2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
برای از بین بردن شپش سر بچه چه باید کرد

برای از بین بردن شپش سر بچه چه باید کرد

از بین بردن شپش سر یکی از دردسرهای والدین است. برای اینکه بدانید چطور شپش سر را از بین ببرید این مطلب را بخوانید.

جامعه پویا -هرچند وجود شپش در میان موهای کودکان با بالا رفتن سطح بهداشت در مدارس و میان مردم تا حدی مهار شده است اما همچنان وجود شپش میان کودکان یک مساله بغرنج است. 
هرچند برای از بین بردن شپش راههای مختلفی وجود دارد و داروهای شیمیایی یکی  از این راههاست اما اگر در محیط آلوده ای هستید و ممکن است در معرض شپش سر قرار داشته باشد می توانید راههایی را برای درمان یا پیشگیری استفاده کنید که نیاز به داروی شیمایی نیست و به صورت خانگی امکان انجام آن هست. 

چگونه شپش سر کودک را از بین ببریم


درمان شپش سر با پیاز


مقداری پیاز تند را رنده کنید و  حالت خمیری به آن بدهید بعد پیاز را رنده شده را کف سر بمالید و به مدت 4 تا 5 ساعت روی سر نگه دارید ، شپش ها به طور کامل می میرند و تخم ریزی آنها بی اثر می شود. بعد از اینکه موهایتان را آب کشی کردید شامپو سر استفاده کنید و دوباره بشویید و بعد با یک شانه ضد شپش موهایتان را شانه کنید.

 


تمیز کردن شپش سر با سرکه


مقداری سرکه را با صدر مخلوط کنید و روی سرتان قرار دهید. طوری مواد را روی سر قرار دهید که به طور کامل کف سر را بپوشاند. بعد با یک کیسه یا پارچه به طور کامل سر را بپوشایند و شب تا صبح صبر کنید. و صبح موهایتان را بشویید. اگر در معرض شپش قرار دارید می توانید هفته ای یکبار اینکار را انجام دهید تا از ابتلا به شپش مو جلوگیری شود. توجه داشته باشید شانه کردن مو با یک شانه ضد شپش بسیار مهم است حتما موهایتان را مدام با شانه ضد شپش شانه کنید. 

 

راه ازبین بردن شپش سر
استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن شپش


روغن درخت چای، یک ماده‌ی حشره‌کُش طبیعی است که می‌تواند شپش‌های سر را به‌طور مؤثری از بین ببرد و به تسکین خارش کمک کند.

هر ۳۰ گرم شامپو را با سه تا پنج قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. موها را با این مخلوط شامپو کنید و سپس آب بکشید. وقتی موها خشک شدند، آنها را با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا شپش‌ها از موهایتان جدا شوند. از این شامپوی مخلوط حداقل دو ماه استفاده کنید؛
روش دیگر: سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چای‌خوری روغن درخت چای را با هم مخلوط کنید. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن اکالیپتوس نیز به آن اضافه کنید. این محلول را به‌طور کامل روی مو و پوست سرتان بمالید. اجازه بدهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس موها را شامپو کنید. این درمان را دو بار در هفته به‌مدت یک تا دو ماه ادامه بدهید.
در هنگام استفاده از روغن درخت چای مراقب باشید، چون بسیار قوی است.

 


الکل مالشی


الکل مالشی، یک حلال حاوی ۷۰٪ ایزوپروپیل یا الکل مطلق است که می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های شپش را به‌طور موثری از بین ببرد. استفاده از این ضدعفونی‌کننده‌ی قدرتمند، خطری ایجاد نمی‌کند.

روی یک وان یا سینک خم شوید و کمی الکل مالشی روی موهایتان بریزید.
با استفاده از انگشتان، الکل مالشی را روی پوست سر و موهایتان پخش کنید.
اجازه بدهید چند دقیقه روی سرتان بماند.
حالا مقداری نرم‌کننده روی پوست سرتان بمالید.
موها را با یک شانه‌ی دندانه‌بلند شانه کنید.
سپس آنها را با شامپو بشویید.
از این درمان به‌مدت یک یا دو ماه، یک‌بار در هفته استفاده کنید.

