2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
ناگفته هایی از زندگی کاری و خصوصی فرشته طائر پور

ناگفته هایی از زندگی کاری و خصوصی فرشته طائر پور

فرشته طائرپور یکی از تهیه کنندگان و کارگردانان برجسته کشورمان درگذشت ناگفته هایی از زندگی خصوصی و کاری او را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -فرشته طائرپور تهیه کننده و کارگردان مطرح و تاثیر گذار کشورمان و مادر غزل شاکری صبح امروز 26 مرداد ماه سال 1400 درگذشت. 

فرشته طائرپور در بهمن ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات انگلیسی است. او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیئت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و در سال‌های بعد ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۱۹۹۱–۱۹۸۲) با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشته‌است. طائرپور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک نیز به کار پرداخت. خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان که طائرپور مدیرعامل آن است تاکنون بیش از ده فیلم سینمایی و حدود بیست هزار دقیقه آثار ویدئویی تهیه کرده‌است.

فرشته طائرپور و همسرش

طائرپور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نیز نخستین داور زن از مجموعه سینمای ایران محسوب می‌شود. او در این جشنواره دور از شش داور مرد دیگر دیده شد، دلیل آن سرماخوردگی وی اعلام شد، که در کمال تعجب تماشاگران شاهد روبوسی برندگان زن با وی بودند. طائرپور فردای آن روز در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد که به خاطر خط قرمزهای صدا و سیما در نشان دادن وی از داوران دور شده تا آن‌ها درست نشان داده شوند.

 

او همچنین نخستین داور جشنواره فیلم‌های کودکان در جشنواره‌های فرانکفورت، قاهره و حیدرآباد بوده‌است، درضمن نخستین سینماگر ایرانی است که در پنجاه سال گذشته توانسته به عضویت هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی فیلم سازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) درآید. فرشته طائرپور در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ به عنوان نخستین تهیه‌کننده زن، به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه سینما که بزرگ‌ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی است، انتخاب و مشغول به کار بوده‌است.

 

فرشته طائرپور و دخترش غزل شاکری
زندگی خصوصی فرشته طائر پور 


فرشته طائرپور سه فرزند به نام های غزل ، عسل و علی دارد که غزل خوانندگی و هنرپیشگی می کند و از کارهای ماندگار او سریال شهرزاد است. غزل شاکری فرزند فرشته طائرپور یکی از خواننده های مطرح کشورمان است او در سریال خاتون نیز نقش فهیمه اکبر را بازی می کند. او بسیار گزیده کار است اما کارهای ماندگاری داشته است. سه فرزند فرشته طائرپور از همسر اول او هستند. او در ازدواج دومش با منوچهر شاهسواری ازدواج کرد. 
از دو فرزند دیگر فرشته طائرپور اطلاعات چندانی در دست نیست.

 

فیلم شناسی فرشته طائرپور

مزار شریف (۱۳۹۳)
فصل باران‌های موسمی (۱۳۸۸ مجید برزگر)
یک گزارش واقعی (۱۳۸۷ داریوش فرهنگ)
مخمصه (۱۳۸۶ محمد علی سجادی)
ماه و خورشید (۱۳۷۴ محمد حسین حقیقی)
تعطیلات تابستانی (۱۳۷۴ فریدون حسن پور)
آثار تلویزیونی
سریال سلام آقای مدیر (١٣٩٨ علیرضا توانا)
فیلم تلویزیونی «سفر زمان» (۱۳۹۱ امیرشهاب رضویان)
فیلم تلویزیونی «حباب» (۱۳۹۰ سامان استرکی)
سریال جستجوگران (۱۳۸۸ محمدعلی سجادی)
براده‌های خورشید (۱۳۷۴)
سریال در پناه تو (۱۳۷۴ حمید لبخنده)
سریال جاده (۱۳۷۲ فریدون فرهودی)
سریال شاهدان کوچک (۱۳۶۹ غلامرضا رمضانی)
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.