2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
علایمی که می گوید کمبود ویتامین c  دارید

علایمی که می گوید کمبود ویتامین c  دارید

عوارض کمبود ویتامین c را اینجا بخوانید

جامعه پویا -کمبود ویتامین c  می تواند مانند هر کمبود ویتامین دیگری مشکلات شدیدی را برای شما ایجاد کند اگر می خواهید بدانید کمبود این ویتامین چه مشکلاتی برایتان ایجاد می کند این مطلب را بخوانید.


1-التیام کند زخم


از آن‌جایی که کمبود ویتامین ث روند تشکیل کلاژن را کند می‌کند، زخم ها دیرتر درمان می شوند. به تاخیر افتادن التیام زخم ،  یکی از علایم پیشرفته کمبود ویتامین ث است و معمولا تا زمانی که فرد چندین ماه دچار کمبود نباشد، ظاهر نمی شود.


2-درد و التهاب مفاصل


از آن‌جایی که مفاصل، حاوی بافت پیوندی سرشار از کلاژن هستند، تحت تاثیر کمبود ویتامین ث قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین ث از درد مفاصل رنج می برند. در اغلب موارد، درد آن‌قدر شدید است که باعث لنگیدن یا اختلال در راه رفتن می شود. همچنین ممکن است افراد مبتلا به کمبود ویتامین ث دچار خون ریزی درون مفصلی شوند که التهاب و درد بیشتر را به دنبال دارد.


3- خون ریزی لثه و پوسیدگی دندان


قرمزی، التهاب و خون ریزی لثه از دیگر علایم شایع کمبود ویتامین ث است.
بافت لثه بدون ویتامین ث کافی، ضعیف و ملتهب می شود و رگ ها به راحتی خون ریزی می کنند. در مراحل پیشرفته کمبود ویتامین ث، لثه ها بنفش و فاسد به نظر می رسند.

ویتامین c


4- سیستم ایمنی ضعیف


کمبود ویتامین ث، با تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر عفونت با بیماری های جدی مانند ذات‌الریه، در ارتباط است. درواقع، بسیاری از افراد دچار اسکوربوت (نوعی بیماری که بر اثر کمبود ویتامین ث رخ می دهد) درنهایت به‌دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی جان خود را از دست می دهند.


5-خستگی مفرط و روحیه پایین


خستگی و روحیه پایین دو نمونه از اولین علایم کمبود ویتامین ث هستند. این علایم حتی قبل از بروز کمبود کامل ظاهر می‌شود. با این که خستگی و کج خلقی یکی از اولین علایمی است که ظاهر می شود، معمولا بعد از چند روز مصرف کافی یا ظرف ۲۴ ساعت مصرف مکمل قوی برطرف می شود.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.