شانه مخصوص شپش سر


سشوار بکشید


قرار دادن موها در دمای بالا باعث می شود که به راحتی شپش ها کشته شوند. به طور مرتب موها را آب بزنید و سرتان را کاملا خیس کنید و بعد با سشوار خشک کنید. در این حین از شانه ضد شپش استفاده کنید. دوباره موهایتان را کاملا خیس کنید طوری که آب از آن بچکد. با شانه ضد شپش شانه کنید و بعد موهایتان را با سشوار خشک کنید. 
به طور کلی قرار دادن سر در محیط اسیدی و آغشته کردن ان به اسیدهای طبیعی مانند سرکه و آب لیمو باعث از بین رفتن و مرگ شپش ها می شود. گرما نیز به اندازه محیز اسیدی می تواند روی شپش ها تاثیر بگذارد. 


به طور دائمی روبالشی را عوض کنید و بشویید.به طور مرتب خانه را جارو بکشید، از صابون های قوی برای تمیز کردن دست ها و بدنتان استفاده کنید. اینکارها می تواند باعث شد شپش در سر شما از بین برود. 
سس مایونز کمک چندانی به از بین بردن شپش سر نمی کند می توانید با استفاده از روغن زیتون یا روغن بادام تلخ سر را به طور کامل مالش دهید و آبکشی کنید تا شپش ها از بین برود.اگر میزان شپش سر خیلی زیاد است موهایتان را  بسیار کوتاه کنید و سر با صابون بشویید و بعد با موادی که در بالا گفته شد آغشته کنید


می توانید از سرکه و نمک هم استفاده کنید. برخی افراد الکل استفاده می کنند اما الکل کمک زیادی به شما نمی کند فقط باعث می شود دمای بدن کاهش یابد و دچار بی تعادلی شوید. بنابراین بهتر است از آن استفاده نکنید. 

 


مایع ظرفشویی


مایع ظرفشویی شپش‌ها را نابود نمی‌کند اما به پاک کردن مواد چسبناکی که مادرها برای خفه کردن شپش‌ها به موهای کودکان می‌مالند، کمک می‌کند. موادی مانند روغن سالاد، مایونز، ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین.

اکثر مایع‌های ظرفشویی می‌توانند به‌راحتی در چربی‌ها نفوذ کنند بنابراین کثیفی‌های چرب به‌جامانده از مواد بالا را نیز از روی مو پاک می‌کنند. برخی از مایع‌های ظرفشویی نیز به تجزیه‌ی ماده‌ی چسب‌مانندی که باعث چسبیدن تخم شپش به ساقه‌ی مو می شود، کمک می‌کنند.
در هنگام استفاده از داروها و روغن‌ها، حواستان باشد که درون چشم نرود. اگر این اتفاق افتاد، با آب فراوان بشویید و از خارج شدن آن اطمینان حاصل کنید.
از هر روش درمانی، بیشتر از دو یا سه بار استفاده نکنید. اگر از یک روش درمانی به دفعات استفاده کنید، بعد از مدتی بدن به آن مقاوم می‌شود.
بیش از یک روش را در یک زمان مشخص بکار نبرید. این کار به درمانِ سریع‌تر کمکی نخواهد کرد.
لازم نیست همه جای محل زندگی فردی که شپش سر داشته را سم پاشی کنید. این کار به کشته شدن شپش‌ها کمکی نمی‌کند و می‌تواند برای افراد خانه مضر باشد.
از نرم کننده‌ها استفاده نکنید؛ چرا که این مواد مانع درمان شپش می‌شود و از تماس مواد درمانی با مو جلوگیری می‌کند.
از سرشور به عنوان اولین روش برای کودک استفاده نکنید. زیرا استفاده بیش از حد و نادرست از آن برای مغز یا بخش‌هایی از سیستم عصبی می‌تواند سمی باشد. توصیه می‌شود که در صورت عدم موفقیت سایر روش‌ها، از سرشور استفاده شود.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.