2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
طرز تهیه شیرین پلو زعفرانی

طرز تهیه شیرین پلو زعفرانی

طرز تهیه شیرین پلو زعفرانی خوشمزه و خاص را اینجا بخوانید

جامعه پویا -شیرین پلو یک غذای سنتی شیرازی است که در مجالس استفاده می شود. 
شیرین پلو زعفرانی یکی از خوشمزه ترین و مجلسی ترین انواع شیرین پلو است. 

 


مواد لازم برای تهیه شیرین پلو زعفرانی 

سینه مرغ    ۱ عدد
هویج    ۴ عدد متوسط
پیاز    ۲ عدد متوسط
برنج    ۴ پیمانه
زرشک    ۴ قاشق غذاخوری
شکر    ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده    نیم فنجان
خلال پوست پرتقال    ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته    ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو    ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی
زردچوبه و روغن    به مقدار کافی

 

شیرین پلو با گوشت
دستور پخت شیرین پلو


برای تهیه شیرین پلو مجلسی ابتدا گوشت مرغ را به همراه ۲ پیمانه آب، ۱ عدد پیاز و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا مرغ به صورت آبپز پخته شود.
برای اینکه طعم گوشت مرغ خوشمزه شود، اجازه می دهیم آب موجود در قابلمه به طور کامل جذب گوشت مرغ شود، حالا اجازه می دهیم گوشت مرغ کمی خنک شود، سپس آنرا به صورت ریش ریش یا خلالی درشت خرد می کنیم و کنار می گذاریم.
در این مرحله هویج ها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند، سپس مقداری زردچوبه و نصف شکر به هویج ها اضافه می کنیم تا رنگ هویج ها براق شود.
در ادامه نصف زعفران دم کرده را به همراه خلال پوست پرتقال به تابه اضافه می کنیم و پس از یکی دو دقیقه تفت دادن مواد را از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم. حالا زرشک را به تابه اضافه می کنیم و به همراه باقیمانده شکر تفت می دهیم تا براق شود.
زرشک تفت داده شده را هم کنار می گذاریم. در ادامه پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در تابه تفت می دهیم تا سبک شود، سپس گوشت مرغ ریش ریش را اضافه می کنیم و به پیاز کمی تفت می دهیم.
حالا آب لیمو را به همراه باقیمانده زعفران، خلال پسته، زرشک و هویج تفت داده شده به تابه اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. حالا به سراغ اماده کردن برنج می رویم.
برنج را از قبل نسبت به نوع آن همراه کمی نمک به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب می خیسانیم، سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. در ادامه ۱ قاشق چایخوری نمک به آب اضافه می کنیم.
حالا برنج خیسانده شده را به آرامی به آب جوش اضافه می کنیم و ۷ تا ۱۰ صبر می کنیم تا دانه برنج به طور کامل نرم و مغزشان کمی سفت باشد. در این حالت برنج را داخل آبکش می ریزیم و با آب سرد آبکشی می کنیم.
حالا قابلمه ای که برای پخت غذا در نظر گرفته ایم را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن داخل آن می ریزیم. در ادامه برای ته دیگ به سلیقه خود از سیب زمینی اسلایس شده یا نان لواش استفاده می کنیم.
حالا مقداری از مخلوط مرغ و هویج را برای تزیین روی شیرین پلو کنار می گذاریم و باقیمانده انرا با برنج آبکش شده مخلوط می کنیم و به آرامی کم کم روی ته دیگ می ریزیم و درب قابلمه را به همراه دم کنی قرار می دهیم تا برنج دم بکشد.
حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان برای دم کشیدن برنج زمان نیاز است. پس از اینکه شیرین پلو دم کشید آنرا درون قابلمه کمی مخلوط می کنیم، سپس داخل دیس می کشیم و از باقیمانده مرغ ریش ریش شدهف هویج و زرشک برای تزیین آن استفاده می کنیم.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.