2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
زایمان طبیعی خوب است یا سزارین؟ چرا؟

زایمان طبیعی خوب است یا سزارین؟ چرا؟

زایمان طبیعی مزایایی دارد که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد اما عوارضی هم دارد که حتما باید آن را مورد توجه قرار داد. همه چیز درباره معایب

جامعه پویا -زایمان برای خانم های جوان مخصوصا خانم هایی که بار اول است می خواهند بچه به دنیا بیاورند کمی ترسناک است. بسیاری از زنان از ترس دردی که باید تحمل کنند به سمت سزارین می روند. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم که زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ چرا؟

 


زایمان طبیعی به خروج به موقع نوزاد از شکم مادر گفته می شود. وقتی نوزاد به رشد کامل رسید به صورت طبیعی به بدن مادر فشار می اورد تا از آن خارج شود. مادر در ساعاتی که نوزاد تلاش می کند از بدن مادر خارج شود درد زیادی را تحمل می کند و مقدار زیادی خون و آب از بدن مادر دفع می شود. این درد ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد و مادر در وضعیت پردردی قرار بگیرد اما بعد از 24 ساعت به سرعت درد مادر کاهش پیدا می کند و به محض چند ساعت استراحت می تواند به راحتی از روی تخت بلند شده و به کارهای روزانه خود بپردازد. 

 

زایمان طبیعی


فوایید زایمان طبیعی چیست

 

عوارض زایمان طبیعی یک سوم سزارین و دوره نقاهتش خیلی کمتر است و در آن از ماده بیهوشی استفاده نمی‌شود. نوزادی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آید ریه‌هایش خالی است و احتمال بیماری مشكل تنفسی گذرای نوزادی برایش کمتر است. این نوزادان وقتی به دنیا می‌آیند خیلی هوشیارتر هستند و کمتر به اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند و زیردستگاه‌هود (و دستگاه مراقبت ویژه) نمی‌مانند.

بیشتر بخوانید: جفت قدامی چیست و چه زمانی می‌تواند برای مادر مشکل ایجاد کند


در زایمان طبیعی نوزاد برای خروج فشار زیادی را بر معقد و مهبل مادر وارد می کند. تلاش مادر و نوزاد برای دفه باعث می شود آبی که در ریه نوزاد است به راحتی خارج شود و نوزاد بلافاصله بعد از به دنیا آمدن نفس بگیرد و نیاز به دستگاه اکسیژن نداشته باشد. 
یکی دیگر از فواید زایمان طبیعی  دوری از چسبندگی رحم است. زنانی که به صورت طبیعی زایمان می کنند به دلیل اینکه جفت به طور طبیعی از بدن مادر خارج شده و رحم تحرک لازم برای خروج نوزاد را انجام می دهد و زخمی به آن وارد نمی شود بنابراین چسبندگی رحم اتفاق نمی افتاد.

 

تفاوت زایمان طبیعی و سزارین
برای داشتن زایمان طبیعی راحت چه کاری باید انجام داد


یکی از مهمترین کارهایی که برای زایمان طبیعی راحت باید انجام داد این است که در طول دوران بارداری حتما نسبت به تغذیه خود باید حساس باشند. اضافه وزن زایمان طبیعی را سخت می کند. در ماه آخر بارداری ورزش کنید. ورزش کگل و ورزش با توپ بسیار برای زایمان طبیعی مفید است. اینکار عضلات ناحیه تناسلی شما را ورزیده می کند و باعث می شود تا به راحتی کش بیایید. زایمان در آب نیز روش دیگری است که به تازگی در ایران انجام می گیرد اینکار البته هنوز متدوال نشده و بسیار کم اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: دربارداری چه بخوریم که فرزند زیبا به دنیا آوریم

توجه داشته باشید به دلیل اینکه سزارین یک عمل سنگین و بزرگ است بنابراین دو تا سه برابر زایمان طبیعی خون از بدن خارج می شود.بنابراین زایمان طبیعی سلامت بدن مادر و کودک را تامین می کند. در زایمان طبیعی بررشی که در بدن مادر ایجاد می شود بسیار کوچک است و نباید نگران فرم بدن باشید چرا که این برش بخیه زده شده و طوری بخیه می زنند که بخش تناسلی زنان همچنان حالت خود را درست حفظ کند. 

