2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خواص باورنکردنی  گزنه؛ از بالا بردن میل جنسی تا درمان دیابت

خواص باورنکردنی گزنه؛ از بالا بردن میل جنسی تا درمان دیابت

گیاه گزنه یک گیاه بسیار پرخاصیت است که طبعی گرم و خشک دارد و از ماقبل تاریخ مورد استفاده انسانهاست. همه چیز درباره گزنه را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -گیاه گزنه، گیاهی است از رسته گزنه‌ایان که فواید بسیار زیادی دارد و از معدود گیاهانی است که مقدار زیادی ویتامین دی در آن است. 
گیاه گزنه را به راحتی می توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. این گیاه خودرو در ایران به راحتی رشد می‌کند . جالب است بدانید گزنه از ان دسته گیاهانی است که از ماقبل تاریخ وجود داشته و انسانهای ما قبل تاریخ از آن در درمان انواع بیماری ها استفاده می‌کردند. 

 

بیشتر بخوانید: خواص حیرت انگیر پونه؛ از درمان عفونت تا لاغری

گیاه گزنه یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی است که در مناطق غربی و شمال غرب کشور رشد می‌کند. این گیاه  در ییلاقات اطراف تهران، شمیرانات و در کرج در دامنه‌های البرز،زنجان، کندوان، پل زنگوله، در مناطق شمالی در مازندران و گیلان درهرزویل و جنگل نودی، عمارلو، راه کبوتر چاک به زردچیان، رودبار، آستارا، بندرگز و در آذربایجان در دامنه‌های سهند و بخش های دیگر از شمال غرب کشور رشد می‌کند. 

 

گیاه کزنه


درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با گزنه


جوشانده گیاه گزنه می تواند در درمان سرماخوردگی های عفونی بسیار موثر باشد. از انجایی که این گیاه مقدار زیادی آنتی بیوتیک  طبیعی دارد بسیار به برطرف شدن عفونت های دستگاه تنفسی و درمان آسم کمک می‌کند. 


تاثیر گزنه روی پروستات


گزنه روی درمان بزرگی پروستات  و حتی سرطان پروستاتبسیار موثر است. گزنه حاوی اسیدهای چرب است که سطح تستوسترون را بالا می برد و باعث افزایش میل جنسی می شود و با افزایش جریان خون میل جنسی را تقویت می کند. خاصیت ضد التهابی این گیاه بسیار قوی است و در صورتی که آقایانی که دچار مشکل پروستات هستند از ان استفاده کنند تاثیر مثبت آن را خواهند دید. 

بیشتر بخوانید:خواص شگفت انگیز کندر و نحوه مصرف آن چیست


پوستی شفاف و بدون جوش با گزنه


همانطور که گفته شد گزنه یک گیاه ضد التهاب است. گزنه به‌دلیل خاصیت آنتی ‌هیستامینی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و توانایی تسکین درد، تاریخچه‌ای موفق در درمان ناراحتی‌های پوستی مثل اگزما و جوش دارد. به نظر می‌رسد که گیاه گزنه قرمزی و تورم را کاهش می‌دهد، سبب تسکین خارش پوست، افزایش سرعت بهبودی و از بین بردن جای زخم می‌شود. استفاده از عصاره‌ی گزنه برای پوست می‌تواند انواع جوش‌های صورت را کاهش دهد و از عفونت باکتریایی جلوگیری کند. همچنین تظاهر زخم‌ها و لکه‌ها را کاهش دهد و با کاهش چین و‌ چروک صورت و لکه‌های ناشی از سن، اثرات ضدپیری داشته باشد. همچنین گزنه در درمان التهابات  پوستی و اگزما بسیار موثر است.  بهترین راه برای استفاده از گیاه گزنه برای پوست این است که این گیاه را بکوبید و عصاره ای که از ان به دست می‌آید را روی پوست خود قرار دهید. این عصاره باید به مدت 5 دقیقه روی صورت بماند و بعد ان را بشویید. گزنه خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد که در درمان آکنه موثر است و ویتامین آ و ث موجود در آن در از بین لک های ناشی از جوش موثر است.

عصاره گزنه


تاثیر روی شیردهی مادران و قاعدگی


گزنه برای زنانی که دچار اختلال هورمونی هستند و باردار نمی‌شوند بسیار موثر است تحریک هورمونی و بالا بردن میل جنسی و رابطه جنسی از جمله خواص گزنه است. ضمن اینکه گزنه برای مادران شیرده بسیار خوب است و میزان شیر مادر را بالا می برد.  همچنین گزنه می‌تواند وضعیت زنان در حالت گذار به سمت یائسگی را کمی التیام دهد. خونریزی های شدید را کند کند و گرگرفتگی ها و مشکلات ناشی از یائسگی را درمان کند. 

