2024/09/15
۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور
پیشنهادات ما
همه چیز درباره روغن رزماری و تاثیر بر پوست و مو

همه چیز درباره روغن رزماری و تاثیر بر پوست و مو

روغن رزماری برای چی خوب است؟ اینجا را بخوانید

جامعه پویا -روغن رزماری یک روغن بسیار مفید است که بیشترین تاثیر را در سلامت پوست و مو دارد. نکات جالبی درباره روغن رزماری وجود دارد که در این مطلب بیان می کنیم.


روغن رزماری چیست


اول باید بگوییم روقن رزماری روغنی است از گیاه رزماری که بسیار خوش عطر است.  رزماری به  برگ ها و بخش های گلدار گیاه رزماری گفته می شود. که روغن هم از همین بخش ها به دست می اید. این روغن دارای رایحه ای علفی و چوبی است و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و همچنین با خاصیت افزایش گردش خون به صورت گسترده در محصولات مراقبت از پوست، مو، ریش، ابروها و مژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.


تاثیر روغن رزماری در مو


ریزش مو چه به‌صورت ژنتیکی و چه ناشی از رادیکال‌های آزاد از جمله استرس زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچند روغن رزماری به عنوان یک روغن برای پوست و مو شناخته می شود اما راه درمان نیست در واقع رزماری صرفا کمک کننده است تا ریزش موی شما کم شود و بتوانید موهایی شاداب داشته باشید. 
رزماری را می توانید روی انگشتان خود بریزید و بعد به آرامی با آن کف سر را مالش دهید. این کار فولیکول های مو را فعال می کند و شادابی و درخشندگی خاصی به موهای شما می دهد. همچنین از پوسته پوسته شدن کف سر جلوگیری می کند و با فعال کردن رنگ دانه های مو باعث می شود تا سفیدی مو به تاخیر بیفتد. 
یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که روغن رزماری یک از بین برنده قارچ ها و باکتری هاست؛ در برخی شرایط ریزش مو می تواند ناشی از عفونت یا پوست ناسالم سر به دلیل وجود قارچ ها و باکتری ها باشد. همانطور که گفته شد روغن رزماری ضد التهاب است و از آنجا که التهاب در بسیاری از شرایط ریزش مو نقش مهمی دارد، مانند آلوپسی سیکاتریسیال مرکزی (CCCA) یا آلوپسی آره آتا، این روغن می تواند ابزار مفیدی در مدیریت و درمان چنین مشکلاتی باشد. در آزمایشاتی که در سال 2013 انجام شد، این نتیجه بدست آمد که عصاره برگ رزماری برای مقابله با ریزش مو ناشی از تستوسترون مفید است؛ به طور دقیق تر روغن رزماری می تواند به رشد موهای دچار ریزش به دلیل الگوی طاسی مردانه کمک کند.

 

تاثیر رزماری بر پوست


رزماری بر پوست صورت هم بسیار تاثیر دارد شما می توانید به راحتی پوست را با روغن رزماری مالش دهید. توصیه اکید ما این است که از لوازم ارایشی استفاده کنید که روغن رزماری در آن استفاده شده باشد چرا که باعث می شود منافذ پوست به طور کامل بسته شود. روغن رزماری با خواص ضد باکتریایی خود می‌تواند در بهبود جوش صورت و جلوگیری از ورود باکتری‌ها به منافذ پوست موثر باشد. رزماری با تمیز کردن منافذ باز پوست، جوش‌ها را به حداقل رسانده و از ایجاد آنها جلوگیری می‌کند.
اگر منافذ پوست صورت شما بزرگ شده است، می‌توانید از روغن رزماری برای کوچک کردن منافذ و سفت کردن پوست خود استفاده کنید. این روغن می‌تواند یک راه‌ حل طبیعی و بدون عوارض برای شما باشد.


از بین بردن پف و تیرگی دور چشم با روغن رزماری


روغن رزماری با خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی و کمک به افزایش گردش خون می‌تواند در کاهش پفی و سیاهی زیر چشم‌ها موثر باشد. اگر از پفی زیر چشم‌هایتان خصوصا صبح‌ها رنج می‌برید، کافی است از خواص این روغن استفاده نمایید.


عوارض استفاده از روغن رزماری


هنگام استفاده از هر کدام از روغن های گیاهی برای تقویت موها تحریک پوست یا واکنش آلرژیک را تجربه کنید، بنابراین باید مراقب باشید که بیش از حد به پوست سر مالیده نشود. در هنگام استفاده از روغن رزماری برای مو دقت کنید که به چشمتان وارد نشود، اگر وارد چشم شد، سریعاً آنها را با آب سرد بشویید. اطلاعات زیادی در مورد ایمنی روغن رزماری برای افراد باردار و شیرده وجود ندارد، حتی اگر روغن رزماری را به صورت موضعی استفاده می کنید، بهتر است در خصوص خطرات احتمالی و عوارض آن با پزشکتان صحبت کنید. افراد مبتلا به بیماری های خاص، از جمله فشار خون بالا، زخم و بیماری التهابی روده، نباید از روغن رزماری استفاده کنند.

روغن رزماری همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، از جمله:
• داروهای رقیق کننده خون، از جمله وارفارین و پلاویکس (کلوپیدوگرل)
• مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) (برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می شود)
• دیورتیک ها از جمله لازیکس (فروزماید)
• داروهای ضد دیابت (زیرا می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد)
• لیتیوم (تثبیت کننده خلق و خو)

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.