2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
کریم اکبری مبارکه ،بازیگر، درگذشت+بیوگرافی

کریم اکبری مبارکه ،بازیگر، درگذشت+بیوگرافی

کریم اکبری مبارکه بازیگر سریالهای امام علی، بچه مهندس و مختارنامه درگذشت .بیوگرافی کامل کریم اکبری مبارکه را اینجا بخوانید

 جامعه پویا- «کریم اکبری مبارکه» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بعد از گذراندن چند روز سخت در بیمارستان جان سپرد. 

کریم اکبری مبارکه بازیگر پیشکسوت به کرونا مبتلا شده بود. 
یکی از بستگان این بازیگر پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون دلیل فوت این بازیگر گفت: متاسفانه وی چند روزی به دلیل بیماری کرونا بستری بود، اما امروز صبح به دلیل وخامت وضعیتش جان به جان آفرین تسلیم کرد.
گفتنی هنوز در قبال چگونگی برگزاری مراسم تشییع این بازیگر سینما و تلویزیون اعلام قطعی صورت نگرفته است. 
سریالهایی همچون «امام علی (ع)»، ولایت عشق، مختارنامه و بچه مهندس از جمله آثاری هستند که مبارکه در آنها به ایفای نقش پرداخته بود.

 

کریم اکبری مبارکه


بیوگرافی کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری‌مبارکه، متولد سال ۱۳۳۲ در تهران بود و از ابتدای دهه ۵۰ خورشیدی، روی صحنه تئاتر رفت و کار عملی و تحصیل در دانشگاه را هم‌زمان پیش بُرد.

از نسل بازیگران دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا در پیش از انقلاب بود؛ جایی که استادان سرشناسی چون بهرام بیضایی و حمید سمندریان در آن درس می‌دادند.

خاطره‌هایی زیبا و دلنشین از کلاسِ درس بهرام بیضایی و سخت‌گیری‌های او داشت و از همین رابطه شاگردی و استادی، به فیلم‌های این کارگردان بزرگ راه یافت. نخستین کار سینمایی‌اش، «چریکه تارا» (۱۳۵۷) بود؛ یک نقش کوتاه و سرپرستی سیاهی لشکر فیلم را برعهده داشت.

 

کریم اکبری مبارکه

در سال ۱۳۶۰، نقش سرکرده در فیلم «مرگ یزدگرد» را بر عهده گرفت و سال ۱۳۷۰ هم در «مسافران» برای بهرام بیضایی بازی کرد.
با وجود یک دهه سابقه بازی در سینما و تئاتر، این تلویزیون بود که کریم اکبری‌مبارکه را تبدیل به چهره‌ای شناخته شده کرد؛ وقتی که در سریال «امام علی» (۱۳۷۰) به کارگردانی داود میرباقری، نقش پیچیده و سختِ ابن ملجم را به خوبی ایفا کرد. دیگر نقش ماندگار او در تلویزیون، شخصیت احمر بن شمیط در سریال «مختارنامه»، دیگر ساخته میرباقری بود.

او که کارمند بازنشسته اداره‌کل هنرهای نمایشی بود، در سال‌های اخیر، کم و بیش به بازی در سریال‌های تلویزیون ادامه داد و البته هیچگاه بازیگری پُر کار نشد. 

کریم اکبری‌مبارکه، متولد سال 1332 در تهران بود و از ابتدای دهه 50 خورشیدی، روی صحنه تئاتر رفت و کار عملی و تحصیل در دانشگاه را هم‌زمان پیش بُرد. از نسل بازیگران دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا در پیش از انقلاب بود؛ جایی که استادان سرشناسی چون بهرام بیضایی و حمید سمندریان در آن درس می‌دادند. خاطره‌هایی زیبا و دلنشین از کلاسِ درس بهرام بیضایی و سخت‌گیری‌های او داشت و از همین رابطه شاگردی و استادی، به فیلم‌های این کارگردان بزرگ راه یافت. نخستین کار سینمایی‌اش، «چریکه تارا» (1357) بود؛ یک نقش کوتاه و سرپرستی سیاهی لشکر فیلم را برعهده داشت. در سال 1360، نقش سرکرده در فیلم «مرگ یزدگرد» را بر عهده گرفت و سال 1370 هم در «مسافران» برای بهرام بیضایی بازی کرد. با وجود یک دهه سابقه بازی در سینما و تئاتر، این تلویزیون بود که کریم اکبری‌مبارکه را تبدیل به چهره‌ای شناخته شده کرد؛ وقتی که در سریال «امام علی» (1370) به کارگردانی داود میرباقری، نقش پیچیده و سختِ ابن ملجم را به خوبی ایفا کرد. دیگر نقش ماندگار او در تلویزیون، شخصیت احمر بن شمیط در سریال «مختارنامه»، دیگر ساخته میرباقری بود. او که کارمند بازنشسته اداره‌کل هنرهای نمایشی بود، در سال‌های اخیر، کم و بیش به بازی در سریال‌های تلویزیون ادامه داد و البته هیچگاه بازیگری پُر کار نشد.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.