 


بهبود سیستم گردش خون


ترکیب ویتامین C و آهن موجود در گزنه آن‌ را به یک محرک مناسب برای تولید سلول‌های قرمز تبدیل کرده است. ویتامین C جذب آهن در روده را افزایش می‌دهد و آهن یکی از ترکیبات مهم هموگلوبین است. با افزایش تعداد گلبول قرمز (RBC) و افزایش گردش خون، زخم‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند و اندام‌های بدن اکسیژن ضروری برای تقویت سطح انرژی را راحت‌تر دریافت می‌کنند. به‌ همین‌ دلیل گزنه اغلب برای رفع خستگی یا نوعی کم خونی که با ضعف عمومی عضلات، خستگی، مشکلات شناختی و سردرد تشخیص داده می‌شود، توصیه می‌شود.

خواص گزنه

بیشتر بخوانید: خواص حیرت آور گیاه آویشن در سلامت بدن


گیاهی ضد التهاب


اگر در قسمت های مختلف بدن به دلایل مختلف دچار التهاب هستید حتما از گزنه استفاده کنید. گزنه می‌تواند بسیار به شما کمک کند تا التهاب را درمان کنید. دردهای آرتریت. دردهای ناشی آرتروزف گرفتگی‌های عضلانی، دردهای ناشی از قاعدگی، است. 

گزنه برای پوست و مو


رشد مو با گزنه


گزنه به دلیل داشتن ویتامین های بسیار زیادی که دارد. این گیاه انواع ویتامین آ، ویتامین ب، ویتامین دی، کلسیم و منیزیوم دارد و در رشد و براق شدن مو بسیار موثر است. از ماسک گزنه می‌توانید برای کمک به براقی مو و از بین بردن موخره استفاده کنید. همچنین گزنه می‌تواند باعث کاهش ریزش مو شود. 

 


 کاهش قند خون با گزنه


گزنه میزان قند خون را به شکا محسوسی کاهش می‌دهد. کاهش قند و فشار خون از مهمترین ویژگیهای گزنه است. این گیاه منبعی غنی از ویتامین A و C، بتاکاروتن و سایر کارتنوئیدهاست. خواص گزنه به‌دلیل محتوای بالای ویتامین C و آهن که تولید سلول‌های قرمز خون را تقویت می‌کند، می‌تواند از کم‌خونی جلوگیری کند. همچنین گزنه دارای فلاونوئیدِ کورستین (quercetin) و کامفرول (kaempferol) است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. چایی که از این گیاه فوق‌العاده تهیه می‌شود، منبعی غنی از آهن و پتاسیم است که می‌تواند به آرامش عروق خونی کمک کند و در سلامت فرایند گردش خون نقش داشته باشد.
تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف منظم چای گزنه می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند و تنش و فشار وارد بر سیستم گردش قلبی عروقی را از بین ببرد.

 


سم زادیی بدن با گزنه


گزنه روی سم‌های جمع شده در بدن تاثیر بسیار زیادی می گذارد. مصرف چای گزنه در سم زدایی بدن و تمیز کردن صفرا و کبد بسیار موثر است. تقویت عملکرد ایمنی
گیاه گزنه دارای انواع ترکیبات تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی مانند فلاونوئیدها، کارتنوئیدها، ویتامین A و C است. این آنتی اکسیدان ها از سلول‌های ایمنی دربرابر آسیب‌هایی که می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند حفاظت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره‌ی گیاه گزنه پاسخ ایمنی را تقویت می‌کند و فعالیت سلول‌های ایمنی را بیشتر می‌کند. همچنین گزنه سلول‌های تی (T-cells) سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا عفونت‌ها و سایر بیماری‌های پاتوژن را در بدن از بین ببرند.

تاثیر گزنه روی قند خون


نکته


گروه سلامت جامعه پویا همچنان تاکید می‌کند انچه از خواص گیاهان گفته می‌شود برای آگهی هرچه بیشتر شماست و به معنای تجویز برای مصرف نیست. مخصوصا در خصوص کسانی که دارویی مصرف می‌کنند. پیشنهاد می‌شود اگر قصد استفاده از دم‌نوش گیاهی به عنوان درمان دارند را قبل از مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند. این امر در خصوص کسانی که داروهای ضد انعقاد خون، داروی کاهش قند خون، قلب و کلیه استفاده می‌کنند بسیار ضروری است. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.