2024/04/17
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
چه گل ها و سبزیجاتی در پاییز می توانیم بکاریم؟

چه گل ها و سبزیجاتی در پاییز می توانیم بکاریم؟

گل کاری و باغبانی یکی از لذت بخش ترین مشاغلی است که انسان اختراع کرده. در پاییز و زمستان و در آپارتمان هم می توان به راحتی گل و گیاه کاشت. همه چیز درباره گیاهان پاییزی را اینجا بخوانید

جامعه پویا -پرورش گیاهان در هوای سرد هم متوقف نمی شود. بسیاری از گل ها و سبزیجات  هستند که اتفاقا در فصول سرد سال کاشته میشوند. 
این گیاهان را با کمی تغییرات کوچک حتی در آپارتمان هم می توانید بکارید.


گل هایی که در پاییز می تواند کاشت

گل بنفشه: زمان کاشت بذر این گل اواخر تابستان تا اواسط پاییز است و زمان گلدهی آن در زمستان تا اواسط بهار است.زمانی که هوا هنوز سرد است باید اقدام به نشاء کردن در محیطی گرم همانند منزل یا گلخانه کنیم و بعد از اتمام سرما به محل اصلی کاشت در فضای باز (باغچه یا باغ) منتقل کنیم.

 

گل داوودی: اگر قصد کاشت در گلدان را دارید بستر کشت که شامل خاکبرگ و شن یا خاکبرگ، کوکوپیت، پرلیت و یا هر گونه خاک سبک دیگری اماده کنید و بذرها را روی بستر کشت بپاشید ، در خصوص باغچه هم بعد از شخم زدن و صاف کدن خاک بذرها را روی خاک بپاشید و سپس با استفاده از کود حیوانی و خاک برگ به ضحامت 5 میلی متر تا 1 سانتی متر روی بذرها را بپوشانید.بهترین زمان کاشت گل داوودی اواخر تابستان تا پاییز، اواخر فصل زمستان تا بهار است.

 

 

کاشت گل در پاییز

مینا چمنی: در مناطق با تابستان های گرم و زمستان های معتدل بذر در اواخر تابستان تا پاییز کاشته می شود .برای کاشت بذر در خزانه باید بستر کشت را که حاوی کمپوست و یا مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و شن را آماده کرده و بذرها را با رعایت فاصله مناسب از یکدیگر می کاریم. دمای محیط در حدود 15 تا 20 درجه برای جوانه زنی مناسب است.

 


همیشه بهار: بذر همیشه بهار را در دو فصل میتوان کاشت.اواخر تابستان یا اوایل پاییز – یا اواخر زمستان اگر در اواخر تابستان بذر گل همیشه بهار را بکارید در اواسط پاییز به گل مینشیند و اگر سرمای زمستان شدید نباشد تا بهار نیز باقی میماند. اما اگر سرمای زمستان به گل آسیب زد میتوانید بذر همیشه بهار را در اواخر زمستان بکارید که در بهار به گل بنشیند.

 

گل کاری در پاییز و زمستان


گل میخک: بذرها را می توان در پاییز و یا در اواخر زمستان در مخلوط خاک برگ +کوکوپیت مرطوب و در مکانی گرم کاشت اما بعد از جوانه زنی بذرها بهتر است که انان را به مکانی خنک تر منتقل کرد زیرا در محیط گرم رشد ضعیفی خواهند داشت.گل میخک بسیار مناسب جهت کاشت و نگهداری در گلدان می باشد و نگهداری از آن در بالکن و در منزل می تواند فضایی بسیار زیبا را پدید آورد.

 

 

 

سبزیجاتی که می توان در پاییز کاشت


سبزیجاتی وجود دارند که در برابر سرما مقاومت زیادی دارند و به راحتی می توان در پاییز و زمستان آنها را کاشت. 


بروکلی:ارزش غذایی بالای بروکلی زبانزد همه است. این ماده غذایی بسیار خوشمزه بوده و کاشت و پرورشِ آن بسیار آسان است. مانندِ دیگر گیاهانی که در این مقاله معرفی می‌شوند این گیاه در برابرِ سرما تا حد زیادی مقاوم است. این گیاه را حدودِ یک ماه قبل از آخرین یخبندان در منطقه خود بکارید. چون بروکلی هوای سرد را دوست دارد می‌توانید آن را در اواخرِ تابستان بکارید تا در پاییز بتوانید آن را برداشت کنید.


اگر هنگام برداشت مقداری زیادی از برگ‌های این گیاه را باقی بگذارید، می‌توانید 1 تا 2 بارِ دیگر نیز از گیاه‌تان برداشت داشته باشید.


کلم:کلم‌ها همانقدر که خوراکی هستند می‌توانند زینتی نیز باشند. کلم‌ها انواعِ مختلفی دارند؛ برای برداشت در بهار می‌توانید انواعی که زودرس هستند را انتخاب کنید. انواعی که دیر‌تر می‌رسند باید در اواسطِ تابستان کاشته شده و در پاییز برداشت شوند.
با کاشت کلم برگ‌های قرمز رنگ باغ سبزیجاتتان را زیبا‌تر کنید.
 گل در آپارتمان
 
هویج:از طعم بی‌نظیر هویج در بهار، تابستان و پاییز لذت ببرید. چون در بهار هویج‌هایی بلند و پُر ریشه نمی‌خواهید، گونه‌های کوچک‌تر این گیاه گزینه‌های مناسب تری هستند و هنگامی که ریشه‌ها به اندازه‌ای بزرگ شدند که قابلِ خوردن بودند، آن‌ها را برداشت کنید (اجازه ندهید بیش از حد زمخت و پُر ریشه شوند).


هر چه دما پایین‌تر و هوا خنک‌تر باشد، هویج‌ها شیرین‌تر خواهند شد. رویِ خاکتان مالچ بریزید تا از یخ زدنِ خاک جلوگیری کند و هویج‌هایتان را در اواخرِ پاییز یا اوایلِ زمستان برداشت کنید.
 


کاهو:یکی از متنوع‌ترین گیاهان باغِ سبزیجات، کاهوست که در شکل‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های مختلف وجود دارد. اگر هر هفته چند بذر از این گیاه را بکارید، به صورت مداوم برای مصرفِ سالاد‌هایتان کاهو خواهید داشت.
اگر می‌خواهید کاهو را در تابستان بکارید، آن را در نواحی سایه دار و خنک‌تر بکارید. بنابراین می‌توانید در ماه‌های گرم نیز کاهو برداشت کنید.

گا کاری در اپارتمان


 چطور در آپارتمان باغچه درست کنیم


آپارتمان ها حتما یک پنجره رو به آفتاب دارند می توانید از باغچه های پلاستیکی در آپارتمام استفاده کنید این باغچه ها روی یک ورقه بزرگ پلاستیکی قرار دارند و حفره هایی دارند که می توانید بذر را در آنجا قرار دهید و گیاه خود را پرورش دهید. کار دیگری که در آپارتمان می شود انجام داد کمک گرفتن از تراس است. تراس هرچقدر هم کوچک باشد به راحتی می توانید در آنجا باغداری کنید. از گلدان های بزرگ یا باغچه های اماده استفاده کنید. یکی دیگر از بهترین مکان هایی که می توانید در آن گیاه بکارید حیاط خلوت های مشاع یا پشت بام است. آفتاب بسیار خوبی در این بخش های خانه هست و با قرار دادن گلدان های بزرگ و باغچه های آماده می توانید گلخانه های زیبایی در این بخش های خانه درست کنید. 
 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.