2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
طرز تهیه مانتی ترکیه در فر

طرز تهیه مانتی ترکیه در فر

طرز تهیه مانتی ترکیه ای در فر به سبک آشپزهای ترکیه ای را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -مانتی یک غذای خوشمزه ترکیه ای است که مخصوصا در شهر استانبول بسیار سرو می شود. این غذای خوشمزه ترکیه ای در ایران هم طرفداران زیادی دارد. 

 


مواد لازم برای تهیه مانتی ترکیه ای

آرد 3 پیمانه
تخم مرغ بزرگ 2 عدد
آب گرم 1/2 پیمانه
نمک 1/2 قاشق چایخوری
برای مواد میانی:
گوشت چرخ کرده 350 گرم
پیاز کوچک 1 عدد
جعفری خرد شده 4 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
برای سس ماست:
ماست یونانی 2 پیمانه
سیر 3 حبه
نمک 1/2 قاشق چایخوری
برای سس گوجه:
رب گوجه 450 گرم
روغن زیتون 4 قاشق غذاخوری
آب 1 پیمانه
پرک فلفل قرمز 2 قاشق چایخوری
سس کره ای:
کره 3 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
نمک به مقدار کافی
سماق و نعنا برای سرو

 

طرز تهیه مانتی ترکیه ای خوشمزه
طرز تهیه مانتی ترکیه ای


برای تهیه مانتی ترکیه‌ای ابتدا باید خمیر را آماده کنید.
سطح تمیزی را برای تهیه خمیر آماده کنید. آرد و نمک را مخلوط کنید و به صورت تپه ای روی سطح کار بریزید. وسط آن را گود کنید و تخم مرغ ها را داخل آن بریزید.
با چنگال هم بزنید.  وقتی خمیر آن قدر سفت شد که دیگر هم زدن با چنگال ممکن نبود، با دست ورز بدهید و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. همین طور که ورز می دهید به تدریج آب را نیز اضافه کنید. 8-10 دقیقه ورز بدهید تا خمیر نرم و منسجمی ایجاد شود. آن را با پارچه مرطوبی بپوشانید و حدود 30 دقیقه کنار بگذارید.
حالا نوبت آماده کردن مواد میانی است ، در مدتی که به خمیر استراحت می دهید، پیاز را رنده کنید. آن را با گوشت چرخ کرده، جعفری خرد شده و نمک مخلوط کنید و کنار بگذارید.
در مرحله بعد سس ماست را آماده کنید
سیر را رنده یا ریز خرد کنید. آن را همراه نمک به ماست اضافه کنید و هم بزنید. سس ماست را در یخچال نگه دارید. ولی برای سرو بهتر است بگذارید هم دما با محیط شود.
 حالا باید خمیر مانتی را پر کنید.فر را با دمای 162 درجه سانتیگراد گرم کنید. خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. یکی یکی با خمیرها کار کنید و در آن مدت روی بقیه را بپوشانید تا خشک نشوند.
خمیر مانتی را با وردنه باز کنید تا ضخامت آن حدود 1 و نیم میلیمتر شود. سپس با کاتر آن را به صورت مربع های 4 سانتی برش بزنید. یک تکه گوشت به اندازه نخود وسط هر تکه خمیر قرار دهید. چهار طرف خمیر ها را به هم برسانید و فشار دهید تا دور گوشت بسته شود.
کف سینی فر کاغذ روغنی بکشید. مانتی ها را روی آن بچینید. با این مواد حدود 120 عدد مانتی خواهید داشت. 15 دقیقه در فر قرار دهید  تا شروع به طلایی شدن کنند. سپس از فر خارج کنید. در این مرحله میتوانید تا 1 روز آنها را در یخچال و یا تا دو هفته در فریزر قرار دهید. قبل از ادامه کار بگذارید به دمای محیط برسند.
در این مرحله سس گوجه تهیه کنید ، روغن و رب گوجه خانگی را با هم در تابه ای بریزید و 7 دقیقه با هم تفت بدهید. وقتی گوجه و روغن خوب مخلوط شدند و رب کمی تیره رنگ شد، فلفل را اضافه کنید و 30 ثانیه دیگر تفت بدهید. در آخر آب را اضافه کنید و بعد از چند ثانیه سس را از روی حرارت بردارید.
 حالا سس کره ای آماده کنید. کره را در شیرجوش بریزید و روی شعله متوسط ذوب کنید. 1-3 دقیقه مرتب هم بزنید. تا زمانی که دانه های قهوه ای در کره مشاهده کنید. آن وقت روغن را به کره اضافه کنید و آن را کنار بگذارید.

 

 

همه چیز آماده است و باید پخت مانتی را آغاز کنید. 
یک قابلمه آب و کمی نمک را بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی جوش آمد، مانتی ها را به آن اضافه کنید. بگذارید 10-12 دقیقه آب پز و نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید و به قابلمه برگردانید. کمی از سس کره ای را برای سرو کنار بگذارید و بقیه را روی مانتی بریزید و زیر و رو کنید. مانتی را بین 6 ظرف سرو تقسیم کنید. روی هر کدام سس گوجه، سس ماست و در صورت تمایل کمی دیگر سس کره ای بریزید. اگر دوست دارید روی غذا کمی سماق و نعنا اضافه کنید.  مانتی آماده است نوش جان کنید. 
اگر می خواهید مانتی را به شکل گل درآورید ، لازم است خمیر را به شکل دایره ای برش بزنید. سه دایره را مانند تصویر روی هم بچینید. گوشت را به صورت طولی وسط آن قرار دهید. دایره ها را روی گوشت تا بزنید و در آخر رول کنید تا به شکل گل در بیاید. بقیه مراحل را به همان ترتیب انجام دهید تا مانتی گل آماده شود.

 

 

 نکته


سس گوجه و کره را قبل از سرو گرم کنید.
در استفاده از مانتی زیاده روی نکنید چون غذایی پرکالری است. 
مانتی را با دوغ مصرف کنید. بیشتر لذت می برید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.