2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
بیوگرافی کامل ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس سریال ولایت عشق

بیوگرافی کامل ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس سریال ولایت عشق

بیوگرافی کامل ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس سریال ولایت عشق را اینجا بخوانید

جامعه پویا -ایرج رامین فر طراح صحنه  و لباس سریال ولایت عشق یکی از فاخرترین کارهای تلویزیون است. 
ایرج رامین‌فر متولد ۱۳۲۸ تهران، دارای مدرک لیسانس فوق لیسانس طراحی صحنه و لباس از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران و دانشگاه ونسن فرانسه است. وی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۴۶ به عنوان مشاور صحنه و لباس در فیلم سفر آغاز کرد. رامین فر همچنین موفق به راه‌اندازی دو نمایشگاه از طراحی صحنه و لباس و انتشار کتاب Film Design نیز شده‌است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به طراحی صحنه و لباس در سریال های تلویزیونی و تئاتر اشاره کرد.

او ۴ بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه و لباس از جشنواره فیلم فجر شده‌است و شش بار از جشنواره فیلم خانه سینما است. ایرج رامین فر برادرزن سابق بهرام بیضایی نیز هست او همچنین خواهرزاده عباس جوانمرد است. 

 

ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس سریال ولایت عشق

ایرج رامین‌فر، درباره سریال ولایت عشق گفته  است: سریالی چون «ولایت عشق» در بخش طراحی صحنه و لباس یك الگوی موفق است كه توانسته تصویرگر واقعی از مان مورد نظر داستان باشد.
در حوزه فیلم‌های تاریخی ـ مذهبی كارهای مختلفی در عرصه سینما و تلویزیون شده، اما كیفیت هر كدام از این آثار با توجه به امكانات و بودجه‌ای كه در اختیار آن پروژه بوده متغیر است؛ برای مثال من در سریال‌های چون «ولایت عشق» و «میرزا كوچك خان» بودجه لازم را برای خلق دكور و لباس‌های مورد نظرم داشتم و همین مسئله سبب شد كه كیفیت كارم بالاتر رود، اما در برخی دیگر نیز این امكان فراهم نبود.


وی افزود: البته معمولا امكاناتی كه در اختیار كارهای تاریخی ـ مذهبی قرار می‌گیرد؛ نسبت به پتانسیل سینمای ما مناسب است، اما فیلم‌ها و سریال‌هایی كه به تاریخ معاصر توجه دارند چنین امكاناتی را در اختیار ندارند. به‌همین دلیل است كه ما در تولیداتمان كمتر فیلمی را می‌بینیم كه به موضوعاتی كه در آن به پیروزی انقلاب توجه شده باشد، بپردازد، زیرا در اینگونه آثار نمی‌توانیم فضاسازی درستی از تهران سال ۵۷ داشته باشیم.

 


این فارغ‌التحصیل دانشگاه ونسن فرانسه و دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود تاكید كرد: كارهایی كه از سوی صدا و سیما حمایت می‌شود، عموما كارهایی شایسته و مناسب هستند، چون طراح صحنه و لباس می‌تواند هر تفكری كه از زمان مربوط به قصه را دارد به‌خوبی در كار پیاده كند.


این طراح صحنه كه تجربه بازی در ۳ فیلم سینمایی را هم در پرونده كاری خود دارد؛ در پایان سخنانش، یكی از اصول خود را در كارهایش چنین توضیح داد: من همیشه تأكید دارم كه ابتدا باید طراحی صحنه و لباس یك پروژه سینمایی یا تلویزیونی انجام شود، آنگاه فیلمبرداری پروژه آغاز شود؛ ویژگی‌ كه سبب بالا رفتن كیفیت كار به ویژه در فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی ـ مذهبی خواهد شد.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.