2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
فواید و مضرات شلغم چیست و چه غذاهایی با آن می توان پخت؟

فواید و مضرات شلغم چیست و چه غذاهایی با آن می توان پخت؟

شلغم یکی از سبزیجات بسیار پرخاصیت و خاص و ارزان است که خواص درمانی زیادی دارد. همه چیز درباره فواید و مضرات شلغم و نحوه پخت آن را اینجا بخوانید

جامعه پویا -شلغم نوعی سبزی پرخاصیت است که ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه به معجزه گیاهان معروف است و خواص ضد عفونی کننده آن و ویتامین ها و مواد معدنی که دارد آن را به یک گیاه بسیار پرخاصیت تبدیل کرده است. 


خواص شلغم 


شلغم سرشار از ویتامین ‌های K، A، C، E و انواع ویتامین های گروه B است. همچنین مواد معدنی مانند منگنز، فیبر، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و مس است. فسفر، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین در شلغم وجود دارد.
شلغم به دلیل داشتن ویتامین  C ,B برای پوست بسیار مفید است و اگر به صورت مداوم و منظم این سبزی پر خاصیت را استفاده کنید پوست و موی شما بسیار درخشان و خوب می شود. 

 

بیشتر بخوانید: چطور با طب سنتی سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم

دیگر خاصیت شلغم ضد آسم بودن آن است. کسانی که ریه  ضعیف دارند یا زیاد سیگار می کشند و در معرض انواع آلودگی قرار دارند با خورد شلغم یا بخور آن می توانند ریه های خود را ترمیم کنند. 

 

چطور بوی شلغم را از بین ببریم


خس خس ریه بر اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا با شلغم درمان می شود. از آنجایی که شلغم خاصیت ضدعفونی کننده دارد بنابراین برای درمان سرماخوردگی و عفونت گلو یا ریه بسیار مفید است. 


شلغم به دلیل داشتن ویتامین ب هم برای پوست و مو خوب است هم خون ساز بسیار قوی و خوبی است.
شلغم کم آبی بدن را جبران می کند و اگر به دلیل بیماری هایی چون اسهال دچار کم آبی بدن هستید حتما شلغم استفاده کنید. 
شلغم به دلیل داشتن پتاسیم و کلسیم برای تقویت استخوان و ماهیچه ها بسیار مهم و کارساز است. 

 


جالب است بدانید شلغم از سرطان پروستات هم جلوگیری می کند وتوصیه شده آقایان حتما شلغم استفاده کنند. 


تقویت قوای جنسی با شلغم


شلغم قوای جنسی مردان را تقویت می کند و می تواند اسپرم ها را قوی و زیاد کند. مردانی که ضعف اسپرم دارند شلغم زیاد بخورند. علاوه بر اینکه بر سلامت پروستات اثر می گذارد در سلامت تخمدان های زنان نیز اثرگذار است و تخمدان های کیستیک را درمان می کند. 
یک ساعت قبل از رابطه جنسی حتما شلغم بخورید تا قوای جنسی بیشتری داشته باشید. 

بیشتر بخوانید: توصیه های طب سنتی برای جلوگیری از بیماری  و سرماخوردگی در پاییز


شلغم یک سم زدای قوی


توصیه شده سیگاری ها حتما شلغم استفاده کنند چرا که در بدن افراد سیگاری سم زیادی جمع می شود و صفرا و کبد را درگیر می کند. بنابراین با خوردن شلغم همه سموم جمع شده در بدن رفع می شود. 
با توجه به اینکه شلغم ویتامین c دارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است. 

 

شلغم
چه زمانی شلغم بخوریم


از ابتدای پاییز شلغم در بازار سبزیجات موجود است نباید منتظر باشید سرما بخورید یا دچار بیماری شوید و بعد سراغ شلغم بروید. البته هنگام بیماری هم خوب است که شلغم استفاده کنید. اما بهترین زمان استفاده از شلغم آغاز پاییز است چرا که بدن شما را برای محافظت از خود در برابر سرما خوردگی و انواع ویروس ها مقاوم می کند. 
شلغم را به صورت روزانه یا هفته ای چندبار می توانید استفاده کنید


شلغم را چطور استفاده کنیم


شلغم را مانند لبو می توانید بپزید و بخورید. با کمی  نمک، ابلیمو و گلپر یک میان وعده عالی می توانید درست کنید.  آش شلغم از دیگر غذاهایی است که این سبزی خاص و پرخاصیت را می توانید در آن استفاده کنید. سوپ شلغم هم از دیگر غذاهایی است که  با شلغم درست می کنند. می توانید آب شلغم خام را بگیرید و بنوشید آب شلغم از میوه آن پرخاصیت تر است. البته باید توجه داشته باشید آب آن کمی تند است و ممکن است معده شما را اذیت کند. 

 

بیشتر بخوانید: تاثیر انار بر درمان سرماخوردگی ، پوست، سرطان و بیماری های زنان

شلغم پلو دیگر غذای پرخاصیت است که با شلغم می پزند.

 

آش شلغم


بوی شلغم را چطور از بین ببریم


اگر از جمله کسانی هستید که طعم یا بوی شلغم را دوست ندارید بهترین روش این است که آن را رنده کنید و در سالاد یا سوپ یا آش بریزید ادویه ها و سبزیجاتی که با شلغم مخلوط می شود بوی آن را به طور کامل از بین می برد. ضمن اینکه دیگرشلغم زیر دندان نمی آید و کاملا حریره می شود. فقط بدن شما از خاصیت آن استفاده می کند. همچنین می توانید شلغم پخته را با کمی آب لیمو و روغن زیتون میل کنید. 


چطور شلغم سالم را تشخیص دهیم


شلغم خوب سه علامت دارد:

شلغم باید پر باشد؛ بنابراین اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود، پلاسیده و مانده‌است و چنانچه پخته و مصرف شود، تولید نفخ می‌کند.
پوست خارجی شلغم باید براق و شفاف باشد.
شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدید، درونش روشن و شفاف باشد.

 

خواص شلغم


عوارض شلغم


از خواص شلغم گفتیم اما باید توجه داشته باشید مانند هر خوراکی دیگری این گیاه پرخاصیت مضرراتی هم دارد. بیمارانی که سنگ صفرا و یا مشکلات کلیوی دارند، نباید شلغم مصرف کنند. به این دلیل است که شلغم یکی از غذاهای مخصوصی است که حاوی مقدار زیاد اگزالات است.

مقدار بالای اگزالات در مایعات بدن متمرکز خواهد شد و سپس شکل می گیرند. این پدیده به افراد مبتلا به کلیه مشکلات کلیوی در آینده آسیب می رساند.

بیماران مبتلا به مشملات تیروییدی نیز نباید شلغم مصرف کنند.

این، به خاطر این است که شلغم حاوی ماده ای خاص به نام گویتروگنز است. این مواد عموماً می توانند با عملکرد غده تیرویید تداخل پیدا کنند. در نتیجه آن مواد با مشکلات تیروئیدی به افراد آسیب می رساند.

در اغلب موارد، افرادی که نفخ شکمی دارند، ثابت توصیه نمی شود که شلغم مصرف کنند.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.