2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
دریاچه شورابیل کجاست و چطور به آن سفر کنیم

دریاچه شورابیل کجاست و چطور به آن سفر کنیم

دریاچه شورابیل در استان اردبیل یکی از جاذبه های بسیار خاص این استان است. دریاچه ای کوهستانی با هوایی عالی. همه چیز درباره دریاچه شورابیل را در این مطلب بخوانید.

جامعه پویا-اردبیل یکی از شهرهای کوهستانی و بسیار زیبای ایران است که علاوه بر محصولات خاص و فوق العاده غذایی که جاذبه های گردشگری ایجاد کرده است طبیعت بکر آن نیز گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد. شورابیل یکی از دریاچه های بسیار زیبای اردبیل است که از مهمترین جاذبه های گردشگری آن محسوب می شود.

 

 

شورابیل

شهر اردبیل در استانی با همین نام واقع شده و آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد وسعت آن ۳۸۱۰ کیلومتر مربع است و در ارتفاع ۱۳۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. این ارتفاع زیاد موجب شده تا میانگین دمای آن در طول سال تنها ۸٫۵ درجه بالاتر از ۰ باشد. شهر دارای جاذبه های دیدن فراوان است و همچنین قرار گرفتن آن در میان راه جاده بازرگانی ابریشم موجب شد تا در طول تاریخ توجه ویژه ای به آن شود. دریاچه شورابیل یکی از جاذبه های طبیعی این شهر است که کم کم تبدیل به یک منطقه نمونه گردشگری شده و امکانات لازم رفاهی در اطراف آن ساخته شده است. در ادامه با الی گشت همراه شوید تا درباره این دریاچه زیبا بیشتر بدانیم.

 

بیشتر بخوانید: روستای لیقوان کجاست و چطور به آن سفر کنیم

قلعه قهقهه

درباره علت نامگذاری شورابیل گفته می شود که شوری بسیار زیاد آب آن باعث این نام گذاری بوده اما امروز که آب شیرین به دریاچه اضافه شده، دیگر شورابیل تنها یک نام به یادگار مانده از گذشته به حساب می آید. تالاب یا دریاچه شورابیل که گل های آن در زمان های قدیم بیماران را شفا می‌ داد، اکنون به یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر در اردبیل تبدیل شده است. تالاب شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی شکل یافته و طی این مدت طولانی زیست محیطی منحصر به فرد خود را کسب کرده است.  دریاچه شورابیل یکی از دریاچه‌ های طبیعی داخل شهری در ایران می ‌باشد. این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده ‌است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن شوریش کاهش یافته است، به نحوی که امکان پرورش نوعی ماهی قزل آلا در آن وجود دارد.

 

دریاچه شورابیل در استان اردبیل

امروزه دریاچه شورابیل تبدیل به یک منطقه نمونه گردشگری شده که تنها ۲ کیلومتر با خود شهر فاصله دارد. در سراسر اطراف این دریاچه زیبا یک مسیر پیاده روی با چمن های مصنوعی احداث شده که طولانی ترین جاده سلامتی در کشور است. در اطراف آن نیز امکان تردد با دوچرخه و خودرو شخصی وجود دارد. همچنین در اطراف آن پارک هایی مجهز احداث شده که خانواده می توانند برای برپایی پیک نیک و سپری کردن یک روز شاد همراه با خانواده از آن استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به مشگین شهر ،شهرداغترین آبگرمهای جهان سفر کنیم

 

علاوه بر این موار یک پارکینگ بزرگ در ورودی مجموعه قرار دارد که به راحتی می توانید به پارک خودروی خود بپردازید. درون پارک تمامی موارد مورد نیاز از جمله سوپر مارکت، زمین بازی بچه ها، دست گاه های ورزشی، سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد. در اطراف دریاچه دو رستوران و کافی شاپ، کافی نت و سالن ورزشی درزمین های ساحل جنوبی دریاچه شورابیل ساخته شده‌ است.

