2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم و فوری

طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم و فوری

چطور یک سمنو خانگی خوشمزه و فوری درست کنیم ؟ اینجا را بخوانید

جامعه پویا -سمنو یک دسر عالی و خوشمزه است که البته پخت آن زمانبر است و باید کار زیادی روی آن انجام داد. سمنو دسری است مقوی که در خانه پخته می شود. برای اینکه سمنوی خانگی خوشمزه بپزید باید دستور العمل عالی را استفاده کنید. 

 


مواد لازم برای تهیه سمنو

 

گندم برای جوانه زدن    ۱ کیلوگرم
آرد سبوس دار (آرد سنگک)    ۳ کیلوگرم
آب    به مقدار لازم
بادام    به تعداد لازم

سمنو خانگی


طرز تهیه سمنو خانگی


ابتدا باید جوانه گندم را آماده کنید. برای این کار باید از گندم کامل که دارای خاصیت جوانه زدن است استفاده کنید. گندم‌ها را با آب سرد بشویید و بگذارید داخل آب سرد به مدت دو روز خیس بخورد. تقریباً هر ۸ ساعت یک بار آب گندم‌ها را عوض کنید.
زمانی که سر گندم‌ها سفید شد آنها را آبکشی کنید. جوانه‌های تازه را در یک ظرف مناسب بریزید و روی آنها را با یک پارچه تمییز و خیس بپوشانید. ظرف را در جای تاریک قرار دهید و روزی ۳ یا ۴ بار با اسپری روی پارچه را مرطوب کنید تا گندم‌ها جوانه بزنند. دقت کنید که رطوبت زیاد باعث گندیدگی جوانه‌ها می‌شود.
در این مرحله باید جوانه‌های ریشه زده گندم را که به خوبی رشد کرده‌اند بکوبید یا چرخ کنید تا به یک مخلوط نرم و یکدست برسید. توجه کنید رنگ جوانه‌ها باید سفید یا نقره‌ای باشد و اگر رنگ جوانه گندم سبز تیره شود باعث تلخ شدن سمنو می‌شوند. جوانه‌های چرخ شده را به خوبی با آب مخلوط کنید، سپس با یک پارچه تمیز آنها را صاف کرده و با دست فشار دهید تا شیره آن کاملاً خارج شود. توجه کنید در پخت سمنو، هیچ شیره یا شکر اضافه ای داخل مواد آن ریخته نمی‌شود و تمام شیرینی و مزه خوشمزه آن، به خاطر وجود همین شیره جوانه گندم است.
شیره به دست آمده را با آرد سبوس دار در یک قابلمه مناسب مخلوط کنید. پس از اینکه مواد به خوبی یکدست شد قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنید تا زمانی که به جوش بیاید و کمی غلیظ شود.
حالا به همان اندازه مرحله قبل به مواد سمنو آب اضافه کنید و اجازه دهید سمنو با حرارت ملایم قوام بیاید. حدود ۵ تا ۶ ساعت باید سمنو را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی مواد سمنو شبیه حلوا شد می‌توانید بادام را اضافه کنید.

پس از اینکه سمنو غلیظ شد حرارت زیر قابلمه را کاملاً ملایم کنید و یک شعله پخش کن زیر قابلمه بگذارید. برای اینکه سمنو خوشرنگ شود یک دم کنی نیز روی درب قابلمه قرار دهید.
بعد از اینکه سمنو دم کشید، آماده مصرف است. آن را در ظرف‌های مورد نظر ریخته و تزئین کنید.

سمنو عمه لیلا


نکته 


به ازای هر مقدار جوانه گندم باید ۳ برابر آرد اضافه کنید. برای تهیه مقدار بیشتر یا کمتر سمنو می‌توانید مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.
سمنو در طب سنتی دارای طبع گرم و معتدل است.
سمنو برای خانم های باردار بسیار مفید است و زایمان را آسان می کند. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.