2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
گزنه برای چی خوبه و چطوری بخوریم

گزنه برای چی خوبه و چطوری بخوریم

گزنه برای درمان چه مشکلاتی مناسب است اینجا را بخوانید

جامعه پویا -گزنه یک گیاه کوهستانی و بسیار مفید است که به صورت ، عرق، روغن و خشک شده استفاده می شود. 
برگ و ریشه گزنه از سوی طرفداران طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و گفته می شود برای انواع بیماری بسیار مفید است. 


خواص گزنه


گزنه برای کاهش قند خون بسیار مفید است ، اگر مبتلا به پیش دیابت هستید یا اینکه دیابت نوع 2 دارید گزنه از جمله گیاهانی است که می تواند به شما کمک کند تا قند خون خود را کنترل کنید. 
در گزنه حلقه‌ای پیچیده وجود دارد که موجب کاهش قند خون می‌شود. از گیاه گزنه در دارو‌های قند خون استفاده می‌کنند. با نوشیدن سه فنجان از دمنوش گزنه می‌توانید قندخون را کنترل کنید.
همچنین گزنه در درمان تخمدان پلی کیستیک نیز بسیار مفید است. دم کرده گزنه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمان کیست تخمدان است. این گیاه دارویی موجب تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی شده و جریان خون را به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. گرنه رحم را ضدعفونی می‌کند. گیاه گزنه با حذف سموم رحم مشکلاتی مانند ناباروری را به حداقل می‌رساند. گزنه می‌تواند مانع بزرگ شدن پروستات شود و از این طریق مانع ایجاد سرطان پروستات شود. توجه داشته باشید که ریشه گزنه فقط می‌تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کند اما کارکردی در راستای کوچک کردن یا بازگرداندن پروستات به حالت قبل ندارد.

گزنه
خواص گزنه برای مو


ویتامین B و منیزیم موجود در گزنه موجب تقویت مو می‌شود و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در گزنه ویتامین C است که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند . جوشانده گزنه را دور از نور خورشید قرار دهید و آن را روی کف سر خود بریزید و یا جوشانده گزنه را با خاک رس ترکیب کنید و ترکیب حاصل را به موهای خود زده و پس از ده دقیقه آب‌کشی کنید.


خواص بی نظیر روغن گزنه

 

روغن گزنه از برگ‌های گیاه گزنه به دست می‌آید. روغن گزنه طبیعتی گرم و خشک دارد. روغن گزنه سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین های D، C ،E، K، A و B ، کلسیم، آهن، مس، منیزیم، کاروتن، تانن، فلاونوئیدها، کلروفیل، گلیکوزیدها، فیتون‌کش‌ها، اسیدهای آلی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها است.

برخی از خواص روغن گزنه عبارتند از:
درمان گلودرد: خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد عفونی از جمله خواص روغن گزنه است که به این روغن امکان جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی را می‌دهد. یکی از بیماری های عفونی گلو درد است که علائم آن را با مصرف روغن گزنه می‌توان کاهش داد.
جوان‌سازی پوست: فعالیت ضدباکتریایی روغن گزنه مانع از فعالیت بکاتری‌ها روی پوست می‌شوند و در نتیجه از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این روغن گزنه حاوی آنتی اکسیدان است که موجب ساخت کلاژن شده و از چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کند.
تقویت استخوان: روغن گرنه غنی از کلسیم، منیزیم، آهن، ویتامین D و E است که موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود.
تقویت رشد مو: روغن گزنه با داشتن ویتامین C و آهن موجب افزایش گردش خون و در تتیجه تقویت فولیکول های مو می‌شود و از این طریق مو‌ها را تقویت می‌کند.


گزنه را چطور استفاده کنیم


گزنه را می توانید به صورت پودر استفاده کنید پودر برگ گزنه را در ماست، سالاد و ... بریزید و میل کنید. برگ گزنه طعم خاصی ندارد اما توجه داشته باشید هنگام تمیز کردن گزنه حتما باید دستکش داشته باشید چون خارهای روی برگ گزنه بسیار گزنده است و دست را زخم می کند. 
همچنین گزنه را می توانید دم کنید و از عصاره آن روی پوست صورت یا مو استفاده کنید توجه داشته باشید گزنه می تواند به سرعت قند خون را کاهش دهد پس اگر مبتلا به پیش دیابت یا بیماری دیابت نیستند نسبت به مصرف ان دقت کنید. 
همچنین گزنه را می توانید به صورت روغن نیز استفاده کنید روغن گزنه علاوه بر اینکه بر رشد مو تاثیر زیادی دارد و باعث نرمی و لطافت پوست می شود، می تواند باعث بهبود دردهای مفصلی هم بشود. 
نکته: آنچه درباره خواص گیاهان در جامعه پویا منتشر می شود جنبه درمانی یا تجویزی ندارد و بهتر است پیش از مصرف هر گیاهی به عنوان دارو با پزشک خود مشورت کنید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.