 

 

 

دریاچه شورابیل پس از سرعین و چشمه های آب گرمش دومین نقطه پر بازدید استان اردبیل است. برای اقامت گردشگرانی که اردبیل را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند هتل دو ستاره شورابیل سال ۱۳۸۰ در کنار این دریاچه و در دو طبقه ساخته شد و سال ۱۳۹۴ نیز آخرین بازسازی خود را انجام داد. اقامت در هتل برای کودکان زیر ۷ سال رایگان است.

 

 

گیاهان و جانوران

این منطقه قبلا مکان مناسبی برای زیست پرندگان بوده است. در حال حاضر بدلیل ساخت و سازهای مختلف جمعیت های کمی از پرندگان در این دریاچه زیست می کنند. به دلیل شوری آب، این دریاچه در گذشته دارای گیاهان قابل توجه از قبیل نی، گز، اویارسلام، سازو، سلمه، گل گندم، جو و غیره بود اما پس از شیرین کردم آب دریاچه  و کاشت درختان ناسازگار با محیط بسیاری از این ها از دست رفته اند. پلیکان های خاکستری، اردک تاجدار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه و… از پرندگان مهاجر و دراج ، قرقاول ، مرغابی ، خوتکا ، حواسیل ، چنگر، آنگوت و…از جمله پرندگان بومی هستند که در این دریاچه زیبا زیست می کنند.

 

ساحل شورابیل

 

این پرندگان هر سال در پاییز از سمت کشور روسیه به سمت دریاچه شورابیل مهاجرت می کنند. اگر علاقه مند به دیدن آن ها هستید در آبان ماه به اردبیل سفر کنید تا بتوانید از پرندگان زیبا بازدید کنید.

 

 

تامین آب دریاچه

آب دریاچه از طریق چشمه ها و رودخانه بالخلو چای  و همچنین برف و باران تامین می شود. در گذشته و به صورت طبیعی مسیری برای خارج شدن آب از آن وجود نداشت و آب وارده تنها از طریق تبخیر و نفوذ در زمین، تنظیم می شد و جنس بستر دریاچه از گل و لای بود اما در سال های اخیر اداره امور آب بدون توجه به مسایل زیست محیطی اقدام به شیرین سازی آب این دریاچه نموده و از طریق کانال آبرسانی سطح آب دریاچه را افزایش داده و در ضلع شرقی جهت کنترل میزان آب دریاچه دریچه تخلیه ایجاد نموده است.

 

بیشتر بخوانید: روستای قلات کجاست و چطور به آن سفر کنیم

 

دریاجه شورابیل بصورت گودالی است که اطراف آن را خاکریزهای طبیعی یا انسان ساخت در بر گرفته است. حداکثر عمق آب دریاچه ۲۰ متر است و میزان نوسانات سطح آب در حدود ۰٫۵ متر می باشد. شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران می باشد، این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده و هرگز یخ نمی زد ولی اوایل دهه ۷۰ با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته شده است و با سرد شدن هوا تمام یا بخشی از آن یخ می بندد.

 

دریاچه شورابیل

موقعیت قرار گرفتن

دریاچه شورابیل درحریم شهری اردبیل قرار دارد و شهرک‌ های کوثر، مهر، راه و ترابری، دادگستری، ولیعصر، و دانشگاه‌ های محقق اردبیلی، پیام نور، علوم پزشکی، و نیز نمایشگاه بین‌المللی اردبیل در حاشیه این دریاچه قرارگرفته ‌اند. جالب است بدانید که قدمت دریاچه شورابیل  به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی باز می گردد و از قدمت دریاچه ارومیه نیز بیشتر است و با گذشت زمان کم کم در حومه شهر قرار گرفت.در نقشه بالا می توانید موقعیت دقیق قرار گرفتن آن را مشاهده نمایید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.