوبی دارد و هم ادرار آور خوبی است و هم چنین همانند ملین طبیعی عمل می کند. خرمالو به دلیل اینکه ویتامین  ث دارد از سرماخوردگی جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند. شاید باورتان نشود اما یکی از مهمترین خواص خرمالو برای کلیه‌است خرمالو ادرار آور قوی است و باعث دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه می‌شود. اگر دچار عفونت دستگاه اداری و دفع هستید می‌توانید به راحتی با خوردن خرمالو آن را درمان کنید. طبع خرمالو گرم و تر است و دانه میوه خرمالو که کوبیده و به صورت گرد درآمده باشد سنگ کلیه و مثانه را دفع می کند.


خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می شود.

 

خواص خرمالو

خواص خرمالو برای پوست و مو


از انجایی که خرمالو دارای ویتامین ب و ویتامین آ است روی پوست و مو تاثیر بسیار زیادی دارد. این میوه فوق‌العاده باعث شفافیت و درخشندگی پوست می‌شود. می‌توانید خرمالو را با ماست و مخمر گندم مخلوط کرده و به صورت ماسک روی پوست خود بگذارید. همچنین نرمش دادن مو با عصاره خرمالو به درخشندگی ان کمک می‌کند. خرمالو یک نرم کننده طبیعی و بسیار خاص است می‌توانید قبل از حمام کردن موهایتان را با خرمالوی له شدن نرمش دهید تا تارهای موی شما شفاف و زیبا شود. 

 

خرمالو در بارداری

خرمالو از جمله میوه‌هایی است که خوردن آن در بارداری ممنوع نیست و توصیه هم می‌شود. گفته می‌شود خرمالو می‌تواند کمک زیادی به پرپشتی مو و زیبایی پوست نوزاد بکند و زایمان راحت را برای مادر همراه خواهد داشت. 


خرمالو برای لاغری


خرمالو با اینکه میوه کم شیرینی است اما یک انرژی زای قوی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با مصرف خرمالو برای ساعت‌ها احساس گرسنگی نکنید و خیلی خوب فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید. 
اگر تصمیم دارید رژیم لاغری داشته باشید خرمالو یک میوه بسیار خوب برای لاغر شدن نیز هست چون میزان کالری دریافتی شما را کاهش می‌دهد، ملین است و انرژی بدن شما را تعیین می‌کند. 

 

خرمالو در بارداری
رفع یبوست با خرمالو


همانطور که گفته شد خرمالو یک میوه ملین است و یبوست را برطرف می کنید. این میوه معجره‌گر را می‌توانید صبح ناشتا میل کنید. اینکار باعث می‌شود دستگاه گوارش شما خیلی زود تحریک شود و راحت دفع کنید. دو عدد خرمالوی ناشتا به شما کمک می کند تا دفع روزانه و راحت داشته باشید. 

 

کنترل فشار خون بالا با خرمالو


خرمالو برای کنترل فشار خون بالا و در نتیجه جلوگیری از بیماری ها موثر است . مقدار بالای پتاسیم این میوه به عنوان گشاد کننده عروق عمل می کند و در نتیجه جریان خون در بدن را افزایش می دهد. بنابراین فشار خون کاهش می یابد.

 

تشخیص خرمالوی خوب

خرمالو دو نوع دارد. یک نوع آن دهان را گس و اذیت می‌کند اما نوع دیگر بسیار خوشمزه است و مورد استقابل مردم است. توصیه می‌شود نوعی که دهان را گس می‌کند استفاده نکنید چرا که حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند. خرمالوی خوب و رسیده پوست نازکی دارد و نارنجی پررنگ متمایل به قرمز است. اما خرمالوی کال که دهان راهم گس می کند نارنجی با پوستی کلفت است.

این میوه می تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. 

 

 

طرز تهیه خرمالوی خشک

خرمالو را به عنوان میوه خشک هم می‌توانید استفاده کنید. برای تهیه میوه خشک خرمالو، ابتدا آن را خوب بشویید. بعد به صورت دایره برش بزنید و هسته ان را خارج کنید. خرمالو‌ها را در یک سینی فلزی ترجیحا مسی بچینید روی آن یک تنظیف بکشید و در یک جای خشک قرار دهید. بهتر است خرمالوها را جلوی نور آفتاب خشک نکنید چون رنگ آن تغییر می کند. خرمالو به صورت طبیعی ظرف یک هفته خشک می‌شود.
روش دیگر خشک کردن خرمالو در مایکروفر است. شما می‌توانید خرمالوی برش خورده را در ظرفی قرار داده و در مایکروفر قرار دهید. روی درجه 100 به مدت 15 دقیقه بگذارید و بعد خارج کنید. حالا خرمالو را در فضای باز قرار دهید و برای چند ساعت رها کنید. حالا می‌توانید از ان استفاده کنید. 

 

روش نگهداری خرمالوی خشک

خرمالوی خشک شده را می‌توانید در فریرز یا در کابینت در بسته نگهداری کنید. جای خرمالو باید خشک و تاریک و خنک باشد.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.