2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
گل مژه چیست، چه علایمی دارد و چطور در خانه درمان می شود

گل مژه چیست، چه علایمی دارد و چطور در خانه درمان می شود

گل مژه یک بیماری در قسمت پلک چشم است که اغلب در خانه درمان می شود. همه چیز درباره گل مژه را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -التهاباتی که در قسمت غدد چربی پلک ایجاد شده و منجر به عفونت می شود را گل مژه می گویند.  نام پزشکی گل مژه هوردلوم است. 
گل مژه معمولا دردناک است و فردمبتلا خارش زیادی را تجربه می کند. دلیل این اتفاق عفونتی است که غدد چربی را در برگرفته است. گل مژه می تواند از حالت بسیار کم به سمت حالت شدید پیش رود در حالت ضعیف این بیمارب فقط کمی التهاب و قرمزی در پلک دیده می شود و بعد از چند روز هم برطرف می شود. اما در صورت شدید آن ممکن است کار به جراحی محدود کشیده شود.  گل مژه در واقع یک آبسه در قسمت پلک چشم و غدد چربی آن است. 

 

گل مژه


علایم گل مژه


علایم گل مژه علایمی کاملا بارز است. البته همانطور که گفته شد در حالت شدید ممکن است عوارض بسیار سنگینی برای بیمار داشته باشد. 
علایم گل مژه عبارتند از:
احساس سنگینی و درد پلک
ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه پلک
سوزش و خارش و اشکریزش
خروج موردی ترشحات چرکی از گل‌مژه،
تاری دید
 تاری دید از عوارض معمول گل‌مژه نیست اما اگر گل‌مژه نسبتاً بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می‌شود.اما به محض برطرف شدن گل مژه تاری دید هم از بین خواهد رفت.

 

درمان گل مژه


دلایل به وجود آمدن گل مژه


گل مژه به دلیل آلودگی ایجاد می شود. وقتی فرد با دست آلوده چشم هایش را مالش دهد یا لوازم آرایشی آلوده استفاده کنند ممکن است دچار گل مژه شود چرا که این آلودگی از طریق منافذ پلک وارد پلک شده و غدد چربی را درگیر میکند. 
مهمترین دلایل ایجاد گل مژه عبارتند از :
پاک کردن نامناسب یا ناقص آرایش از چشم و استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته یا آلوده
 قرار گرفتن در معرض گرد و خاک
مالش چشم با دست آلوده
استفاده از لنز های تماسی بدون اینکه ضد عفونی شده یا دستها شسته شود
ضعف در بهداشت پلک ها
بیماری های التهابی پلک، مانند بلفاریت، میبومیت و استرس آکنه روساکا
استرس
تغییرات هورمونی


روش درمان خانگی گل مژه


برای درمان گل مژه باید کاری کنید که عفونت از پلک خارج شود. هرگز روی منطقه ملتهب را فشار ندهید چون به چشم آسیب جدی وارد می کنید. 
چشم و پلک را به صورت مرتب ضد عفونی کنید. 
تخم گشنیز: یکی از بهترین روش های درمان گل مژه استفاده از تخم گشنیز است. تخم گشنیز را در آب جوش بریزید و اجازه دهید خوب بجوشد و عصاره آن خارج شود. بعد یک دستمال تمیز بردارید و به مایع درست شده اغشته کنید و چشم را مدام با آن تمیز کنید
استفاده از دستمال گرم: دستمال تمیزی را با اتو گرم کنید و خیلی آرام روی منطقه ملتهب بکشید بسیار آرام و بدوم هیچ فشاری باید اینکار را انجام دهید تا عفونت خارج شود. 

 


استفاده از دم نوش پونه: دم نوش پونه اماده کنید و ان را در نعلبکی بریزید و کمی که ولرم شد در آن پلک بزنید بااینکارچشم خود را ضد عفونی کنید. چند بار در روز اینکار را انجام دهید
چای کیسه ای: چای کیسه ای را در آب جوش قرار دهید و اجازه دهید خوب خیس بخورد بعد آن را خارج کرده و روی چشم خود قرار دهید تا زمانی که کیسه کاملا سرد شود.


قطره استریل و اشک مصنوعی: اشک مصنوعی می تواند مدام چشم های شما را ضد عفونی کرده و میکروب ها را از چشم شما خارج کند. قطره استریل از التهاب شدیدتر پلک شما جلوگیری می کند.
استفاده از پل آلوئه ورا: ژل را روی پلک بمالید و خوب به آن استراحت بدهید و بعد پاک کنید. حتما با دستمال تمیز و گرم پاک کنید.


چه مواقعی به دکتر مراجعه کنیم


اگر در عرض 5 روز  گل مژه بهبود پیدا نکرد حتما به دکتر مراجعه کنید تا عفونت وارد چشم شما نشده و قرنیه را درگیر نکند. اگر مژه ها شروع به ریزش یا عفونت کرد اصلا معطل نکنید و به دکتر مراجعه کنید. اگر گل مژه بسیار دردناک یا همراه با سوزش و خارش بود حتما به نزدیکترین چشم پزشک مراجعه کنید. از مداخله پزشکی نترسید با چند پماد و قطره به راحتی درمان می شوید.


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.