2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
دریاچه گزن چال کجاست و چطور به آن سفر کنیم

دریاچه گزن چال کجاست و چطور به آن سفر کنیم

گزن چال نام دریاچه و روستایی در جنگلهای هیرکانی است که برای رسیدن به آن باید شرایط خاصی را در سفر رعایت کنید. همه چیز درباره گزن چال را اینجا بخوانید.

جامعه پویا-گزن چال دریاچه ای است  در دل جنگل های هیرکانی  در استان مازندران است که زیبایی خیره کننده ای دارد.

جالب است بدانید که برای رسیدن به گزن چال باید چند روز پیاده روی در جنگل بکنید و آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید. طبیعت گردانی که به گزن چال می روند اعضای گروه خود را از میان کسانی انتخاب می کنند که آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند.

 

 

گزن چال کجاست

بیشتر بخوانید: جنگل جهان نما کجاست و چطور به آن سفر کنیم

گزن چال ماشین رو نیست و باید چند روز در جنگل پیاده روی کنید تا بتوانید به آن برسید. در مسیر گزن چال از میان درختان هیرکانی باید بگذرید و هرچه بیشتر وارد جنگل های هیرکانی بشوید صدای انواع حیوانات را در آنجا زندگی می کنند بیشتر می شنوید واز زندگی انسانی کاملا دور می شوید.

 

گزن چال

 

ورود به جنگل های هیرکانی با بالا رفتن از ارتفاع همراه است.  در مسیر به دارمرز، 60 کیلومتری استان مازندران و بالاتر از جنگل‌های هیرکانی شمال از خطه سرسبز رشته‌کوه البرز است خواهید رسید.  که زیباترین روزهای بهار در جنگل‌های پهن‌برگ شمال آرمیده است.

 

بیشتر بخوانید: عودلاجان (اودلاجان) کجاست و چطور به آنجا برویم

 

وقتی در مسیر زیبای دارمرز قرار می‌گیرید روستائیان منطقه لزونک راهنمای خوبی در سفر شما به‌سوی ارتفاعات گزن چال و بازدید از دریاچه فصلی آن برای شما هستند. از این روستا تا رسیدن به گزن چال یک هفته راه دارید  همراه با چالش‌هایی است که ممکن است شما را اذیت کند. در هوای بهاری در کوهستان‌های مسیر هنوز سرد است و این دلیل کوچ نکردن هیچ‌یک از دامداران به این منطقه است.

 

گزن چال

مسیر گزن چال

در مسیر گزن چال دامدارانی را می بینید که در کلبه زندگی می کنند. آنها بیشتر مردانی هستند که دام های خود را برای چرا آورده اند. در واقع خانه انها جایی غیر از این کلبه هاست و انها کلبه ها را انتخاب کردند تا در کنار دام هایشان باشند و بعداز چرای دامها به خانه می روند. معمولا این دام داران هفته ها دور از خانواده زندگی می کنند.

رفتار بسیارمهربان و خاص این دامداران برای طبیعت گردان بسیار دلگرم کننده است. حتما از طبیعت گردان و مسافران پذیرایی کرده و نان داغ، شیر و چای زغالی برایشان می آورند. جالب است بدانید که این دامداران قوت قلب طبیعت گردان نیز هستند چرا که اگر دچار مشکلی شوند دامداران حتما راهی برای کمک به آنها پیدا می کنند.

 

سفر به جنگل هیرکانی

برای رفتن به گزن چال چه چیزهایی نیاز است

پیاده روی یک هفته تا 10 روزه برای رسیدن به گزن چال علاوه بر اینکه لذت فراوانی دارد و شما را از زندگی شهری دور می کند اما ملزوماتی دارد. باید حتما لباس سبک و مناسب همراه داشته باشید. لباسهای مخصوص طبیعت گردی که ضد آب و بسیار سبک هستند از ملزومات این سفر خاص است. علاوه بر لباس حتما باید کفش کوه به پا داشته باشید. ریز مغذی ها مثل آجیل وخرما برای سفر بسیار ضروری است چرا که یک هفته پیاده روی انرژی زیادی می خواهد و شما حتما باید انرژی خود را از طریق ریز مغذی ها تامین کنید. غذاهایی که در این مدت استفاده می کنید معمولا کنسروی است. حتما کنسروهای سالم همراه داشته باشید. لیوان فلزی یا پلاستیکی، قاشق و چاقو و قمقه همراه داشته باشید. لباس گرم و کیسه خواب هم بسیار مهم است. شبها هوای جنگل های هیرکانی بسیار سرد می شود. داروهایی مثل مسکن، داروی معده ، وسایلی چون نخ و سوزن و دستمال حتما همراه داشته باشید.

 بیشتر بخوانید: دریاچه شورابیل کجاست و چطور به آن سفر کنیم

روستای گزن چال

لیدرها برنامه ریزی دقیقی برای چنین سفرهای سنگینی دارند. بنابراین اگر از بیماری رنج می برید حتما داروهای خود را همراه داشته باشید و لیدر خود را در جریان بیماری خود قرار دهید.

هرچه بالاتر بروید و به گزن چال بیشتر نزدیک شوید به دلیل بالا بودن ارتفاع  خستگی بیشتری به سراغ شما خواهد امد بنابراین از گروه به هیچ وجه جدا نشوید.

سامون سیچ خانی یک‌چشم انداز بسیار زیباست که مدیریت زمان باعث می‌شود از زیبایی‌های این سامون بهره کامل را ببرید و عدم توجه به زمان و برنامه‌ریزی ممکن است برای هرکسی گران تمام شود. چون اینجا شما در ارتفاع بیش از 1800 متری از سطح دریا قرارگرفته‌اید

پیاده روی در هیرکانی

 

وقتی‌که هوا خیلی سرد می‌شود و برگرمی اندامتان غلبه می‌کند صدای زوزه گرگ‌ها نیز که در ارتفاعات گزن چال با پوشش گیاهی دارمرز به گوش می‌رسد شمارا ترغیب می‌کند که آتشی با چوب‌های خشکیده شده پیرامون روشن کنید تا بر سردی هوا و زوزه گرگ‌های  مسلط شوید.

به هیچ وجه برای دیدن گزن چال به تنهایی نروید. نقشه خوان حرفه ای همراه داشته باشید و کمک های اولیه را به خوبی بلد باشید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.