 

مزایای زایمان طبیعی
چه کسانی نباید طبیعی زایمان کنند


زایمان طبیعی از زایمان سزارین بهتر است اما سلامت مادر و نوزاد بسیار مهم است. زایمان طبیعی در برخی موارد ممنوع است و مادر و نوزاد را به خطر می اندازد. از جمله کسانی که نباید زایمان طبیعی داشته باشند زنانی هستند که دچار عفونت های تناسلی و بیماری های عفونی مانند ایدز هستند.  نوزادانی که وزن بالایی دارند. نوزادان درشت هیکل که بالای سه و نیم کیلو هستند هنگام خروج از بدن مادر ممکن است دچار فشار در سر یا شکستگی ترقوه شوند بنابراین بهتر است مادر سزارین شود تا به نوزاد آسیبی وارد نشود. یکی دیگر از مهمترین عواملی که توصیه می شود زایمان سزارین انجام شود وقتی است که حالت بدن مادر برای سزارین آمادگی نداشته باشد. شکل لگن برای زایمان طبیعی خیلی مهم است وقتی که لگن کوچک باشد زایمان طبیعی نباید انجام بگیرد چرا که لگن مادر را دچار شکستگی کرده و شرایط سختی را ایجاد می کند ضمن اینکه به نوزاد هم آسیب جدی وارد می کند. 

بیشتر بخوانید: چه کارهایی را در بارداری انجام ندهیم


اگر خانم کوتاه قدی باشید حتما باید سزارین کنید زنانی که پاهای کوتاهی دارند لگن کوچکی دارند بنابراین نمی توانند سزارین کنند.
گاهی اوقات انجام سزارین توسط متخصص از پیش تعیین نشده است و فرد به دلایل اورژانسی مثل به خطر افتادن سلامت مادر، نوزاد و یا هردوی آنها مجبور به سزارین می شود.

زایمان سزارین

این تصمیم گاهی اوقات ممکن است بعد از انتقال مادر به اتاق زایمان اتخاذ شود، مثل زمان هایی که زایمان طبیعی خیلی کند انجام می شود یا اینکه به کودک اکسیژن کافی نمی رسد.

گاهی اوقات انجام سزارین انتخابی است و ممکن است خود مادر به دلایل خاصی آن را انتخاب کند.ممکن است یک خانم به دلیل اینکه بتواند برای زایمان خود برنامه ریزی کند یا اینکه از خطرات زایمان طبیعی می ترسد، سزارین را انتخاب کند.

اگرچه سزارین عموما یک جراحی امن و در مواردی باعث نجات جان افراد می شود، اما در مقایسه با زایمان طبیعی ممکن است خطرات بیشتری داشته باشد.

 

در مواقعی که زایمان طبیعی بسیار دردناک یا خطرناک باشد، این زایمان یک جراحی اصلی محسوب می شود که در آن شکم مادر را باز می کنند و نوزاد را از رحم بیرون می کشند.

چون یک بار سزارین کردن، مادر را به سزارین در بارداری های بعدی سوق می دهد، به همین دلیل زایمان طبیعی عموما گزینه بهتری است.


زایمان طبیعی را انتخاب کنیم یا سزارین؟


مهمترین مساله در زایمان حفظ امنیت و سلامت مادر و نوزاد است.  اگر شرایط جسمانی زایمان طبیعی را داشته باشید مسلما توصیه پزشکان زایمان طبیعی است چراکه بلافاصله بعد از زایمان می توانید به نوزاد خود شیر بدهید و اور ا در آغوش بگیرد در سزارین اینکار با تاخیر انجام می شود. اگر هیچ گونه مشکلی برای فرد وجود نداشته باشد، ریکاوری بعد از زایمان طبیعی راحت تر و سریع تر از ریکاوری بعد از سزارین است.
در سزارین دوران بهبودی طولانی تر است. در زمان زایمان طبیعی می توانید از فردای آن روز سرپا شوید و بدوید.
اما اگر سزارین کرده باشید، تا چند وقت نمی توانید بدوید و یا حتی خیلی سریع راه بروید.

 

زایمان
حداقل چیزی که می توان گفت این است که دوران ریکاوری آسان نیست.
در این زمان، در عین حال که همه چیز خوب است، اما نوعی شکنجه درونی را احساس می کنید. در این وضعیت به شدت احساس ضعف خواهید داشت. در حالیکه در حال ریکاوری بعد از جراحی رحم هستید، باید از نوزاد نیز مراقبت کنید.
سخت ترین قسمت این دوران این است که نمی توانید به مدت دو هفته بعد از عمل کارهای ساده روزانه را به تنهایی انجام دهید.


نیاز دارید که کسی تمام کارهایتان را انجام دهد. نمی توانید خودتان به تنهایی بنشینید یا راه بروید.
احساس نصف نیمه بودن دارید، چون جسم را تکان نمی دهید.افتادگی مثانه و رحم که گفته می شود از عوارض زایمان طبیعی است در زایمان سزارین هم وجود دارد. تفاوت در تحمل درد ابتدا یا انتهای زایمان است.  
حالا که تقریبا اطلاعات کافی درباره سزارین و زایمان طبیعی دارید بهتر است با توجه به شرایطی که دارید نوع زایمان را  انتخاب کنید و توصیه پزشک و تشخیص او برای نوع زایمان بسیار مهم است و این انتخاب را برعهده پزشک بگذارید تا زایمانی را انتخاب کند که سلامت مادر و نوزاد حفظ شود.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.