2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
دستور پخت خورش زرشک ، غذای کردی خوشمزه و خاص

دستور پخت خورش زرشک ، غذای کردی خوشمزه و خاص

خورش زرشک یک غذای کردی است که پخت آن بسیار آسان است. برای تهیه خورش زشک حتما باید فوت و فن آن را بدانید. اینجا را بخوانید

جامعه پویا -در فصل زرشک یکی از بهترین خورش هایی که می‌توانید بپزید و مزه و طعم خاصی هم داشته باشد خورش زرشک است. این خورش کمی ترش مزه و خاص است اما طعم بی‌نظیر آن می‌تواند برای یک غذای فصلی و خاص  بسیار خوب باشد.

 

خورشت آلو زرشک


مواد لازم


پیاز نگینی خرد شده متوسط ۲ عدد
مغز ران گوسفند یا گوساله ۴۰۰ گرم
لپه ۲/۳ پیمانه
عصاره گوشت 2 عدد
زرشک ۲ پیمانه
شکر ۱ قاشق سوپخوری
زعفران سائیده شده ۱/۲ چایخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیل به میزان لازم

 

طرز تهیه خورشت آلو زرشک
دستور پخت


ابتدا پیاز‌های نگینی شده را داخل تابه داغ که روغن در آن است می‌ریزیم و تفت می‌دهیم وقتی پیازها حالت طلایی به خودش گرفت، گوشت را به آن اضافه می کنیم و تفت می‌دهیم. گوشت که به رنگ سفیدی درامد لپه را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. تفت دادن لپه بسیار مهم است چون باعث می‌شود حین جوشیدن وا نرود. مقداری آب روی آن می‌ریزیم و در قابلمه یا تابه را می‌گذاریم تا بجوشد. تا زمان پخت کامل گوشت‌ها صبر کنید. وقتی گوشت‌ها پخت حالا نوبت اضافه کردن عصاره گوشت و سایر مواد است. عصاره گوشت را در آب حل کرده و به با زردچوبه و فلفل و نمک به خورش اضافه می‌کنیم. 


یک ربع که جوشیدن آن گذشت برای اضافه کردن زرشک آماده می‌شویم. کمی کره داخل یک تابه می‌ریزیم هم زمان با آب شدن کره زرشک را به آن اضافه می کنیم و مدام هم می‌زنیم توجه داشته باشید زرشک خیلی زود می‌سوزد بنابراین باید مدام آن را هم بزنید. سپس شکر به میزان دو قاشق به آن اضافه می‌کنیم.  وقتی شکر مدام هم می‌زنیم تا خوب با زرشک آغشته و براق شود. حالا زرشک آماده شده را به خورش اضافه می‌کنیم. 
به مدت 10 دقیقه زمان می‌دهیم تا با مواد دیگر بجوشد. به این ترتیب خورش ما آماده است. 

 


نکته:

می‌توانید به این خورش آلو خورشتی هم اضافه کنید. طعم آن لذیذتر می‌شود. 
لپه‌ها را حتما از قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. 
بهتر است از زرشک تازه استفاده کنید اگر می خواهید این خورش را در فصلی به غیر از فصل زرشک بپزید زرشک را از قبل خیس کنید تا نرم شود.
میزان ترشی خورش بستگی به ذائقه شما دارد بنابراین براساس ذائقه می‌توانید شکر را کم یا زیاد کنید.

به جای گوشت قرمز می‌توانید از سینه مرغ هم استفاده کنید. سینه مرغ را باید در قطعات قیمه ای خرد کنید و در خورش بریزید.


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.