2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
فلاونول چیست و چه در مواد غذایی وجود دارد و چه فوایدی دارد

فلاونول چیست و چه در مواد غذایی وجود دارد و چه فوایدی دارد

فلاونول نوعی ترکب شیمیایی در برخی میوه ها و سبزیجات است که باعث جلوگیری از بروز آلزایمر می شود همه چیز درباره فلاونول را اینجا بخوانید

جامعه پویا - فلاونول ترکیبی از زردینه ها هستند که در گیاهان یافت می شوند و تحقیقات جدید نشان داده می توانند خطر ابتلا به آلزایمر را تا حد بسیار زیادی کاهش بدهند. 
براساس تحقیقات انجام شده فلاونول ها را باید در گیاهان مصرف کرد و ترکیبات آن در داروها به اندازه مصرف گیاهی آن تاثیر گذار نیست. 

 


چه گیاهانی فلاونول دارند


چای، پرتقال و کلم بروکلی از جمله گیاهانی هستند که فلاونول دارند. فلاونول ها هرچه بیشتر در خون وجود داشته باشند بیشتر در جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل کارساز هستند. از دیگر گیاهان و میوه هایی که فلاونول دارند روغن زیتون، توت ها، پیازها، کیل، انگور، گوجه فرنگی چای های سیاه، سبز، و اولانگ است. 


بر اساس پژوهش های انجام گرفته 220 شرکت‌کننده  که در طول پژوهش در معرض ابتلا به آلزایمر بودند. اما با مصرف بیشترِ فلاونول‌های گیاهی، خطر ابتلا به آلزایمر کاهش یافت. این یافته ها زمانی اهمیت پیدا نمود که پژوهشگران به ارزیابی سایر عوامل مرتبط با سلامتی پرداختند ، زیرا افرادی که بالاترین مصرفِ فلاونول‌ها را داشتند از تحصیلات بهتری برخوردار بودند و در فعالیت‌های شناختی‌ فعال‌تر بودند. آن ها همچنین عوامل ژنتیکی، مانند وجود ژن APOE4، و عوامل خطرآفرین قلبی و عروقی را، مانند: دیابت شیرین، پیشینۀ حمله قلبی، سکتۀ مغزی و یا فشار خون بالا، بررسی نمودند که بر خطر ابتلا به آلزایمر تاثیرگذارند.

 


فلاونول ها بر کدام اندام ها تاثیر می گذارد


سلامت مغز. چندین مطالعه روی فلاوانول های کاکائو نشان داده اند که ممکن است این ترکیبات از سلول های مغز محافظت کرده و سلامت مغز انسان را تقویت کنند.

دیابت. نتایج یک بررسی نشان داد که دریافت فلاونوئیدهای خاص از غذاها با خطر کمتر دیابت نوع 2 مرتبط بوده است. برای هر 300 میلی گرم فلاونوید مصرفی در روز، خطر دیابت 5 درصد کاهش داشت.

 

فلاونول در چای

بیماری قلبی. یک بررسی شامل 14 مطالعه با حضور سوژه های انسانی نشان داد که مصرف کلاس های خاص از فلاونوئیدها به ویژه فلاونول ها، آنتوسیانیدین ها، پروآنتوسیانیدین ها، فلاون ها، فلاوانون ها و فلاوان-3-ال ها با خطر بسیار کمتر بیماری قلبی مرتبط بوده است.

در شرایطی که نتایج این مطالعات نشان می دهند که فلاونوئیدها ممکن است به محافظت در برابر بیماری کمک کنند، همچنان به پژوهش های بیشتر برای درک کامل چگونگی تاثیر این ترکیبات بر سلامت انسان نیاز است.

فلاونول­ها مانند بسیاری از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان­های فعالی هستند که توانایی مبارزه با التهاب و رادیکال­­های آزاد را دارند، همچنین از سلامت بدن محافظت می­کنند.

 

 

مقدار مصرف و مکمل ها


در حال حاضر، هیچ دریافت مرجع غذایی (DRI) برای فلاونوئیدها وجود ندارد زیرا آنها برای رشد و نمو انسان ضروری در نظر گرفته نمی شوند. یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی کامل و سالم به طور طبیعی حاوی فلاونوئیدها است و به حفظ سلامت بدن انسان منجر می شود.

از این رو، مصرف مکمل ها ضروری نیستند اما آنها در دسترس هستند. 

 


هشدار درباره مصرف فلاونول ها


بسیاری از دانشمندان با تاکید بر فلاونول‌ها مخالف هستند. اگرچه تصور می‌شود که فلاونول ها در بدن فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارند، این نظریه چندین دهه قبل از آن رد شده است. فعالیت آنتی‌اکسیدانی به هنگام هضم و در فعالیت‌های آنزیم‌ها در دستگاه گوارش متوقف می‌شود.

آن ها خاطرنشان می‌کنند که فلاونول‌ها را می‌توان در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و سبزیجاتی یافت که  مفید بودنشان برای سلامتی قرن‌هاست که برای همگان ثابت شده است. 
این بدان معنا نیست که مصرف غذاهای سرشار از فلاونول و یا نوشیدن یک فنجان چای سیاه هنگام صبح مضر هستند، زیرا هر غذایی که حاوی این مواد شیمیایی باشد ممکن است حاوی بسیاری از ترکیبات سالم نیز، ازجمله: ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای گیاهی، باشد. محققان معتقدند، با افزایش جمعیت سالخوردگان در جهان، هر گونه کاهش در مبتلایان به این بیماری ویرانگر و یا به تاخیر انداختن آن به مدت چند سال برای بهداشت عمومی ، فواید بسیاری دربر خواهد داشت .

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.